Gtn är slapp i baken

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
GTAnders
GT-intresserad
Inlägg: 28
Blev medlem: lör okt 15, 2011 08:33

Gtn är slapp i baken

Inlägg av GTAnders »

Hej!

Jag tycker att min gt är slapp i baken, dvs sitter det en person bak så tar däcken i skärmkanten vid minsta ojämnhet i vägen, + att den stegrar sig en del vid kraftig acceleration, har sett på youtube att detta med att den stegrar sig vid gaspådrag verkar vara nått som är rätt/naturligt, men jag tycker att min verkar vara lite väl slapp, så nu är frågan vad gör jag?
Byta stötdämpare? fjädrar?
Jag har inte haft min gt så länge så jag har inte hunnit sätta mig in i hur allt funkar med dessa bilar.

/Anders
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

du kan göra ett simpelt stötdämpar prov. ställ dig vid bakhjulet på bilen och tryck ner bilen tre gånger kraftigt. gungar bilen då är dämparna slut men glider den lugnt upp till normal läge igen så är dom ok. Oftast om en bil är gungig så är det dämparna fjädrarna brukar sällan ta slut. eftersom dämparna är till för att ta imot fjäderns svängningar
Användarvisningsbild
GTAnders
GT-intresserad
Inlägg: 28
Blev medlem: lör okt 15, 2011 08:33

Inlägg av GTAnders »

Det har jag provat och den känns ju lite "lös", men den fortsätter inte gunga efter att man släppt den.

Jag kan ju säga att jag har hållit/håller på en hel del med bilar, dock bara saab v4, så jag är helt ny på audi och det här systemet med mcperson osv, och jag vet liksom inte hur slapp gtn ska vara när den är som den ska, men jag tycker min känns lite väl slapp/lös.

Jag har hållit på en del och mixtrat med fjädrar på min saab v4, och då tar man fjädrar från andra modeller och sätter dit, kan det finnas nån annan bil som har fjädrar som passar bak på gtn?

Jag tror inte att dämparna är helt slut så om man kunde få dit lite hårdare fjädrar så känns det som att den skulle bli riktigt bra.

/Anders.
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Hade samma problem med min. länkar till hur min var ;)

http://www.garaget.org/video/65188
Användarvisningsbild
GTAnders
GT-intresserad
Inlägg: 28
Blev medlem: lör okt 15, 2011 08:33

Inlägg av GTAnders »

Ja den var ju inte ny precis!
hm, det kanske vore bra att kolla skicket på dom innan man hittar på något annat, men något hårdare fjädrar tror jag inte skulle skada ändå.
Skriv svar