kamremsbyte

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
leffe.b
GT-intresserad
Inlägg: 41
Blev medlem: tor nov 06, 2014 19:36

kamremsbyte

Inlägg av leffe.b »

Så var det då dax att montera nya kamremen inköpt på mekonomen som skulle passa min 81a uris.men nä den va för kort.bara byta.vattenpump o hjulet ver kar stämma.men nu undrar jag om det är rätt motor i.dom före mig kan ju ha bytt.motorkoden är 035103373 AD.om man kan få lite uppgifter på den så är det lättare för fortsatt renovering, :D
Användarvisningsbild
Nosliwe
GT-fanatiker
Inlägg: 1343
Blev medlem: lör jul 18, 2009 22:41

Inlägg av Nosliwe »

Nu vet jag inte hur det är med urquattron, men GTn finns det 2 olika löphjul till varav det ena är större än det andra. Möjligen inte så på urisen med och du har fått en rem för det lilla hjulet?
evil.tweety
GT-fanatiker
Inlägg: 674
Blev medlem: lör aug 23, 2008 20:34
Ort: N

Inlägg av evil.tweety »

Det finns 2 olika kamremar på dom där tydligen. Den nyare har lite längre har jag för mig eller om det var tvärt om. du kan räkna tänderna på din gamla rem och se vilken du har. Var så länge sen jag höll på med det där nu så jag kommer inte i håg hur mycket det var som skillde sig. Men tror det var 137 mot 142 tänder eller något sådant. Hadde iaf ett jävla bekymmer att få tag till min coupe för ett tag sen när jag skulle byta. Enklast är att räkna tänderna på remmen iaf. *yes*
Flipman
GT-diggare
Inlägg: 68
Blev medlem: tor feb 19, 2009 00:07
Kontakt:

Re: kamremsbyte

Inlägg av Flipman »

Tjo! :)

Du bör ha en 113 tänders kamrem om du har en 81:a.

De första åren (80-83) så hade motorerna ingen löprulle.
Runt -84 så blev det 120 tänder, och löprulle monterades på motorn.

Står mer detaljerat här:
http://www.isham-research.co.uk/quattro/i5_cambelt.html


Mvh Emil



leffe.b skrev:Så var det då dax att montera nya kamremen inköpt på mekonomen som skulle passa min 81a uris.men nä den va för kort.bara byta.vattenpump o hjulet ver kar stämma.men nu undrar jag om det är rätt motor i.dom före mig kan ju ha bytt.motorkoden är 035103373 AD.om man kan få lite uppgifter på den så är det lättare för fortsatt renovering, :D
urquattro -83
Skriv svar