Modernare insprutning?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Modernare insprutning?

Inlägg av phille_hbg »

hej alla glada!

nu dom senaste dagarna så har jag gått och funderat lite halvt på en sak.
vad skulle besiktningen och polisen säga om att man bytte ut K-jetronic systemet mot ett modernare elektroniskt system, typ VEMS, MS eller liknande?

ni som har pillat med elektroniska insprutningssystem, är det några direkta svagheter och/eller negativa sidor med det?

MVH Phille
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag har också haft de tankarna, ser egentligen bara fördelar med det, men det är ju inte säkert att Bilprovningen gör det :lol:

Jag började kika på det i våras, men insåg att ska jag ändå göra jobbet, så kan man ju lika gärna göra ett turbobygge och då gav jag upp tankarna lite, för det känns lite fel att vålda loss på fin-GT:n. Vill minnas att jag spånade hur jag skulle lösa det med spridarbryggan, har för mig att man inte kunde sno en lösning från en 3B eller liknande, men jag kommer inte riktigt ihåg. :oops:
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Edis skrev:Jag har också haft de tankarna, ser egentligen bara fördelar med det, men det är ju inte säkert att Bilprovningen gör det :lol:

Jag började kika på det i våras, men insåg att ska jag ändå göra jobbet, så kan man ju lika gärna göra ett turbobygge och då gav jag upp tankarna lite, för det känns lite fel att vålda loss på fin-GT:n. Vill minnas att jag spånade hur jag skulle lösa det med spridarbryggan, har för mig att man inte kunde sno en lösning från en 3B eller liknande, men jag kommer inte riktigt ihåg. :oops:
Jo, exakt. Sålänge som den är ordentligt mappad så borde avgasvärdena vara bättre om jag tänker rätt, och då borde ju t.o.m. den värsta miljönissen på något kontor gilla det..? sen behöver man ju inte nämna att man kanske kan plocka ut en eller 2 hästar ifrån motorn :)
nä men det här K-Jetronic verkar vara bra fram till att det strular i princip, och mitt har strulat ett tag nu och bilen har blivit ståendes...
inte för att jag är direkt insatt i modernare system, men det blir ju betydligt lättare och billigare att hitta delar till det än till K-jetronic systemet.

om du kommer på vad, så vad var det för problem med spridarbryggan du hittade? jag ser inte att det borde vara några problem..?

MVH Phille
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag har för mig att det inte är samma avstånd mellan spridarna, men det är ju bara att bygga nytt, men det är ju lättare om det är lite mer plug n´ play.

Det är mycket jobb att få till en snygg och hållbar installation, sedan är det nog bra att ha någon i närheten som är duktig på motorstyrning och kan hjälpa till med mappningen.

Hade jag haft en strulande kärra hade jag helt klart övervägt en konvertering *yes*
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Edis skrev:Jag har för mig att det inte är samma avstånd mellan spridarna, men det är ju bara att bygga nytt, men det är ju lättare om det är lite mer plug n´ play.

Det är mycket jobb att få till en snygg och hållbar installation, sedan är det nog bra att ha någon i närheten som är duktig på motorstyrning och kan hjälpa till med mappningen.

Hade jag haft en strulande kärra hade jag helt klart övervägt en konvertering *yes*
absolut är det lättare om det är mer plug 'n play, men jag har en vänner som har tillgång till maskiner, svetsar och allt möjligt så att fixa en sån liten sak som spridarbryggan är inte något bekymmer tycker jag :)

jag har vänner och bekanta inom bl.a. "Team Bonnmeck" rätt nära mig och dessutom så har jag pratat om mappning med Marco Garver innan, så jag tror att det ska nog inte vara några större bekymmer med att få ihop ett insprut. men jag får hålla dom borta ifrån min bil för annars så sitter det väl en Holset-turbo storlek enorm på bilen rätt var det är och kolvar och stakar börjar titta ut genom blocket :lol:

det är mest den lagliga biten jag funderar på, såsom besiktning och vad polisen säger (ifall dom ens vet vad för bil det är)... tråkigt om man lägger ner en massa pengar i det hela och får ihop det för att sen behöva plocka bort det och bygga ihop ett K-jetronic igen :/

