Ännu ett tomgångsproblem

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Jocke83
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: sön dec 01, 2013 18:27

Ännu ett tomgångsproblem

Inlägg av Jocke83 »

Hej!

Håller på att fixa iordning min Gt Coupe 85a med HY motor. Tomgången spökar på den så tänkte om någon här känner igen symptomet.

Bilen startar fint kall och ligger då på ca 1500-1800 varv men när kallstarten stänger av efter nån minut så hoppar tomgången upp och ner precis som att en givare slår av och på med jämt mellanrum om ca 3sek. Om jag rycker kontakten till tomgångsmotorn så går den fint på 1000 varv och även när jag kopplar tillbaka den tills att jag startar om bilen då samma symptom upprepas.

Jag har kollat och bytt alla vakuumslangar jag kan hitta som var dåliga och även dubbelkollat så att alla sitter rätt.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Rycker man ur kontakten måste man starta om bilen för att den ska "tas i drift" igen, så det är helt normalt.

Brukar tipsa om att kolla om brytaren på gasspjället klickar och fungerar. Utan att den fungerar vet inte styrningen om att gasen är i nolläge.
Jocke83
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: sön dec 01, 2013 18:27

Inlägg av Jocke83 »

Jag har kollat brytaren men "knappen" var borta så gjorde ett litet hemmabygge för att få den att funka. Nu klickar den när spjället stänger men har inte testat den med multimeter än. Ska göra det så återkommer jag
Jocke83
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: sön dec 01, 2013 18:27

Inlägg av Jocke83 »

Har nu testat tomgångsbrytaren med multimeter och får olika ohm värden när den klickar. Testade även att blåsa i tomgångsventilen och den släpper igenom lite luft när den är stängd men inga större mängder. Ska den göra så? Tips vad det kan vara för fel?
Användarvisningsbild
q-sovare
GT-fanatiker
Inlägg: 330
Blev medlem: tor aug 18, 2011 16:19
Ort: Taberg
Kontakt:

Inlägg av q-sovare »

Har du kollat o-ringen på tomgångsskruven? Den kan vara torr och läcka luft !?
Jocke83
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: sön dec 01, 2013 18:27

Inlägg av Jocke83 »

Tack för tipset ska kolla den
Jocke83
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: sön dec 01, 2013 18:27

Inlägg av Jocke83 »

Uppdatering.

Har kollat oring till tomgångskruven och rengjort plus allt annat jag kan komma på. Helt plötsligt stendog bilen och vill inte starta.
Upptäckte att bränslepumpen fick för sig att dö lite sporadiskt när den kände för det. Det felet åtgärdades när jag öppnade upp relät och lödde om en sprucken lödning.
Gnista finns! Lossade Ingående bränslerör till bränslefördelaren eller vad man kallar den på luftboxen och stoppade röret i en pet-flaska. Det kom 3-4 dl bensin när motorn snurrade ett par varv så det verkar funka fram dit iaf.

Bytt rotor, fördelarlock, tändkablar.

Ibland kan bilen få för sig att starta men går MYCKET dåligt under 2000rpm. Misständer och vägrar helt att gå på tomgång.

Väldigt lustigt då inget är rört som "borde" gjort saker värre.....

Tips mottages med stor tacksamhet!
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Ett tips är att spruta startgas runt spridarna och insuget och lite här och där för att konstatera att det inte läcker tjuvluft. Läcker det går motorvarvet upp en aning. Dom kan vara känsliga mot det. Kolla oxå så inte kallstarten ligger i så den går för "fett" på tomgång. Har du bytt stift? Kan vara ett stift som är dåligt eller tändspolen. Kolla så du har en klar blå gnista. Tändspolen kan bli sämmre ju varmare motorn blir eller motorrummet.
Jocke83
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: sön dec 01, 2013 18:27

Inlägg av Jocke83 »

Sådär nu går den hyfsat bra!

Var en kombination av många småfel som igenkläggade vevhusslangar och ett läckage. Fick även byta o-ringarna på spridarna.

