oljetryck

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
coupesibbe
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 08, 2009 19:29
Ort: Ronneby

oljetryck

Inlägg av coupesibbe »

hej, har ett konstigt problem på båda två gt`s. Det är så att tryckmätaren brukar visa 10 bar alt max på mätaren. varar man sedan mer än två tusen så piper o lyser olje lampan. så man kan köra med dom om man inte varar över två tusen vilket är lite drygt :/ någon annan som råkat ut för detta ? obs när det piper o varanar för olja/tryck så sjunker inte trycket på mätaren.
Användarvisningsbild
coupesibbe
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 08, 2009 19:29
Ort: Ronneby

Inlägg av coupesibbe »

Någon som känner igen felet ?? är lite jobbigt :(
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nej, jag har inte råkat ut för det...

Kommer inte ihåg om det är separata givare för de olika funktionerna, men har för mig det.
Användarvisningsbild
coupesibbe
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 08, 2009 19:29
Ort: Ronneby

Inlägg av coupesibbe »

okej att det skulle vara givar fel då menar du ?
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Är det en summer/relä som skriker från instrumentpanelen.?

Mycket troligt att det är den 2 poliga oljetrycksgivaren som har kastat in handduken.
Sitter på sidan av motorblocket.

Leta i närheten av styrtrycks regulatorn. *yes*

Den ser ut som denna.

http://www.ebay.com/itm/Original-Engine ... 933wt_1141
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Jag hade problem med att en övertrycksventil slaggade igen. Den sitter underifrån i framkant på blocket. Där sitter också någon form av givare. Sen en fjäder och en kolv innanför.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

bruzze skrev:Jag hade problem med att en övertrycksventil slaggade igen. Den sitter underifrån i framkant på blocket. Där sitter också någon form av givare. Sen en fjäder och en kolv innanför.
Den kan det också vara.
Kärvar den så kan oljefiltret sprängas.

Givaren som sitter på oljepumpen är oljetempgivaren.
Användarvisningsbild
coupesibbe
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 08, 2009 19:29
Ort: Ronneby

Inlägg av coupesibbe »

tack för svaren :) hur fixade du det slagget bruzze? det som jag tycker är konstigt är att den visar max tryck oavsett vad som händer även när det sumrar :/
Användarvisningsbild
coupesibbe
Inlägg: 8
Blev medlem: tor jan 08, 2009 19:29
Ort: Ronneby

Inlägg av coupesibbe »

btw ska börja felsöka efter helgen pga jobb :(
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

Jag har exakt samma problem, min bil har varit sovande i 8 år och när jag drog igång den idag dök samma problem upp, en summer tjuter och oljelampan tänds vid lite över 2000 varv och belastning, har ingen oljetrycksmätare eftersom det är en quattro men har den 2-poliga givaren som visades i länken ovan fast inte inkopplad, trodde att den var till oljetempen då den inte vill gå upp men det var det ju inte då! Löste ditt problem sig och hur?
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

Problem löst ! polvänt oljetrycksgivaren :D
Skriv svar