Sida 1 av 1
Tickande...
Postat: tis mar 21, 2006 15:39
av chrlin05
Hej! Min gt tickar ganska ordentligt när den är kall (speciellt när det är kallt ute) detta är väl någon ventil som är kass antar jag. Undrar hur dyrt det är att fixa och om det finns någon genväg att minska tickandet. Är det farligt med ventiltickande?
Ps. Detta forum rockar fett!
Postat: tis mar 21, 2006 18:46
av gt_87
min tickade me ganska bra men köpte nåt anti tick på mekonomen som man hällde ner i motoroljan på motorn. så fick man köra lite så försvann tickandet kostade ca 60-80 spänn
Postat: tis mar 21, 2006 20:37
av NSX
Vad är det för årsmodell på GT:n? Tror att hydrauliska ventiler kom -85 eller 86.
Postat: tis mar 21, 2006 21:04
av chrlin05
Det är en -85 quattro. Tickandet försvinner när den blir varm.
Postat: tis mar 21, 2006 21:31
av NSX
Då borde det vara hydrauliska...
Som jag såg på spränskisserna så såg det ut så hade Coupé quattro -85 hydrauliska men inte GT Coupé utan quattro -85.
För mer tips och information rekomenderar jag dig att läsa missljud tråden om du inte redan gjort det.
Vad jag hört om hudrauliska är att man då och då måste varva ur motorn lite grann för att förebygga problem.
Postat: tis mar 21, 2006 21:33
av Edis
Jag tror min 85:a med HY-motorn har hydrauliska...
Postat: tis mar 21, 2006 22:24
av Audimannen2
Tjaa!! 85 kom hydrauliska lyftare, det märkte jag på min(85:a)första gången jag fick igång den, den hade stått i två år, så när den startade lät den som en diesel, tänkte sån här bil vill inte jag ha som låter som f_n, men sen efter ett tag när den började bli varm och man varvade upp bilen så släppte ljudet, det blev så tyst så

Postat: fre mar 24, 2006 18:05
av chrlin05
Tack för hjälpen! Ska ta och prova mig fram...
Postat: sön mar 26, 2006 12:29
av Nenne
Behöver faktiskt INTE vara lyftarna som det är fel på!
Det är stor skillnad på om det är ett litet försynt "tickande" ljud ifrån motorn, eller om det är ett mer distinkt "knackande" ljud du har.
Är det ett knackande ljud, så bör du kunna härleda det till vaacum-förstärkaren som sitter lokaliserad på främre delen av motorblockets högra sida. Sitter två ganska stora svarta slangar på ovansidan av denna, sammankopplade med en "T-koppling". Denna förstärkare drivs nämnligen av en "pistong" som flyger fram och tillbaka med hjälp an kammen. När pistongen får några mil på nacken kan den helt enkelt nötas ned, och flyger då omkring inne i spåret där den sitter. Därav det knackande ljudet. Denna "pistong" går att helt enkelt bara plocka bort!

Vaacum-förstärkaren är endast en backup ifall man skall åka med sin lilla GT i exempelvis Aplerna, och bromsa MYCKET. Annars används denna lilla "grunka" inte alls.... Lossa förstärkaren med 2st 10-muttrar? på vardera ovan- och undersida av förstärkaren. Då blottar sig den lilla "pistongen". Dra ur den ur dess spår, och skruva tillbaka förstärkaren igen. Sedan skall du ha lugnt och skönt Audi-muller från din femma, UTAN störande knack från den lilla "pistongen"....
VILL man vara seriös, kan man givetvis åka till sin Audi-verkstad och beställa hem en nu "pistong", den kostar endast 250:- så det är ju ingen jätteförlust i och för sig....
JAG kör utan "skydd"

(pistongen) och är lika glad för det. Den väger ju dessutom säkert ett halvt kilo, så bilen blir ju LÄTTAD på köpet....
Lycka till!!
Postat: sön mar 26, 2006 15:25
av NSX
Bra tips har också hört andra som haft problem med den.
Kan passa på att säga att man känner av det lite grann att bromsarna går lite tyngre än vanligt om man plockar bort vacuum förstärkaren, speciellt om mna kör fort och snabbt ska bromsa ned. Men det är bara vana.
Postat: sön mar 26, 2006 15:46
av Edis
Här är bilder från mitt byte av mellanlyftaren:
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=307