Ännu ett tomgångsproblem
Ännu ett tomgångsproblem
Hej!
Håller på att fixa iordning min Gt Coupe 85a med HY motor. Tomgången spökar på den så tänkte om någon här känner igen symptomet.
Bilen startar fint kall och ligger då på ca 1500-1800 varv men när kallstarten stänger av efter nån minut så hoppar tomgången upp och ner precis som att en givare slår av och på med jämt mellanrum om ca 3sek. Om jag rycker kontakten till tomgångsmotorn så går den fint på 1000 varv och även när jag kopplar tillbaka den tills att jag startar om bilen då samma symptom upprepas.
Jag har kollat och bytt alla vakuumslangar jag kan hitta som var dåliga och även dubbelkollat så att alla sitter rätt.
Håller på att fixa iordning min Gt Coupe 85a med HY motor. Tomgången spökar på den så tänkte om någon här känner igen symptomet.
Bilen startar fint kall och ligger då på ca 1500-1800 varv men när kallstarten stänger av efter nån minut så hoppar tomgången upp och ner precis som att en givare slår av och på med jämt mellanrum om ca 3sek. Om jag rycker kontakten till tomgångsmotorn så går den fint på 1000 varv och även när jag kopplar tillbaka den tills att jag startar om bilen då samma symptom upprepas.
Jag har kollat och bytt alla vakuumslangar jag kan hitta som var dåliga och även dubbelkollat så att alla sitter rätt.
Uppdatering.
Har kollat oring till tomgångskruven och rengjort plus allt annat jag kan komma på. Helt plötsligt stendog bilen och vill inte starta.
Upptäckte att bränslepumpen fick för sig att dö lite sporadiskt när den kände för det. Det felet åtgärdades när jag öppnade upp relät och lödde om en sprucken lödning.
Gnista finns! Lossade Ingående bränslerör till bränslefördelaren eller vad man kallar den på luftboxen och stoppade röret i en pet-flaska. Det kom 3-4 dl bensin när motorn snurrade ett par varv så det verkar funka fram dit iaf.
Bytt rotor, fördelarlock, tändkablar.
Ibland kan bilen få för sig att starta men går MYCKET dåligt under 2000rpm. Misständer och vägrar helt att gå på tomgång.
Väldigt lustigt då inget är rört som "borde" gjort saker värre.....
Tips mottages med stor tacksamhet!
Har kollat oring till tomgångskruven och rengjort plus allt annat jag kan komma på. Helt plötsligt stendog bilen och vill inte starta.
Upptäckte att bränslepumpen fick för sig att dö lite sporadiskt när den kände för det. Det felet åtgärdades när jag öppnade upp relät och lödde om en sprucken lödning.
Gnista finns! Lossade Ingående bränslerör till bränslefördelaren eller vad man kallar den på luftboxen och stoppade röret i en pet-flaska. Det kom 3-4 dl bensin när motorn snurrade ett par varv så det verkar funka fram dit iaf.
Bytt rotor, fördelarlock, tändkablar.
Ibland kan bilen få för sig att starta men går MYCKET dåligt under 2000rpm. Misständer och vägrar helt att gå på tomgång.
Väldigt lustigt då inget är rört som "borde" gjort saker värre.....
Tips mottages med stor tacksamhet!
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 674
- Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
- Ort: N
Ett tips är att spruta startgas runt spridarna och insuget och lite här och där för att konstatera att det inte läcker tjuvluft. Läcker det går motorvarvet upp en aning. Dom kan vara känsliga mot det. Kolla oxå så inte kallstarten ligger i så den går för "fett" på tomgång. Har du bytt stift? Kan vara ett stift som är dåligt eller tändspolen. Kolla så du har en klar blå gnista. Tändspolen kan bli sämmre ju varmare motorn blir eller motorrummet.
Sådär nu går den hyfsat bra!
Var en kombination av många småfel som igenkläggade vevhusslangar och ett läckage. Fick även byta o-ringarna på spridarna.
Bilen misstände till en början på tomgången som låg på ca 1100rpm. Jag vred då på fördelaren medurs tills att bilen tänder jämt och fint.
Problemet då är att den där vakuumgrejen på fördelaren tar emot vevhusröret som är framför?! verkar för mig som att fördelaren ej är rätt grundinställd? får nog ta och nolla motorn och se så den inte är felvriden.
Har tittat på många bilder och det läget jag måste ställa min fördelare på verkar onormalt.
Vad är den där vakuumklockan till för på fördelaren?
Nu är symptomet följande:
Motorn ligger på för hög tomgång ca 1100rpm. Tomgången går ner när jag rycker kontakten på tomgångsmotorn som för övrigt verkar jobba (surrar)
Brytaren vid spjället för tomgången funkar.
Jag kan skruva tomgångsskruven ända in till botten utan resultat när tomgångsmotorn är inkopplad.
Testade att rycka kablen som går till tempgivaren under kylarslangen= motorn dog direkt som om man vred av nyckeln vilket nog visar att den funkar....
Tar alla tips jag kan få! är väl införstådd i att sådana här fel kan bero på väldigt många saker!
Nu är jag ju iaf på väg att få bilen i körbart skick
Var en kombination av många småfel som igenkläggade vevhusslangar och ett läckage. Fick även byta o-ringarna på spridarna.
Bilen misstände till en början på tomgången som låg på ca 1100rpm. Jag vred då på fördelaren medurs tills att bilen tänder jämt och fint.
Problemet då är att den där vakuumgrejen på fördelaren tar emot vevhusröret som är framför?! verkar för mig som att fördelaren ej är rätt grundinställd? får nog ta och nolla motorn och se så den inte är felvriden.
Har tittat på många bilder och det läget jag måste ställa min fördelare på verkar onormalt.
Vad är den där vakuumklockan till för på fördelaren?
Nu är symptomet följande:
Motorn ligger på för hög tomgång ca 1100rpm. Tomgången går ner när jag rycker kontakten på tomgångsmotorn som för övrigt verkar jobba (surrar)
Brytaren vid spjället för tomgången funkar.
Jag kan skruva tomgångsskruven ända in till botten utan resultat när tomgångsmotorn är inkopplad.
Testade att rycka kablen som går till tempgivaren under kylarslangen= motorn dog direkt som om man vred av nyckeln vilket nog visar att den funkar....
Tar alla tips jag kan få! är väl införstådd i att sådana här fel kan bero på väldigt många saker!
Nu är jag ju iaf på väg att få bilen i körbart skick
En lätt uppdatering på mitt lilla projekt. Efter att jag fått byta insugspackning som inte var tät och ställt tändningen rätt med lampa så ligger tomgången på 1100varv. Hittar inga fler vacuumläckor förutom att ventilkåpspackningen inte verkar vara i bästa skicket.
Kan denna ställa till med problem då den är kopplad till vevhuset?
För övrigt varvar bilen fint hela registret.
Några tips? vet att det är vanligt med tomgångsproblem på dessa kärror.
Kan denna ställa till med problem då den är kopplad till vevhuset?
För övrigt varvar bilen fint hela registret.
Några tips? vet att det är vanligt med tomgångsproblem på dessa kärror.