MIssljud!!!

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Pekka
GT-intresserad

MIssljud!!!

Inlägg av Pekka »

Ok Grabbar,,, NÅgon som har några ideer om va som orsakar de stygga otäcka tickande ljudet ur motorn vid start ett antal sekunder,,sedan spårlöst borta :shock: är de ett stort projekt om man skulle göra något åt detta, och i så fall vad behövs göras? kan de räcka med ett oljebyte? motorn har jue sina mil på nacken så ja drar ingen som helst skam över den....Endel har sagt att de kan va oljan som inte hinner pumpas runt, kan de va oljepipmpen som börjar sjunga på sissta versen då? oljetrycksmätaren håller dock sina stadiga bar.

Tacksam för svar *yes*
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det är säkerligen lyftarna som tickar. Det är en vanlig sjuka... Kan hjälpa med lite tjockare olja, men så länge det bara tickar en liten stund efter start är det ingen fara.

Det kan även vara mellanlyftaren till vacuumpumpen, men jag gissar på de vanliga lyftarna.
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Att tukta lyftare...

Inlägg av Christian_J »

Något som jag vet hjälpt i en del fall har varit att köra bilen på motorväg med låg växel (3an) och riktigt högt varvtal så att oljetempen drar iväg till en 130 grader eller så och sen plåga den så några mil. Problemet med lyftarna brukar nämligen vara smuts i ventilerna på lyftarna. Efter plågandet åker man direkt hem och gör ett olje och filterbyte direkt. Varm tunn olja löser nämligen lorten ganska bra. Att byta till en tjockare olja är mer en "workaround" då den inte sipprar ur lortiga (otäta) ventiler lika lätt.

Nackdelen är väl att om något annat i motorn sjunger på sista versen så hittar man kanske det också med ovanstående metod. Skall själv göra en dylik behandling av min bil så fort den är ur garaget, innan besiktning. Fräsch olja är ju bra för avgasvärdena också.

/Christian
Skriv svar