MVH Phille
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Förstår din tanke då jag också går i dom tankarna o byta ut på urisen :D det funkar fint på den men eftersom att man laddar på lite extra så skulle det va fint med ett elektroniskt sprut så vet man att det håller + att man kanske kan ladda lite till då ;) Läs lite på Nordicaudi vettja, har läst lite där o det är många som har konverterat sina audi 100 uris mm alltså 10v så det kan inte vara så svårt. Vad gäller den lagliga biten som du prata om så har jag fattat det som att om du byter insprutnings system till ett modernare så blir du tvungen att både regga om den och köra på E85 :/ du kan ju söka lite på NA men har för mig att det stod så. Men sen kan man ju ha tur o få igenom den ändå kanske om besiktnings gubben inte har så stor koll *yea*
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

Audimannen2 skrev:Förstår din tanke då jag också går i dom tankarna o byta ut på urisen :D det funkar fint på den men eftersom att man laddar på lite extra så skulle det va fint med ett elektroniskt sprut så vet man att det håller + att man kanske kan ladda lite till då ;) Läs lite på Nordicaudi vettja, har läst lite där o det är många som har konverterat sina audi 100 uris mm alltså 10v så det kan inte vara så svårt. Vad gäller den lagliga biten som du prata om så har jag fattat det som att om du byter insprutnings system till ett modernare så blir du tvungen att både regga om den och köra på E85 :/ du kan ju söka lite på NA men har för mig att det stod så. Men sen kan man ju ha tur o få igenom den ändå kanske om besiktnings gubben inte har så stor koll *yea*
skönt att veta att jag inte är ensam om dessa tankar :)
jag har sökt på NA och det enda intressanta jag hittade var en tråd om en Audi 100 turbo som hade ganska lika bekymmer som min. tyvärr så fanns det ingen lösning hittills på problemet.
du får gärna länka till någon tråd därifrån, för jag lyckas inte hitta något intressant där.

regga om och köra på e85 låter inte speciellt lockande, speciellt inte e85-biten. i värsta fall så får man försöka sig på en fuling och komma in med bilen och modernt insprut som man har monterat lite snyggt i bilen och låtsas som ingenting, men underlättar ju en hel del om allting är lagligt och fint.

MVH Phille
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Själva konverteringen är inga problem på dessa bilar då jag har gjorde det på min gamla audi 90. Jag köpte bara fuelrail ämne och borra upp hålen för spridare. Det jobbiga var att byta spridar hylsorna. men tar du hylsorna från en golf mk3 med digifant insprutningen så passar dom direkt i toppen. dock rekomenderar jag att byta topp till NG toppen då strålarna från spridarna kommer ta i väggarna i insuget annars och det kommer bli väldigt svårt att mappa in den. då bränslet kommer rinna längs med insugkanalen. om du kör med en turbo topp i dag kan du bara flytta över ventilerna så får du dom natrium kylda ventilerna med. jag byggde om ett saab insprutningssytem från en 87;a och behöll fördelare och allt original. löde bara på en extra kabel för en extra spridare. då spridarna öppnas samtidigt så går det att göra så. men det besta är ju att köra med vems eller ms
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

evil.tweety skrev:Själva konverteringen är inga problem på dessa bilar då jag har gjorde det på min gamla audi 90. Jag köpte bara fuelrail ämne och borra upp hålen för spridare. Det jobbiga var att byta spridar hylsorna. men tar du hylsorna från en golf mk3 med digifant insprutningen så passar dom direkt i toppen. dock rekomenderar jag att byta topp till NG toppen då strålarna från spridarna kommer ta i väggarna i insuget annars och det kommer bli väldigt svårt att mappa in den. då bränslet kommer rinna längs med insugkanalen. om du kör med en turbo topp i dag kan du bara flytta över ventilerna så får du dom natrium kylda ventilerna med. jag byggde om ett saab insprutningssytem från en 87;a och behöll fördelare och allt original. löde bara på en extra kabel för en extra spridare. då spridarna öppnas samtidigt så går det att göra så. men det besta är ju att köra med vems eller ms
mycket intressant! men digifant hette väl det där insprutningssystemet på golf gti mk2 när dom körde med digital mätare i panelen och sånt väl..?

