Växellåda Gt q/ 100q

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Växellåda Gt q/ 100q

Inlägg av q-sovare »

Hej!
Är det någon som vet om en växellåda från en 100q -86 kan passa i en Gt q -85 ?Fysiskt ser de ut att passa men art.nr är lite olika enl. En kat. På nätet men har de samma utväxling eller är det något annat som skiljer?
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Jo dom ska passa rakt av utan konstigheter. dock är jag lite osäker på utväxlingen men jag har för mig att tidig audi 100 har samma som gt.
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

Ja det är ju just utväxlingen jag är orolig över!!!!
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

q-sovare skrev:Ja det är ju just utväxlingen jag är orolig över!!!!
utväxlingen skiljer säkert, men troligtvis inte alltför mycket då båda bilarna har ungefär samma vikt och effekt. båda bilarna ska ha en toppfart på 202 km/h, men GT'n ska göra 0-100 km/h på 8,8 sekunder medan audi 100 quattro ska göra det på 10,4 sekunder.
så det skiljer inte alltför mycket mellan dom olika bilarna precis.

MVH Phille
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

glöm inte att di toppfartsberäkning så har ju också vikt med saken att göra. Audi 100 väger ju iaf 1400+ när GT:n bara väger 1170
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Scorpio86 skrev:glöm inte att di toppfartsberäkning så har ju också vikt med saken att göra. Audi 100 väger ju iaf 1400+ när GT:n bara väger 1170
en GT Quattro som väger 1170kg? var har du fått den uppgiften ifrån? det är vad en GT har i tjänstevikt och en GT quattro borde rimligen väga en del mer. en GT väger inte under ett ton i tjänstevikt precis...

MVH Phille
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

jag menade vanliga GT och 100 ej quattro och dom är det samma låda på. Jag har inte skrivit något om quattro...
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Scorpio86 skrev:jag menade vanliga GT och 100 ej quattro och dom är det samma låda på. Jag har inte skrivit något om quattro...
Okej..? Men vad har det med tråden att göra? Det handlade om Quattro-modellerna som han undrade över vad som skiljde mellan dom båda lådorna.

MVH Phille
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

ja och eftersom fwd lådorna är samma som q lådorna så när som på en mitt diff så är det samma spräng kåpa men nu är det utväxling vi prata om också
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Hrmm, Hrmm!

Inlägg av q-sovare »

Jo alltså, om vi försöker komma tillbaka till ämnet så var det alltså utväxlingen vi skulle ta reda på! men vad skulle problemet kunna vara om det är en annan utväxling? Nu menar jag ,det är ju samma vxllåda som driver alla hjul ?
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Det borde gå att ta reda på. om du har etka i datorn så ska det stå där vilken utväxling det är på dom båda lådorna. det kan jag inte i huvudet. MEN jag har läst om det på andra trådar att dom har lagt in en audi 100 quattro låda i gt quattro och det skulle fungera. Edis har ju säkert en massa papper där det står något om det :wink: i vilket fall skulle nu inte det vara samma utväxling på lådan så skulle bakhjulen kunna gå saktare eller fortare då dom har en egen diff med ett speciel utväxling som ska stämma med den främre diffen i växellådan. skulle det inte vara samma utväxling på dom båda differentialerna så skulle då ena axel gå saktare eller fortare beroende på vilken utväxling den har. och det skulle resultera i att drivningen i växellådan inte skulle må så bra. själva utgående axel till bakaxeln är 1/1 aså det är direkt drivning från botten stocken i lådan. jo den har säkert någon form av utväxling den med men det vet jag inte exakt.
Skriv svar