Bilen misstände till en början på tomgången som låg på ca 1100rpm. Jag vred då på fördelaren medurs tills att bilen tänder jämt och fint.
Problemet då är att den där vakuumgrejen på fördelaren tar emot vevhusröret som är framför?! verkar för mig som att fördelaren ej är rätt grundinställd? får nog ta och nolla motorn och se så den inte är felvriden.
Har tittat på många bilder och det läget jag måste ställa min fördelare på verkar onormalt.

Vad är den där vakuumklockan till för på fördelaren?

Nu är symptomet följande:

Motorn ligger på för hög tomgång ca 1100rpm. Tomgången går ner när jag rycker kontakten på tomgångsmotorn som för övrigt verkar jobba (surrar)
Brytaren vid spjället för tomgången funkar.
Jag kan skruva tomgångsskruven ända in till botten utan resultat när tomgångsmotorn är inkopplad.
Testade att rycka kablen som går till tempgivaren under kylarslangen= motorn dog direkt som om man vred av nyckeln vilket nog visar att den funkar....

Tar alla tips jag kan få! är väl införstådd i att sådana här fel kan bero på väldigt många saker!

Nu är jag ju iaf på väg att få bilen i körbart skick :D
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

På min sitter fördelaren så här:
Bild

Vacuumklockan justerar tändningen, så när man varvar ändras tändningen en aning.

Kämpa på! Det är bra att du jobbar logiskt, för till slut har man lyckats skapa ännu fler problem :lol:
Jocke83
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: sön dec 01, 2013 18:27

Inlägg av Jocke83 »

Tack för en bra bild och då förstår jag vad klockan är till för!

Jag får vrida fördelaren så att klockan går emot vevhusröret framför för att motorn ska gå jämnt och fint :? känns långt ifrån rätt det där...hmm ska som sagt kolla över detta och gå vidare därifrån!
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

På alla mina motorer jag har haft i så har den stått neråt/lite bakåt

Bild
Jocke83
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: sön dec 01, 2013 18:27

Inlägg av Jocke83 »

Är säkert någon tidigare ägare som slarvat. Ska iväg till Gt'n ikväll och se om jag kan få det rätt. Att kamrem/fördelaren står rätt är ju en bra utgångspunkt :roll:
Jocke83
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: sön dec 01, 2013 18:27

Inlägg av Jocke83 »

Så nu har jag kollat så kamremmen står rätt och så fick jag flytta fördelaren som stod helt fel. Efter lite grov inställning av tändläget så verkar motorn gå fint på ca 900rpm :D
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Härligt! Då finns det hopp om det! :D

Hoppas inte att du har fått en massa andra fel under felsökningen bara :lol:
Bra med återkopplingen! *yes*
Jocke83
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: sön dec 01, 2013 18:27

Inlägg av Jocke83 »

Klart man ska återkoppla annars finns ju ingen mening med ett forum!

Jag testkörde bara lite på parkeringen så har inte hunnit med någon riktig testrunda än. Återkommer om det dyker upp några konstigheter!

Tack än en gång för hjälpen och skriver självklart på forumet om jag kan hjälpa.
Jocke83
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: sön dec 01, 2013 18:27

Inlägg av Jocke83 »

En lätt uppdatering på mitt lilla projekt. Efter att jag fått byta insugspackning som inte var tät och ställt tändningen rätt med lampa så ligger tomgången på 1100varv. Hittar inga fler vacuumläckor förutom att ventilkåpspackningen inte verkar vara i bästa skicket.
Kan denna ställa till med problem då den är kopplad till vevhuset?
För övrigt varvar bilen fint hela registret.

Några tips? vet att det är vanligt med tomgångsproblem på dessa kärror.
Jocke83
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: sön dec 01, 2013 18:27

Inlägg av Jocke83 »

Hej igen!

Är det någon som vet hur givaren under vattenflänsen fungerar? Är bara en pol på den.
Om man rycker den så lägger tomgångsmotorn av. Jag vill gärna ha värden på den så att kan kan mäta hur den funkar.

Med vänlig hälsning/ Joakim
Skriv svar