Sida 1 av 1

Tickande ventiler trots renoverad motor!

Postat: ons apr 17, 2013 19:37
av Nicke-audi
Har fått ett problem med tickande ventiler efter renovering :( ventillyftarna är nya!
När jag startar så går oljetrycket upp till 5 bar och motorn är knäpp tyst utan missljud men när den börjar bli varm ca 5 min då kommer ventiltickandet!
Antar att när oljan blir varm och tunnare så kommer detta tråkiga probelm! har bytt olja 2 gånger efter renoveringen och oljar ligger på 2-3 bar på tomgång vid varm motor

Någon som har varit med om detta?

Postat: ons apr 17, 2013 19:56
av Audimannen2
Har du inrett motorn? :wink: Edis lägger den i rätt ämne han :D Är tyvärr inte så hemma på vad det kan vara, går väl inte att göra så mkt fel när man monterar lyftarna, vad kör du med för olja? tänkte om det va lite tunn kanske när den blir varm fast jag körde men nån olja förut som farsan tog från jobbet som skulle vara både till bensin o diesel o den var ganska tunn men funkade fint i min gt som hade gått 32000 :D

Postat: ons apr 17, 2013 20:18
av Nicke-audi
Åhh shit :D du har rätt den hamna nog fel av misstag.. Jag kör på 10w/40 delsyntet! Väldigt störande när man lagt ner så mycket jobb på motorn

Postat: ons apr 17, 2013 20:28
av Nosliwe
Om du inte kör vintertid så kan du slå i någon tjockare olja som 20W/50.

Postat: ons apr 17, 2013 20:36
av Edis
Flyttade tråden till rätt avdelning *yes*

Jag har upplevt att den tickar mer om man har finare olja, är riktigt störigt. Hur mycket har du kört med bilen sedan renoveringen? Kan ju vara så att det tystnar efter att du har kört ett tag. 2-3 bar låter visserligen lite lågt, har för mig att min ligger högre än det när den är varm. Har alltid reagerat på att de borde haft en skala från 0-10 bar på de gamla motorerna :lol:

Säker på att det är ventilerna, så det inte är kolvstången till vacuumpumpen?

Postat: tor apr 18, 2013 16:21
av Nicke-audi
Jo jag har tänkt på att hälla i tjockare olja! Motor har bara gått kanske 30min :) men kan vacum pumpen börja låta när den blir varm? Kanske eftersom fjädern blir varm och ändrar spänst.. Men jag tycker mer det låter som ventil tickande! Har lyssnat med skruvmejsel mot örat och gått över hela ventil kåpan och tycker de kommer från lyftarna :(

Postat: tor apr 18, 2013 16:37
av Nosliwe
Kan vi ticka ikapp i sommar då! Hoppas min tystnar när jag varmkör den ordentligt. Tyckte det lät som vakuumpumpen i min med, men prövade att byta utan resultat :/

Postat: tor apr 18, 2013 17:27
av Nicke-audi
förbannat störande iallafall när grejerna är nya i maskinen! Men men kanske rättar sig till med tiden :)

Postat: tor apr 18, 2013 20:43
av Nosliwe
Min tickade inget efter renoveringen... till en början med...

Postat: tor apr 18, 2013 21:48
av blueman83
Är motorn bytt till en nyare eller kör du original motorn.?
Står att du har en 83ans modell..
Då har du ventilschims för varje lyftare.
Mät ventilspelen med bladmått.
0.35 Insug, 0.40 Avgas.

Vaccumpumpen kan du plocka isär och spänna fjädern med 1mm bricka
så brukar de bli tysta.

Postat: tor apr 18, 2013 22:00
av Edis
Just det, jag kollade bara på avatarbilden så jag trodde det var en HY-maskin, men så är det nog inte då. Tur att någon är observant *yes*

Postat: fre apr 19, 2013 15:48
av Nicke-audi
Det är en -83 till en börjar satt de en KL motor sedan en HX och nu en HY med hydrauliska lyftare :)

Postat: fre apr 19, 2013 16:18
av evil.tweety
Har du bara byt tryckarna utan att renovera något annat? i bland händer det att det lossnar kox i från motorn som sätter igen hålen på tryckarna om motorn varit dåligt servad innan. och häller man des utom i syntet olja löser det upp dom gamla sot resterna i motorn och täpper igen dom små hålen.
Så prova med att plocka ur tryckarna igen och tvätta dom och sedan häll i 15w/40 mineral olja. Jag kör bara på mineral olja i mina motorer och aldrig varit problem.

Postat: fre apr 19, 2013 17:55
av Nicke-audi
Det är konstigt att motorn är tyst när den är kall! Sen när den börjar bli varm kommer tickandet :(

Postat: fre apr 19, 2013 18:25
av Edis
Så här gjorde brorsan med sina lyftare på sin S2:a:

Fuling
Bild

En styck delad "ren" lyftare :)
Bild

Före / Efter
Bild

Sådär :)
Bild

Det krävdes lite våld att dela på dessa, slog de i svetsbordet så det gjorde ont i handen som tusan till slut :oops:

Postat: lör apr 20, 2013 16:52
av evil.tweety
oljan blir ju tunn när den är varm. Kan ju vara lite slite i loppen där tryckarna går i med då håller det inte tät. Oljan är kall och då lite mer trög flytande men sen blir den varm och tunnare och då orkar det inte hålla tät. Kan räcka med att byta olja mot lite tjockare så kan det försvinna. Annars blir det nog till att plocka ner det ingen och kolla orsak. tyvärr

Edis:

jag har testat det där. och fan vad man får slå hårt. Men det blir bra sen.

Postat: lör apr 20, 2013 17:59
av Nosliwe
Ja det har jag undrat hur man får isär dom! Vill göra rent dom ifrån den motorn som rasade. har ju max rullat 40-50 mil.
Hur menar ni med slå?

Postat: lör apr 20, 2013 19:15
av Edis
Håll den som du skulle hålla i en snusdosa med öppet lock och tänk dig att du ska slå ut allt innehåll i den så att det blir en fin liten hög med snus på bordet. Du får "damma" till utav f-n i en tjock plåt eller något som inte ger med sig.

Svårt att förklara, men det var det bästa jag kom på nu :lol:

Postat: lör apr 20, 2013 21:50
av Nicke-audi
Tack edis för bilderna :) kom bra till användning! Fick riva ner lyftarna igen och dela på ett par och varannan lyftare var backventilen trasig på!! Kan man tänka sig att nya grejer kan vara trasigt!? Beslöt mig att göra rent och montera i dom gamla :) får se om det blir bättre när jag skruvat ihop bråten i morrn! Dom gammla ska jag lämna tillbaka!!