Tjutande/gnisslande oljud från kamrem

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Tjutande/gnisslande oljud från kamrem

Inlägg av Nicke-audi »

Någon som varit ute för tjutande/gnisslande kamrem? Remmen och rullarna är nya! Ljudet kommer endast strax över tomgång varvet runt 1000 varv har testat de mesta men utan resultat
Audi GT -83
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Tror jag vet vilket ljud du menar :D Hade det på min GT förut precis vid tusen varv o lika på min uris på tomgång att det lät illa elr som att nåt gick tungt typ o kom fram till att det kom från vattenpumpen även fast allt var nytt, ta en lång mejsel o lyssna om det kan kma därifrån sen släpp lite på kamremmen *yes* Verkar vara känsligt/vanligt på dessa känns det som.
Användarvisningsbild
Nicke-audi
GT-tok
Inlägg: 101
Blev medlem: sön nov 15, 2009 01:56
Ort: v

Inlägg av Nicke-audi »

Jag antog att de kom från vattenpumen så jag bytte den igår utan resultat :) men kanske ska släppa lite på remen och se om de blir bättre :) hur mycket kan man släppa utan att remmen blir för slapp?
Audi GT -83
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Ska finnas en tråd på NA som jag läste förut om just remmen, att du ska kunna vrida den ett kvarts varv på det längsta stället o då ska det va bra så du kan ju utgå från det, den ska ju vara ganska lös för att det ska bli farligt. Prova väldigt lite åt gången kanske :D
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Jag brukar köra så att den kan flexa ca 1 cm mellan vatten pump och kamdrev plus minus nån millimeter. den ska inte vara spänd och stum.. då är det för hårt. annars ska du som audimannen beskrev kuna vrida remmen ett halvt varv nästan. Har märkt på dom motorerna får man spänna/kolla 2ggr första gången man spänner och tycker att nu är det bra. så drar man runt motorn ett varv och ser att remmen släper efter lite och får spänna igen. när man drar runt motorn åt vänster och spänner ser det bra ut men bakar man motorn tillbaka åt höger och sen vänster igen så märker man det. I bland. i vatten pumpen är det bara ett glidlager om jag kommer ihåg rätt och spänner man för hårt drar det snet. kollade lite snabbt på na och enligt det jag fick upp ska remmen kuna vridas 90ggr utan att ta i. Viserligen en NG motor men är typ samma.
Skriv svar