Hjälp! rost i cylinderlopp :(

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Hjälp! rost i cylinderlopp :(

Inlägg av Nicke-audi »

Inne på andra motorn jag köper och upptäcker att de har gått fukt i cylinderloppen och börjat rosta :( Nu blev jag riktigt arg denna gång eftersom jag köpte motorn av ett stort mycket välkänt reservdelsföretag och frågade speciellt om motorn hade stått inomhus och torrt! till svars fick jag att det har den och kunde garantera att den var i bra skick!

Så nu undrar jag om de finns någon som har erfarenhet om det går att eventuellt att horna upp cylinderloppet försiktigt? Hur går man tillväga för bästa resultat?

Kan även poängtera att jag fick pengarna tillbaka för motor samt frakt!
Audi GT -83
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Borde gå att få bort med smörjmedel och slipstenar.
Typ heningsverktyg.?

Är det en KL motor du har fått tag i.?
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Klart det går beror ju på hur mycket det rostat. Är det stora porer i den kan det ju vara kämpigt med honing. men lite lätt ytrost. går att köra med fina stenar. det jobbig är väl att du måste riva ner motor för att upp nå bästa resultat.
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Inlägg av Nicke-audi »

Fick riva ner tråget och plocka ur kolven och hona upp cylinderloppet :) ser mycket bra ut blev lite porer men det är ingen fara som jag ser det :) dock fick jag demontera ena kolvringen som fastnat :( Behöver få reda på vilket moment jag skall dra överfallet med till vevstaken! Någon som vet?

Nä de var en HY motor! Har nu 5 motorer som står i garaget med olika motorkoder ;) får rensa upp lite efter allt är färdigt om inte så finns ju en massa delar :)
Audi GT -83
Skriv svar