Knackar Jä*el när den är varm

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Dalle
Inlägg: 3
Blev medlem: lör okt 01, 2011 17:21
Ort: Bor

Knackar Jä*el när den är varm

Inlägg av Dalle »

Godkväll gott folk. Ny här på forumet =)

Precis blivit gt coupe -88 ägare. Älskar den verkligen =)

Bilen funkade bra när jag köpte den för 1 dag sen. den tickade bara från ventilerna då han hade i färsk mineralolja( rejäl bit ovanför strecket..). På väg hem så började den att knacka.
Dagen efter så knacka den inte förän den är varm ( ohyggligt högt knackande, ryser i kroppen) knackandet följer varvtalet.
Det börjar precis ovanför tomgången. olika när det börjar .när tomgången sjunkit till absolut minimum så låter den inget. max 2-3 knack nån gång på tomgång.
bytte olja och filter idag. 10/50 delsyntet. knackandet är där fortfarande. men tickandet borta...

Som sagt så är problemet att den börjar låt som *** Precis innan 90 celsius och uppåt. Funkar kanon innan tempen kommit upp.
knackar med vartalet..
Läst om att det kan va mellanlyftaren ,men följer det vartalet?

Lite pinsamt att komma på glid när det låter som att den ska rasa.
Blir religiös och ber en aftonbön om att det inte är inne i blocket..

Tacksam för hjälpsamma svar av er på forumet!
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Klassikern är den extra vakuumpumpen till bromsservon, den sitter mot kammen så den följer varvtalet. Konstigt dock att det kommer först när motorn blir varm. Den sitter i alla fall på motorns vänstra sida(sätt från föraren) tror du hittar bra beskrivningar på den om du söker på forumet.

Har du bra oljetryck hela tiden?
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Dalle
Inlägg: 3
Blev medlem: lör okt 01, 2011 17:21
Ort: Bor

Inlägg av Dalle »

Tack för svar! ska undersöka detta. kanske ljuger nu men menar att det låg på 2,5-3 kall och sen va det ca 1+ varm, men vet inte om det har med oljan att göra. har som sagt inte kollat eftersom jag bytte olja och körde knappt efter det. Kanske mätarna som spökar, dom följer nämligen varvtalet när du har mycket som drar el på samtidigt..
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

jag skulle inte rekommendera att köra med syntet olja i en gammal motor, dels så är det att kasta pengarna i sjön efter som filmen som syntet oljan bygger upp försvinner när man kör med mineral en gång. tipset jag kan ge dig är att köra med en tjockare mineral olja typ 15/40 eller liknande då blir den tyst även när den blir varm. inte säkert men troligen.
Skriv svar