Turbo montering i gt.....

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Per Bengtsson
Inlägg: 1
Blev medlem: mån okt 17, 2011 19:42

Turbo montering i gt.....

Inlägg av Per Bengtsson »

Tjena ...
Tänkte slänga ut en liten fråga,har tänkt att montera en uris motor i min GT men vill gärna veta hur mycket arbete det är med att få t.ex sprut och så att fungera mot GT:ns elsystem ...
Någon som gjort denna operation ?? vore tacksam för lite tips

Per
lord_nordkvist
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 23, 2008 18:30

Inlägg av lord_nordkvist »

beror på vilken uris motorn kommer ifrån, och hur komplett den är?
är de från. 20v med elektronisk insprutning, eller 10v med k-jet eländet..
gällande 20v som är lite modernare, så behöver du bara en komplett kabelhärva (inkl box såklart) och koppla in tändström på typ 3 kablar, samt en 30 matning till boxen (kostant ström, men går även med tändström på den) och snoka rätt på boxens utgång till soppapump relät, och på någe vis få den signalen att starta soppapumpen (själv satt jag i nytt relä och kopplade in mig på soppapumpens matarkabel)

samma sak gäller för 10v, plus att du måste ha k-jetenheten med spridarna och allt, då allt är större än den vanliga 136hk (går ej att para ihop om jag minns rätt)

även där kabelhärva med styrbox, och tändströmmar på rätt ingångar.

en del av bilens orginal kablar kan du behålla och koppla in på den nya motorn, ex. vattentemp mätare, oljetryckgivare (med enpols-kontakten) osv.. resten hänger du åt sidan å rullar ihop å gömmer lite fint om du vill ha möjligheten att byta tillbaks i framtiden..

ingen raketforskning med detta motorbyte, blir det aktuellt så går elscheman att fåtag på så du hittar rätt i kabeldjungeln, lite testpenna å multimeter så brukar det lösa sig *yes*

har själv gjort båda varianterna, då i en äldre 100, först med 10v turbo, och senare med en 20v turbo..

gör du operationen och det går vägen så allt funkar å är frid å fröjd.. så funderar du på trimmning bör du ta en titt på bränslesystemet, så stackarn får den soppa han vill gotta åt sig.. hett tips :wink:
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

jag har gjort det listan för utgångar på styrboxen finns att få tag i på nätet om jag inte minns helt fel så har Zlobo dessa länkar. Det är lite pill ska du ha orginal downpipe och grenrör och måste rambalken masseras bara lite lätt med en liten slägga eller hammare annars ligger den imot men du är mer än välkommen att fråga mer vad det är just du är intresserad av att veta. Jag stoppa i en 100 MC2 maskin med styrbox och allt därtill i min rätt nyligen.
Skriv svar