Byta drivknutsdamasker

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Byta drivknutsdamasker

Inlägg av Erre »

Måste byta yttre drivknutsdamasken på högersidan på GTn, men nu har jag kört fast lite.. Jag har kommit så långt att jag har fått loss drivaxeln från hjullager/fjäderben, men jag har en liten fundering.. Hur får jag av/på damaskerna? Mitt på drivaxeln sitter det något som ser ut som en skarv, men jag har inte lyckats få isär axeln där.. Den smala änden sitter ju inåt, så damasken borde ju träs på det hållet tycker jag..

Har jag fått allt om bakfoten nu? :)
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Användarvisningsbild
johnnysegel
GT-intresserad
Inlägg: 35
Blev medlem: lör apr 03, 2010 21:00

Re: Byta drivknutsdamasker

Inlägg av johnnysegel »

Erre skrev:Måste byta yttre drivknutsdamasken på högersidan på GTn, men nu har jag kört fast lite.. Jag har kommit så långt att jag har fått loss drivaxeln från hjullager/fjäderben, men jag har en liten fundering.. Hur får jag av/på damaskerna? Mitt på drivaxeln sitter det något som ser ut som en skarv, men jag har inte lyckats få isär axeln där.. Den smala änden sitter ju inåt, så damasken borde ju träs på det hållet tycker jag..

Har jag fått allt om bakfoten nu? :)
Jag har ett verktyg som man expanderar damasken och trär på den.
Om du inte har det så brukar det sitta en låsning i knuten, som består av en ring som är öppen som hamnar i ett spår bara.
Man kan ta en gummi klubba av hård variant och slå till den lossar.

mvh
Audi Coupe Quattro -86
Användarvisningsbild
johnnysegel
GT-intresserad
Inlägg: 35
Blev medlem: lör apr 03, 2010 21:00

Re: Byta drivknutsdamasker

Inlägg av johnnysegel »

Fast ibland är det en vanlig låsring med runda hål som man får öppna med sån där tång.

mvh
Audi Coupe Quattro -86
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

kan sitta rätt hårt i bland. ett annat tips är att plocka loss hela driv axeln i från lådan och sätta fast den i ett skruvstäd när du ska banka bort knuten. blir lite bättre kraft då.
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

En mycket bra sak i det här fallet är en Haynes bok att läsa i för har man inte plockat isär en drivknut tidigare så kan det vara bra att iaf ha läst lite om det eller ha någon med som gjort det tidigare. För behöver du byta damask så är det dags att göra rent och byta fettet i knuten också. Det är ett pussel att få isär och få ihop en knut så har du någon som gjort det tidigare är det smart att ha med den personen. Men det ska bara vara att ge knuten en smäll på kanten så ska den ramla loss från drivaxeln.
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Tack för alla tips :) Blir till att göra ett nytt försök i helgen. Tur att jag har några extra drivaxlar och knutar liggandes, för det känns inte bra att börja med att slå som en idiot på grejerna.. även om det är så det brukar sluta.. *yea*
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Ett tips till. du kan ju ta isär knuten helt i små bitar. när du har fått bort axeln. då vippar du den inre medbringaren så den står nästan rakt upp inne i "knuten" då kan du pilla bort alla kullorna och få bort medbringaren och göra rent allt. Jag har gjort det många gånger men det är ett jädra pill att få i hop det igen. för man måste sätta i kullorna i rätt mönster för att dom ska gå att få dit igen på ett smidigt sett.det går att vålda dit dom men då finns det risk att du spräcker medbringaren. och det är dumt. bara som tips. är inge kärnfysik men lite pilligt.
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Nu är det fixat! Få loss knuten var inga större problem efter att ha spolat bort en del av fettet i knuten och hittat låsringen. Om man vinklar knuten är det bara att sära på ringen med en skruvmejsel, sen kan man knacka loss alltihop med en normalstor hammare :) Jag tog inte isär knuten i molekyler, men spolade allt med bräkleen tills allt gammal fett var borta, så det blev nog hyfsat rent ändå.

Tack för alla tips iaf, hade varit mycket svårare annars :D
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Skriv svar