turbo i gtn

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
svarden
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 23, 2012 21:30

turbo i gtn

Inlägg av svarden »

hallå! :) har precis köpt mig en gt coupe som jag använder som brukis. är ganska ny på audi. så tänkte höra med er lite hur mycket orginal (136) hästs motorn klarar innan man skuter kolvar över hela kommunen? har kunskap och tillgångar för ett turbo bygge. så vid vilket ladd ungerfär ger stake/kolv vika? och hur mycket kan man ladda innan packningen går? :)
och säg inte att jag ska byta motor hit och dit, för om jag får för mig att byta motor så ska jag göra det rejält och stoppa i en aan motor från s4 eller liknande :)
mvh andreas :)
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

min maskin klarade maxladd från turbo 2,5bar vart bara lite knackningar i kolven.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Scorpio86 skrev:min maskin klarade maxladd från turbo 2,5bar vart bara lite knackningar i kolven.
men då ska man tänka på att 2,5 bar är bara trycket. det är skillnad på 2,5 bar ifrån en liten Mitsubishi 16T och en Holset HX60 som exempel.

berätta gärna vilken turbo du använde och övriga motorspecifikationer :)

MVH Phille
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

Allt orginal. Helt orginal HY-maskin med turbo kit från audi 100 MC1 med kkk24 aggregat. Orginal WG Intercooler grenrör downpipe etc som sagt allt org och det höll i 4 månader med öppen dump utan problem tills jag sköt en tryckslang.
svarden
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 23, 2012 21:30

Inlägg av svarden »

Scorpio86 skrev:Allt orginal. Helt orginal HY-maskin med turbo kit från audi 100 MC1 med kkk24 aggregat. Orginal WG Intercooler grenrör downpipe etc som sagt allt org och det höll i 4 månader med öppen dump utan problem tills jag sköt en tryckslang.
hade du ändrat kompet i motorn något eller var den helt orörd? :) jag har en turbo från en s4 aan liggandes :)
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

svarden skrev:
Scorpio86 skrev:Allt orginal. Helt orginal HY-maskin med turbo kit från audi 100 MC1 med kkk24 aggregat. Orginal WG Intercooler grenrör downpipe etc som sagt allt org och det höll i 4 månader med öppen dump utan problem tills jag sköt en tryckslang.
hade du ändrat kompet i motorn något eller var den helt orörd? :) jag har en turbo från en s4 aan liggandes :)
helt orginal. hade en ståltopplockspackning i efter ett byte eftersom den är bättre än org och går knappt att få tag i annan packning. AAN S4 åker väl med KKK24 aggregat org om jag inte minns helt fel. 1 bar med en sån turbo borde inte vara några problem om resten av maskinen är ok. glöm inte dump bara den är rätt livsviktig om du bara ska kasta på en turbo...
svarden
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 23, 2012 21:30

Inlägg av svarden »

Scorpio86 skrev:
svarden skrev: hade du ändrat kompet i motorn något eller var den helt orörd? :) jag har en turbo från en s4 aan liggandes :)
helt orginal. hade en ståltopplockspackning i efter ett byte eftersom den är bättre än org och går knappt att få tag i annan packning. AAN S4 åker väl med KKK24 aggregat org om jag inte minns helt fel. 1 bar med en sån turbo borde inte vara några problem om resten av maskinen är ok. glöm inte dump bara den är rätt livsviktig om du bara ska kasta på en turbo...
okej, jo dump kan vara bra att ha. men hur gjorde du med sprutet? sitter ju inga spridare. så vet inte hur man ska göra riktigt med det? och orginal tändningen orkar med ändå?
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

2,5 bar? hur fasen fick du den att ladda så mycket? Jag plockade bort min wg och körde med fullt ladd, den toppade 1,6bar motor och turbo original från audi 200 tq mc2. om det går att ladda 2,5 bar är det en jävla bra motor eller väldigt slut beror på hur man ser det. hehe
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

svarden skrev:
Scorpio86 skrev: helt orginal. hade en ståltopplockspackning i efter ett byte eftersom den är bättre än org och går knappt att få tag i annan packning. AAN S4 åker väl med KKK24 aggregat org om jag inte minns helt fel. 1 bar med en sån turbo borde inte vara några problem om resten av maskinen är ok. glöm inte dump bara den är rätt livsviktig om du bara ska kasta på en turbo...
okej, jo dump kan vara bra att ha. men hur gjorde du med sprutet? sitter ju inga spridare. så vet inte hur man ska göra riktigt med det? och orginal tändningen orkar med ändå?
Som jag sa allt var helt orginal. Jag rörde ingenting bara körde.

Tweety: Det var pluggad lilla vacum slangen från wg:n då ladda det bara tills det tog stopp.
svarden
Inlägg: 9
Blev medlem: sön sep 23, 2012 21:30

Inlägg av svarden »

Scorpio86 skrev:
svarden skrev: okej, jo dump kan vara bra att ha. men hur gjorde du med sprutet? sitter ju inga spridare. så vet inte hur man ska göra riktigt med det? och orginal tändningen orkar med ändå?
Som jag sa allt var helt orginal. Jag rörde ingenting bara körde.

Tweety: Det var pluggad lilla vacum slangen från wg:n då ladda det bara tills det tog stopp.
man åkte bara på wg fjädern så att säga? :) låter mycket intressant, det är ju ingen större operation då man inte behöver ändra något annat, dra olja och vatten till och från turbon är väl den svåra biten haha. kan bli! *hehe*
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

svarden skrev:
Scorpio86 skrev: Som jag sa allt var helt orginal. Jag rörde ingenting bara körde.

Tweety: Det var pluggad lilla vacum slangen från wg:n då ladda det bara tills det tog stopp.
man åkte bara på wg fjädern så att säga? :) låter mycket intressant, det är ju ingen större operation då man inte behöver ändra något annat, dra olja och vatten till och från turbon är väl den svåra biten haha. kan bli! *hehe*
Jag åkte inte på nåt det som stoppa effekten var sprut och tändning bilen varva inte mer än 5000Rpm sen var det stopp. men det gick som fan upp till 5000Rpm. Jag hade bara olja till min turbo vattenkylningen skippade jag. Men så som jag körde är inget jag rekommenderar. det kan ju gå åt helvete men motorn klarar iaf 0.5-09 bar org utan problem. Som var huvudsakliga tråden.
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Tänk på att det är ganska hög komp på en hy hx ng etx original med 2 ventilsteknik så ligger den teoretiska max laddet på 0,5 bar.
så det fins ganska stor risk för spikningar om man laddar mer.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Skriv svar