Koppling

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
chrillenil
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: mån sep 12, 2011 18:39

Koppling

Inlägg av chrillenil »

Jag fixade till min gt-87 i somras med mycket hjälp från er här. Nu går den väldigt väl och jag är mycket nöjd. Ett problem jag upplever är dock att jag måste trycka kopplingspedalen väldigt långt ner. Kan jag justera detta enkelt eller är det ett stort projekt?

något annat jag funderat över är att den i 95-100 kmh varvar 3000 varv. Är detta normalt?

mvh

Christian
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

kopplingen är hydraulisk på dessa så det finns inget att justera.

hur utväxlingen är vet jag inte riktigt, men jag vill minnas att den varvar runt 3000 varv vid ca 110 km/h. någon får gärna rätta mig på den punkten ifall det är fel.
din koppling slirar inte möjligtvis?

MVH Phille
chrillenil
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: mån sep 12, 2011 18:39

Inlägg av chrillenil »

nej inget slir på den. Den första biten tar den inte alls utan den tar endast väldigt väldigt djupt!

Om varvningen du nämner stämmer så är det ngt fel på min då. Vad ska man kolla? vad ska jag möjligen justera för att det ska bli bättre?

mvh
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Sån var min koppling med och efter ett tag så började kopplingscylindern dra tjuvluft och jag fick lufta den ca 1 gång i månaden. Vet inte om jag har löst problemet än eftersom det ligger brevid bilen just nu :lol:
Köpte en reparationssats i alla fall.
chrillenil
GT-intresserad
Inlägg: 14
Blev medlem: mån sep 12, 2011 18:39

Inlägg av chrillenil »

Tack. Ska kolla upp det där och se vad man kan göra åt det Om jag löser det ska jag skriva här och berätta om det!

Tack för snabba svar!
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Nosliwe skrev:Sån var min koppling med och efter ett tag så började kopplingscylindern dra tjuvluft och jag fick lufta den ca 1 gång i månaden. Vet inte om jag har löst problemet än eftersom det ligger brevid bilen just nu :lol:
Köpte en reparationssats i alla fall.
det låter som en trolig anledning. jag tror att det är ungefär samma bekymmer med min faktiskt.
var hittade du reparationssatsen?

MVH Phille
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Köpte satsen hos Autodelar.net. Tror jag sökte på passat med samma motor och växellåda. Räkna med lång leveranstid.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Nosliwe skrev:Köpte satsen hos Autodelar.net. Tror jag sökte på passat med samma motor och växellåda. Räkna med lång leveranstid.
Jag har handlat av dom innan och jag blev inte imponerad av dom på något sätt. Tog lång tid, fick fel delar och lite såna saker. Tack för infon, men jag tror jag söker efter en sån sats på annat håll isf :)

MVH Phille
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Ett riktigt bra ställe där jag handlar kvalitetsdelar från Tyskland till riktigt låga konkurrens priser är på speed autoteile.

Visste själv inte om det förräns farsan började jobba där.
Man blir nästan mörkrädd när man hör vad delarna kostar i inköp och vad Mekonomen
och Autoexperten plockar ut för dom.

http://www.speed-autoteile.se/index.html

Det är samma firma som CP-Service.
http://webshop.cp-service.se/
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Lånar tråden lite då det handlar om samma ämne, har problem med att min luftnippel gick av på min kopplingscylinder och få inte ens ur den från lådan utan den sitter stumt. Den sitter väl i pressad och med en bygel som låsning för den har jag fått ur iaf :) Har bara kopplingen kvar o lufta sen kan man köra med bilen :) cylindern är väl lika som på gt? Nån som har nåt tips? Är iiinte så sugen på o ta ner lådan för det lilla :roll: Elr kan det gå o lufta med slangen på cylindern? Åkte till slangservice iaf o fick en ny stålomspunnen slang 8) /mvh dennis
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Cylindern ska glida lätt ur lådan så fort man får loss bygeln. Fast det gäller väl inte efter 20+ år på samma plats :) Men pressad är den inte.
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

Skriver under på 110 km/h vid 3000 varv! Så var det för 21 år sedan när jag sålde min -87a hehe! Youngsters!!
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Nosliwe: Precis den har ju suttit där sen 86 D: Men läste runt lite på NA nu o då hitta jag att den sitter med bygeln som jag tagit ur sen så måste man slå ur en sprint (med don tex.) som också håller cylindern o det visste man ju inte :D Kan ju va därför den sitter stumt, har sprayat rost olja o dunkat på men inte rört sig en mm :D Men man får väl åka dit nästa vecka o göra ett nytt försök :D
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Kan meddela att cylindern sitter med sprint man måste slå ur, beställde en ny cylinder av autoexperten och satte dit den igår så nu går bilen ;)
Skriv svar