turbo i gtn
turbo i gtn
hallå! har precis köpt mig en gt coupe som jag använder som brukis. är ganska ny på audi. så tänkte höra med er lite hur mycket orginal (136) hästs motorn klarar innan man skuter kolvar över hela kommunen? har kunskap och tillgångar för ett turbo bygge. så vid vilket ladd ungerfär ger stake/kolv vika? och hur mycket kan man ladda innan packningen går?
och säg inte att jag ska byta motor hit och dit, för om jag får för mig att byta motor så ska jag göra det rejält och stoppa i en aan motor från s4 eller liknande
mvh andreas
och säg inte att jag ska byta motor hit och dit, för om jag får för mig att byta motor så ska jag göra det rejält och stoppa i en aan motor från s4 eller liknande
mvh andreas
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
men då ska man tänka på att 2,5 bar är bara trycket. det är skillnad på 2,5 bar ifrån en liten Mitsubishi 16T och en Holset HX60 som exempel.Scorpio86 skrev:min maskin klarade maxladd från turbo 2,5bar vart bara lite knackningar i kolven.
berätta gärna vilken turbo du använde och övriga motorspecifikationer
MVH Phille
hade du ändrat kompet i motorn något eller var den helt orörd? jag har en turbo från en s4 aan liggandesScorpio86 skrev:Allt orginal. Helt orginal HY-maskin med turbo kit från audi 100 MC1 med kkk24 aggregat. Orginal WG Intercooler grenrör downpipe etc som sagt allt org och det höll i 4 månader med öppen dump utan problem tills jag sköt en tryckslang.
helt orginal. hade en ståltopplockspackning i efter ett byte eftersom den är bättre än org och går knappt att få tag i annan packning. AAN S4 åker väl med KKK24 aggregat org om jag inte minns helt fel. 1 bar med en sån turbo borde inte vara några problem om resten av maskinen är ok. glöm inte dump bara den är rätt livsviktig om du bara ska kasta på en turbo...svarden skrev:hade du ändrat kompet i motorn något eller var den helt orörd? jag har en turbo från en s4 aan liggandesScorpio86 skrev:Allt orginal. Helt orginal HY-maskin med turbo kit från audi 100 MC1 med kkk24 aggregat. Orginal WG Intercooler grenrör downpipe etc som sagt allt org och det höll i 4 månader med öppen dump utan problem tills jag sköt en tryckslang.
okej, jo dump kan vara bra att ha. men hur gjorde du med sprutet? sitter ju inga spridare. så vet inte hur man ska göra riktigt med det? och orginal tändningen orkar med ändå?Scorpio86 skrev:helt orginal. hade en ståltopplockspackning i efter ett byte eftersom den är bättre än org och går knappt att få tag i annan packning. AAN S4 åker väl med KKK24 aggregat org om jag inte minns helt fel. 1 bar med en sån turbo borde inte vara några problem om resten av maskinen är ok. glöm inte dump bara den är rätt livsviktig om du bara ska kasta på en turbo...svarden skrev: hade du ändrat kompet i motorn något eller var den helt orörd? jag har en turbo från en s4 aan liggandes
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Som jag sa allt var helt orginal. Jag rörde ingenting bara körde.svarden skrev:okej, jo dump kan vara bra att ha. men hur gjorde du med sprutet? sitter ju inga spridare. så vet inte hur man ska göra riktigt med det? och orginal tändningen orkar med ändå?Scorpio86 skrev: helt orginal. hade en ståltopplockspackning i efter ett byte eftersom den är bättre än org och går knappt att få tag i annan packning. AAN S4 åker väl med KKK24 aggregat org om jag inte minns helt fel. 1 bar med en sån turbo borde inte vara några problem om resten av maskinen är ok. glöm inte dump bara den är rätt livsviktig om du bara ska kasta på en turbo...
Tweety: Det var pluggad lilla vacum slangen från wg:n då ladda det bara tills det tog stopp.
man åkte bara på wg fjädern så att säga? låter mycket intressant, det är ju ingen större operation då man inte behöver ändra något annat, dra olja och vatten till och från turbon är väl den svåra biten haha. kan bli!Scorpio86 skrev:Som jag sa allt var helt orginal. Jag rörde ingenting bara körde.svarden skrev: okej, jo dump kan vara bra att ha. men hur gjorde du med sprutet? sitter ju inga spridare. så vet inte hur man ska göra riktigt med det? och orginal tändningen orkar med ändå?
Tweety: Det var pluggad lilla vacum slangen från wg:n då ladda det bara tills det tog stopp.
Jag åkte inte på nåt det som stoppa effekten var sprut och tändning bilen varva inte mer än 5000Rpm sen var det stopp. men det gick som fan upp till 5000Rpm. Jag hade bara olja till min turbo vattenkylningen skippade jag. Men så som jag körde är inget jag rekommenderar. det kan ju gå åt helvete men motorn klarar iaf 0.5-09 bar org utan problem. Som var huvudsakliga tråden.svarden skrev:man åkte bara på wg fjädern så att säga? låter mycket intressant, det är ju ingen större operation då man inte behöver ändra något annat, dra olja och vatten till och från turbon är väl den svåra biten haha. kan bli!Scorpio86 skrev: Som jag sa allt var helt orginal. Jag rörde ingenting bara körde.
Tweety: Det var pluggad lilla vacum slangen från wg:n då ladda det bara tills det tog stopp.
Tänk på att det är ganska hög komp på en hy hx ng etx original med 2 ventilsteknik så ligger den teoretiska max laddet på 0,5 bar.
så det fins ganska stor risk för spikningar om man laddar mer.
så det fins ganska stor risk för spikningar om man laddar mer.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu