Problem med start Audi gt

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Karll
GT-intresserad
Inlägg: 17
Blev medlem: ons maj 30, 2012 18:10

Problem med start Audi gt

Inlägg av Karll »

Hejsan, jag köpte en gt coupe för ett tag sen som var fel på startmotor och fördelare ( enligt förra ägaren). Har nu bytt ut detta men startar inte! Har försökt med det mesta känns det som och det står helt still nu:/ felet nu är att det skjuter vakum slangar som kommer från insuget, någon som förstår varför det skjuter vakumslangarna? Svara gärna så jag kan få igång min Audin snarast;) Med vänlig hälsning, Karl
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Hej och välkommen hit!! :D

Det är ju bra med så mycket info som möjligt om vad som händer när du försöker starta. Tänder den till, smäller det osv.

Om det smäller och lever så känns det som att den baktänder, så den tänder i fel läge.

Beskriv så mycket som möjligt av vad du har gjort och vad du har testat. Mina erfarenheter av sådana här problem är att man lätt skruvar och byter allt möjligt så man till slut har byggt in mer problem i bilen än vad som fanns från början.
Karll
GT-intresserad
Inlägg: 17
Blev medlem: ons maj 30, 2012 18:10

Inlägg av Karll »

Tackar:)
Det visade sig att kamremmen var fel så den stämmer nu! Den får gnista men smäller när man försöker startar så kan inte förstå det riktigt, har gjort komptest för jag var nyfiken om ventilerna hade klarat sig och det visade bra resultat! Något mer förslag?:)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Sitter tändkablarna rätt?

Nollades motorn så att rotorn och allt hamnade rätt i förhållande till varandra?
Karll
GT-intresserad
Inlägg: 17
Blev medlem: ons maj 30, 2012 18:10

Inlägg av Karll »

Japp, dom glömde jag ju skriva iallafall:) ja dom satt också väldigt fel innan men nu sitter det rätt.. Så nollade motorn innan ja satte dit fördelaren, och den är jag nästan säker på att den ska stämma!
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

tänder den till i huvudtaget eller verkar det som det mot arbetar sig själv? om det poffar i insuget så har du för mycket förtändning poffar det i avgas så har du för sen tändning. i avgas så drar du tillbaka tändningen lite. vrid vänster. annars vrid höger. prova lite tills bilen startar.men rör max 10mm åt vardera håll. kolla även så att fördelaren sitter fast i det lilla jacket som finns på rotoraxeln. lätt hänt att man sätter den åt fel håll. fördelarlocket aså.
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

kom på en sak till. det är inte så att bilen blir sur? då kan det bli lite konstiga fenomen. kolla kall starten den kan du rycka ur. Tills vidare. Den blå kontakten på insuget vid den lilla extra spridaren på insuget. eller om du har luft läckage någon stans i gummit från insug till bränslefördelaren.
Skriv svar