eftersom jag är ny medlem här så vet jag inte riktigt vilket "forum" detta ämne detta passar in på.
när jag statar min audi gt så sugs luftmängdsskivan ner fast den ska gå uppåt kan någon lösa detta problem.
När jag monterar gummibälgen och statar bilen och ger lige gas så sugs hela bälgen ihop.
Ända sättet att få motorn att gå är att hålla upp luftmängdsskivan med en tång.
vore tacksam för svar.
Bytte rubrik till något bättre än "Hjälp har ett jätte problem!!" /Edis
Motorproblem! Bränslehuvudet? Vacuumproblem?
Scorpio86 skrev:har du rivit isär något på bilen? plockat ner och gjort rent eller liknande? så kolla det. annars låter det som ett stopp i vacumm systemet någonstans kolla slangarna som går till bälgen och till bränslefördelaren om någon har geggat ihop sig
har precis köpt bilen och lyckats få igång den halv taskigt.
vad jag har sätt så finns det bara en slang från insuget till Styrtrycksventilen samt två slangar till gummibälgen, finns ej mer vakummslangar vad jag har sätt. rätta mig om jag har fel, eller menar du att jag ska plocka isär bränslefördelaren?
Nejnejnej, plocka INTE isär bränslefördelaren, det ska man inte börja med! Det ska vara sista utvägen och du bör läsa på ordentligt innan du gör det. Finns bilder på det här i forumet någonstans där någon har pillat isär det om jag inte minns helt fel.
Skivan kan kärva lite i bottenläget, men ska inte sitta fast speciellt hårt, men jag tycker det låter skumt att bälgen sugs ihop, för den ska vara rätt styv så det borde inte kunna hända. Bränslehuvudet måste kärva utav sjutton... Är armen/skivan kärv när du rör den upp och ner utan att motorn är igång?
Är det något mekat med bilen? Typ kamremsbyte eller liknande?
Kommer jag på något annat så skriver jag senare, just nu så är jag väldigt fundersam på hur det kan bli så här.
Skivan kan kärva lite i bottenläget, men ska inte sitta fast speciellt hårt, men jag tycker det låter skumt att bälgen sugs ihop, för den ska vara rätt styv så det borde inte kunna hända. Bränslehuvudet måste kärva utav sjutton... Är armen/skivan kärv när du rör den upp och ner utan att motorn är igång?
Är det något mekat med bilen? Typ kamremsbyte eller liknande?
Kommer jag på något annat så skriver jag senare, just nu så är jag väldigt fundersam på hur det kan bli så här.
Edis skrev:Nejnejnej, plocka INTE isär bränslefördelaren, det ska man inte börja med! Det ska vara sista utvägen och du bör läsa på ordentligt innan du gör det. Finns bilder på det här i forumet någonstans där någon har pillat isär det om jag inte minns helt fel.
Skivan kan kärva lite i bottenläget, men ska inte sitta fast speciellt hårt, men jag tycker det låter skumt att bälgen sugs ihop, för den ska vara rätt styv så det borde inte kunna hända. Bränslehuvudet måste kärva utav sjutton... Är armen/skivan kärv när du rör den upp och ner utan att motorn är igång?
Är det något mekat med bilen? Typ kamremsbyte eller liknande?
Kommer jag på något annat så skriver jag senare, just nu så är jag väldigt fundersam på hur det kan bli så här.
skivan eller armen rör sig lätt uppåt när motorn inte är i gång. problemet är
att vakuum blir åt fel håll när motorn startar vilket gör att vakuum drar
ner armen istället för att lyfta.
vilka av slangarna är till för att lyfta armen/axeln på lmm?
Det är något HELT galet och jag har svårt att förstå vad som kan orsaka detta. Vad på luftfiltersidan skulle kunna suga ner bränslevågens skiva? Du har ju "atmosfären" på den sidan och sååååå dåligt inlopp är det inte. Det skulle ju kräva en monstervacuumsug att göra en sådan sak.
Jag funderar på hur det är med bränsletrycket...
Det är inga slangar som lyfter vågen, det är luftflödet in i motorn som gör det. Ju mer du gasar, desto mer luft går det åt, vilket gör att skivan öppnar sig mer.
Jag fick inget svar på frågan om det var någon som har mekat med bilen? När det gäller de här bilarna är tyvärr folk väldigt bra på att skruva på allt möjligt utan att veta vad de gör, vilket ofta resulterar i att ett fel, helt plötsligt har blivit fem olika istället. Man ska felsöka metodiskt och när det gäller all felsökning så ska man ta reda på när det började och framförallt, vad har "felsökaren" gjort. Eller om någon har bytt kamrem så är det inte säkert att allt har gått rätt till.
Edit:
Lägger till denna bild så ser du principen:
Jag funderar på hur det är med bränsletrycket...
Det är inga slangar som lyfter vågen, det är luftflödet in i motorn som gör det. Ju mer du gasar, desto mer luft går det åt, vilket gör att skivan öppnar sig mer.
Jag fick inget svar på frågan om det var någon som har mekat med bilen? När det gäller de här bilarna är tyvärr folk väldigt bra på att skruva på allt möjligt utan att veta vad de gör, vilket ofta resulterar i att ett fel, helt plötsligt har blivit fem olika istället. Man ska felsöka metodiskt och när det gäller all felsökning så ska man ta reda på när det började och framförallt, vad har "felsökaren" gjort. Eller om någon har bytt kamrem så är det inte säkert att allt har gått rätt till.
Edit:
Lägger till denna bild så ser du principen:
du har vevhusventilationen som kommer på sidan av filterlådan är det stopp i den kan det orsaka att vevhusventilationen suger därifrån istället för att trycka. Edis du vet den slangen som ofta kläggar igen mellan luftfilterbox och ventilkåpa.
Vart bor du någonstans om det är i närheten att någon kan hjälpa dig eller om jag kan.
Vart bor du någonstans om det är i närheten att någon kan hjälpa dig eller om jag kan.