ja, själva fuelrail-meckandet känns som att det är gjort på någon timme eller så med lite material och svetsning.
det är just en Audi 90 -85 med HY-motorn jag har och jag är väldigt trött på det där mekaniska K-Jetronic. men vet du om NG-toppen passar på HY-motorn eller man måste fixa och dona med kanaler i toppen och annat?
om jag minns rätt så NG-motorn är väl 2,3'an som sitter i bl.a. audi 100 med 133hk?
saab-insprut är inget jag vill ta i med händerna, för jag hatar allt som har med saab att göra. det blir troligtvis ett VEMS, MS eller något liknande om jag nu bygger om systemet.

MVH Phille
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Köra eftermarknads sprut kan inne bära problem med tx avgasvärden vid besiktning.
vissa eftermarknadssprut har lamdareglering vilket underlättar radikalt.
nackdelen med eftermarknads sprut är att det är mkt svårt o få det att fungera med kompensationer för tx atmofärstryck etc, o få den fina gången som man har original.

Där emot så är det inte tillåtet o byta insprutningssystem o behålla orig avgas cert.

där emot är det tillåtet o konventera till e85 då får man sätta i eftremarknadssprut eller annat sprut, men då är det hårdare avgas krav än vad ni har på gt från början.

man kan köra med insprutning från tx audi 3b och aby ann och adu, samt 7a.
sen kan man körra med volvos sprut från deras 5or.

Det man måste göra då är att använda givare o trigger fån den motorn man tar sprutet från.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

zlobo skrev:Köra eftermarknads sprut kan inne bära problem med tx avgasvärden vid besiktning.
vissa eftermarknadssprut har lamdareglering vilket underlättar radikalt.
nackdelen med eftermarknads sprut är att det är mkt svårt o få det att fungera med kompensationer för tx atmofärstryck etc, o få den fina gången som man har original.

Där emot så är det inte tillåtet o byta insprutningssystem o behålla orig avgas cert.

där emot är det tillåtet o konventera till e85 då får man sätta i eftremarknadssprut eller annat sprut, men då är det hårdare avgas krav än vad ni har på gt från början.

man kan köra med insprutning från tx audi 3b och aby ann och adu, samt 7a.
sen kan man körra med volvos sprut från deras 5or.

Det man måste göra då är att använda givare o trigger fån den motorn man tar sprutet från.
intressant!
jo, att det kan ställa till med problem när man besiktigar förstår jag, men en ordentlig mappning borde göra att avgasvärdena håller sig inom gränserna tycker jag. eller tänker jag fel?
jag trodde faktiskt att smalbands eller bredbands-lambda var ett måste med alla elektroniska insprut? eller vissa system tycker att det räcker med andra givare typ som TPS, kamaxelgivare och sånt?

varför är det svårt att få det att gå fint egentligen? vad har orginal-system i bilar som inte ett eftermarknadssystem har? eller det är en fråga om kunskap om mappning?
i K-Jetronic systemet så finns det väl inget som kompenserar för olika atmosfärstryck? luftvågen borde ju bara reagera på hur mycket luft som passerar, och den i sig är ju inte direkt det mest finkänsliga man stött på precis...

och konverterar man till e85 så måste man väl bevisa att komponenterna man byggt bränslesystemet med fungerar med e85, eller?

fungerar orginalsystemen till 3b, aan och dom där motorerna bra? eller vad kör folk med trimmade S2/S4/S6 med för insprutsystem egentligen? är volvos system nåt bra?

MVH Phille
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

phille_hbg skrev:
zlobo skrev:Köra eftermarknads sprut kan inne bära problem med tx avgasvärden vid besiktning.
vissa eftermarknadssprut har lamdareglering vilket underlättar radikalt.
nackdelen med eftermarknads sprut är att det är mkt svårt o få det att fungera med kompensationer för tx atmofärstryck etc, o få den fina gången som man har original.

