Tickande ventiler trots renoverad motor!
- Nicke-audi
- GT-tok
- Inlägg: 101
- Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
- Ort: v
Tickande ventiler trots renoverad motor!
Har fått ett problem med tickande ventiler efter renovering ventillyftarna är nya!
När jag startar så går oljetrycket upp till 5 bar och motorn är knäpp tyst utan missljud men när den börjar bli varm ca 5 min då kommer ventiltickandet!
Antar att när oljan blir varm och tunnare så kommer detta tråkiga probelm! har bytt olja 2 gånger efter renoveringen och oljar ligger på 2-3 bar på tomgång vid varm motor
Någon som har varit med om detta?
När jag startar så går oljetrycket upp till 5 bar och motorn är knäpp tyst utan missljud men när den börjar bli varm ca 5 min då kommer ventiltickandet!
Antar att när oljan blir varm och tunnare så kommer detta tråkiga probelm! har bytt olja 2 gånger efter renoveringen och oljar ligger på 2-3 bar på tomgång vid varm motor
Någon som har varit med om detta?
Audi GT -83
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 564
- Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
- Ort: Uppsala/Alunda
Har du inrett motorn? Edis lägger den i rätt ämne han Är tyvärr inte så hemma på vad det kan vara, går väl inte att göra så mkt fel när man monterar lyftarna, vad kör du med för olja? tänkte om det va lite tunn kanske när den blir varm fast jag körde men nån olja förut som farsan tog från jobbet som skulle vara både till bensin o diesel o den var ganska tunn men funkade fint i min gt som hade gått 32000
- Nicke-audi
- GT-tok
- Inlägg: 101
- Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
- Ort: v
Flyttade tråden till rätt avdelning
Jag har upplevt att den tickar mer om man har finare olja, är riktigt störigt. Hur mycket har du kört med bilen sedan renoveringen? Kan ju vara så att det tystnar efter att du har kört ett tag. 2-3 bar låter visserligen lite lågt, har för mig att min ligger högre än det när den är varm. Har alltid reagerat på att de borde haft en skala från 0-10 bar på de gamla motorerna
Säker på att det är ventilerna, så det inte är kolvstången till vacuumpumpen?
Jag har upplevt att den tickar mer om man har finare olja, är riktigt störigt. Hur mycket har du kört med bilen sedan renoveringen? Kan ju vara så att det tystnar efter att du har kört ett tag. 2-3 bar låter visserligen lite lågt, har för mig att min ligger högre än det när den är varm. Har alltid reagerat på att de borde haft en skala från 0-10 bar på de gamla motorerna
Säker på att det är ventilerna, så det inte är kolvstången till vacuumpumpen?
- Nicke-audi
- GT-tok
- Inlägg: 101
- Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
- Ort: v
Jo jag har tänkt på att hälla i tjockare olja! Motor har bara gått kanske 30min men kan vacum pumpen börja låta när den blir varm? Kanske eftersom fjädern blir varm och ändrar spänst.. Men jag tycker mer det låter som ventil tickande! Har lyssnat med skruvmejsel mot örat och gått över hela ventil kåpan och tycker de kommer från lyftarna
Audi GT -83
- Nicke-audi
- GT-tok
- Inlägg: 101
- Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
- Ort: v
- Nicke-audi
- GT-tok
- Inlägg: 101
- Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
- Ort: v
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Har du bara byt tryckarna utan att renovera något annat? i bland händer det att det lossnar kox i från motorn som sätter igen hålen på tryckarna om motorn varit dåligt servad innan. och häller man des utom i syntet olja löser det upp dom gamla sot resterna i motorn och täpper igen dom små hålen.
Så prova med att plocka ur tryckarna igen och tvätta dom och sedan häll i 15w/40 mineral olja. Jag kör bara på mineral olja i mina motorer och aldrig varit problem.
Så prova med att plocka ur tryckarna igen och tvätta dom och sedan häll i 15w/40 mineral olja. Jag kör bara på mineral olja i mina motorer och aldrig varit problem.
- Nicke-audi
- GT-tok
- Inlägg: 101
- Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
- Ort: v
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
oljan blir ju tunn när den är varm. Kan ju vara lite slite i loppen där tryckarna går i med då håller det inte tät. Oljan är kall och då lite mer trög flytande men sen blir den varm och tunnare och då orkar det inte hålla tät. Kan räcka med att byta olja mot lite tjockare så kan det försvinna. Annars blir det nog till att plocka ner det ingen och kolla orsak. tyvärr
Edis:
jag har testat det där. och fan vad man får slå hårt. Men det blir bra sen.
Edis:
jag har testat det där. och fan vad man får slå hårt. Men det blir bra sen.
- Nicke-audi
- GT-tok
- Inlägg: 101
- Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
- Ort: v
Tack edis för bilderna kom bra till användning! Fick riva ner lyftarna igen och dela på ett par och varannan lyftare var backventilen trasig på!! Kan man tänka sig att nya grejer kan vara trasigt!? Beslöt mig att göra rent och montera i dom gamla får se om det blir bättre när jag skruvat ihop bråten i morrn! Dom gammla ska jag lämna tillbaka!!
Audi GT -83