Bytt till 7A - problem med avgasvarden

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
mikth
GT-intresserad
Inlägg: 42
Blev medlem: tor jun 28, 2007 19:23
Ort: Hudiksvall

Bytt till 7A - problem med avgasvarden

Inlägg av mikth »

Håller på med att regga min gamla coupé GT -88 med en 7A-motor, men jag åkte dit på avgasvärdena. Motorn går fint men efter man varvar den när den är varm så dippar tomgången några gånger ungefär som att man drar ut choken på en förgasarbil typ... Reggningen gick bra förutom avgasvärden, och jag vet inte vilka då jag aldrig fick nån utskrift. Fick bara att den inte klarade t31ax... Har bytt lambdan och tätat vakuumläckor och CO-röret vid lambdan, men den "boggar" varje gång man varvar den när den är varm så jag vågar inte köra ombesiktning på registreringsbesiktning än... Har ni nåt tips på vad jag ska kolla mer innan jag försöker igen? Har tankat 40 %E85 idag så kanske det kan hjälpa med värdena?

http://youtu.be/zxwTNFUSF6s
KittyK
Inlägg: 2
Blev medlem: ons maj 27, 2015 15:05

Inlägg av KittyK »

Ang. avgasvarden och E85 beror det pa vilka varden du hade problem med. Jag hade liknande problem med min ( HY, 86.) och daliga CO-vaden pa besiktningen ( ar visserligen nagra ar sen..). E 85 hjalpte sanka CO-varden, men da var det snarare 75% av branslet E85 for att fa ner vardet till det tillatna. Gransen var 3,5, och pa min forsta besiktning var det uppe pa 8,5 pa min.

Sa fick jag bilen genom besiktningen, men det loste inte problemet med tomgangen.
Skriv svar