Där emot så är det inte tillåtet o byta insprutningssystem o behålla orig avgas cert.

där emot är det tillåtet o konventera till e85 då får man sätta i eftremarknadssprut eller annat sprut, men då är det hårdare avgas krav än vad ni har på gt från början.

man kan köra med insprutning från tx audi 3b och aby ann och adu, samt 7a.
sen kan man körra med volvos sprut från deras 5or.

Det man måste göra då är att använda givare o trigger fån den motorn man tar sprutet från.
intressant!
jo, att det kan ställa till med problem när man besiktigar förstår jag, men en ordentlig mappning borde göra att avgasvärdena håller sig inom gränserna tycker jag. eller tänker jag fel?
jag trodde faktiskt att smalbands eller bredbands-lambda var ett måste med alla elektroniska insprut? eller vissa system tycker att det räcker med andra givare typ som TPS, kamaxelgivare och sånt?

varför är det svårt att få det att gå fint egentligen? vad har orginal-system i bilar som inte ett eftermarknadssystem har? eller det är en fråga om kunskap om mappning?
i K-Jetronic systemet så finns det väl inget som kompenserar för olika atmosfärstryck? luftvågen borde ju bara reagera på hur mycket luft som passerar, och den i sig är ju inte direkt det mest finkänsliga man stött på precis...

och konverterar man till e85 så måste man väl bevisa att komponenterna man byggt bränslesystemet med fungerar med e85, eller?

fungerar orginalsystemen till 3b, aan och dom där motorerna bra? eller vad kör folk med trimmade S2/S4/S6 med för insprutsystem egentligen? är volvos system nåt bra?

MVH Phille
Många eftermarkands sprut har inte kompensationer för tx atmosfärs tryck luft temp mm. det betyder om du mappad din bil en dag då det regnar så kommer avgasvärdena ändras när det är varmt ute o tort.

lamda är inget måste på efter marknads sprut, men på oem sprut behövs den för regleringens skull. många oem sprut kan man köra utan sensorn men då går dom på nöd program.

minimum på de enklaste spruten är tps o motortemp insugstemp samt en givare för trigga varv.
på de mer avancerade behövs map mat tps hall vevaxelgivare lamda vatten temp grenrörs temp etc

original system jobar mot fler facktorer och vissa räknar ut värden för att kompencera. eftermarknad har oftast färdiga tabeller som man själv får in o ändra, om man skulle göra ett eftermarknads sprut så komplext som ett original så skulle inte många klara av o mappa dom als.

dom alra enklaste kj tronick har inte mkt mer än en motor temp givare o en givare i själva bränsle huvudet, men dom ha ingen direckt nogranhet heller o kan jämföras med en förgasare. tittar du på NGmotorn så har den lite nyare kj tronic med lamda reglering o fler givare. även A200 o A100 har mer funktioner.

Du behöver inte bevisa något när du konveterar till e85 Den skall bara klara av smma avgaskrav som de moderna bilarna har med rening. dvs lamda reglering. lamda hc co värdena.
Det de kommer vilja ha är vad du använt för komponentwer vid reg bes.

Original systemen fungerar bäst, upp till en viss effekt. Sen fins det inte många som vill mappa dom sen stöter man på andra begränsningar när man når högre effekter. då får man komprimissa. o gå över till efter marknads sprut. men då har du handra problem innan dess om vi snackar besiktning.

själv plockade ja ut 450hk med original sprut på min 3b. sen började ja få problem med lmm. en kompis plockade ut nästan 700 med sitt aby sprut.
alt hänger på hur mycket kunskap man besitter.

har en kompis som programerat om sitt sprut totalt o han plockar runt 900hk på sin v6a. fins inte många eftermarknads sprut som klarar av variabla kammar, o pwm styrda pumpar etc.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

hmm, okej.

jag får ta och läsa på lite och räkna lite på dom olika alternativen.

tack för all information!

MVH Phille
Skriv svar