HJÄLP!! Den har gått SÖNDER!!
HJÄLP!! Den har gått SÖNDER!!
Jaha...nu har det då hänt även mig... Min lilla pärla har gått sönder.
Felet som är, eller verkar, att den inte går på alla cylindrar. Kanske till o med bara på 3st burkar.....
Jag var ute i hällregnet och gled omkring i frid och fröjd. Jag stannade sedan för att tanka, och när jag startade bilen, så gick den inte rent längre!?!? Det finns liksom INGEN ork i den längre. Den bluddrar och ryker oroväckande mkt....
Men jag hittar inte vart felet sitter!! Behöver eran hjälp!
Det jag har kontrollerat är:
* Tändstift - nya
* Rotor
* Fördelarlock - nytt
* Tändkablar - uppmätta
* Säkringar till "Engine timing"
Har även testat att göra bilen helt strömlös, men utan resultat.
Kanske skall tillägga att det är en -87'a, dvs en HY-motor.
Vad kan det mera bero på??
Måste ju ha min kärra juh!....*snyft* Hur ska jag annars kunna komma på träffen tex?....
HOPPAS på bra förslag och lösnigar från er alla!
/Nenne
Felet som är, eller verkar, att den inte går på alla cylindrar. Kanske till o med bara på 3st burkar.....
Jag var ute i hällregnet och gled omkring i frid och fröjd. Jag stannade sedan för att tanka, och när jag startade bilen, så gick den inte rent längre!?!? Det finns liksom INGEN ork i den längre. Den bluddrar och ryker oroväckande mkt....
Men jag hittar inte vart felet sitter!! Behöver eran hjälp!
Det jag har kontrollerat är:
* Tändstift - nya
* Rotor
* Fördelarlock - nytt
* Tändkablar - uppmätta
* Säkringar till "Engine timing"
Har även testat att göra bilen helt strömlös, men utan resultat.
Kanske skall tillägga att det är en -87'a, dvs en HY-motor.
Vad kan det mera bero på??
Måste ju ha min kärra juh!....*snyft* Hur ska jag annars kunna komma på träffen tex?....
HOPPAS på bra förslag och lösnigar från er alla!
/Nenne
Har ju gnista på endel av burkarna ju....men ska testa om de finns gnista på alla senare när de slutat renga......har inget garage tyvärr.
Till saken skall kanske tilläggas att om jag kör med bilen typ en min för o testa hur illa den går, så börjar motortempen att knata upp oroväckande fort och högt direkt! Typ halva max-tempen på 2 minuters körning....
Kan de vara topplockspackningen som gått??
Till saken skall kanske tilläggas att om jag kör med bilen typ en min för o testa hur illa den går, så börjar motortempen att knata upp oroväckande fort och högt direkt! Typ halva max-tempen på 2 minuters körning....
Kan de vara topplockspackningen som gått??
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Har du tändkablarna i "orginalröret" av plast? Plocka ur dem isåfall, det kan bli överslag som inte syns om gummit i kablarna inte är det färskaste och det ligger så tätt. Har hänt förr på dom motorerna om man säger så...
Tänder det fel kan det bli varmare än det borde bli, men om det förklarar ditt problem ska jag inte uttala mig om.
Lycka till
/Christian
Tänder det fel kan det bli varmare än det borde bli, men om det förklarar ditt problem ska jag inte uttala mig om.
Lycka till
/Christian
- Christian_J
- GT-fanatiker
- Inlägg: 272
- Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
- Ort: S
- Kontakt:
Jo visst är det så.
Vet inte exakt hur gamla kablarna är, så det kanske är idé att byta ut dem. Vad det nu kan kosta? Skall man ha ngra speciellt eller funkar det med Biltema/Mekonomen?
Kan ju om inte annat ta loss alla kablarna och ha den under tork ett dygn o sedan hiva dit dem igen. Då borde den ju gå lite iaf....
Åtminstonde så att jag kan köra hem den.....står numera 15 mil hemifrån och längtar efter mig....
Vet inte exakt hur gamla kablarna är, så det kanske är idé att byta ut dem. Vad det nu kan kosta? Skall man ha ngra speciellt eller funkar det med Biltema/Mekonomen?
Kan ju om inte annat ta loss alla kablarna och ha den under tork ett dygn o sedan hiva dit dem igen. Då borde den ju gå lite iaf....
Åtminstonde så att jag kan köra hem den.....står numera 15 mil hemifrån och längtar efter mig....
Har du provat att köra en längre sträcka med den, eller är det meningslöst? Går den alldeles för illa?
Jag har hade lite ilknande problem när bilen fått stå ett bra tag ute, kanske flera veckor... Då startade den fint, men bluddra när man segdrog på höga växlar. Då gick den alltså inte dåligt hela tiden, som din kanske gör? Hur som helst så var jag ute och körde bilen varm, plus en bit extra, och efter en stund var problemet borta.
Som Christian säger så är det ju säkerligen fukt någonstans. I mitt fall torkade de väl upp ganska snabbt...
Jag har hade lite ilknande problem när bilen fått stå ett bra tag ute, kanske flera veckor... Då startade den fint, men bluddra när man segdrog på höga växlar. Då gick den alltså inte dåligt hela tiden, som din kanske gör? Hur som helst så var jag ute och körde bilen varm, plus en bit extra, och efter en stund var problemet borta.
Som Christian säger så är det ju säkerligen fukt någonstans. I mitt fall torkade de väl upp ganska snabbt...
Saab og900 Aero -88 www.garaget.org/?car=32951
Har testat att köra lite längre sträcka med den, men inget förändras. Har dessutom nu stått i varmgarage de senaste dygnen, så fukt kan uteslutas...
Har dessutom bytt även fördelarlocket och rotorn. Men även detta utan resultat tyvärr....
Nästa kontroll blir att kolla så att det finns gnista samt komp på samtliga burkar. Har även fått insidertipps om att det ev kan ha satt sig skit i bränsle-fördelaren (eller vad det nu heter) alltså den runda saken där alla bränsleledningar är kopplade,och som sitter till vänster långt fram i motorrummet, ovanpå luftintaget.....ex att det satt sig smuts eller olja i ngn av bränsle-slangarna till spridarna, så att det helt enkelt inte kommer fram ngn soppa till den cylindern.
Ngn som har flera och bättre idéer?...
P.S. Man blir ju en jäkel på HY-motorn iaf på resans gång, för inte f-n ger jag upp inte!! Ska ju på träffen juh....
Har dessutom bytt även fördelarlocket och rotorn. Men även detta utan resultat tyvärr....
Nästa kontroll blir att kolla så att det finns gnista samt komp på samtliga burkar. Har även fått insidertipps om att det ev kan ha satt sig skit i bränsle-fördelaren (eller vad det nu heter) alltså den runda saken där alla bränsleledningar är kopplade,och som sitter till vänster långt fram i motorrummet, ovanpå luftintaget.....ex att det satt sig smuts eller olja i ngn av bränsle-slangarna till spridarna, så att det helt enkelt inte kommer fram ngn soppa till den cylindern.
Ngn som har flera och bättre idéer?...
P.S. Man blir ju en jäkel på HY-motorn iaf på resans gång, för inte f-n ger jag upp inte!! Ska ju på träffen juh....
hackmotor
jag hade en ådi 100 med 2,2 insprut på och en gjorde samma grejj.det var soppa filtret bak under som var tvärfullt med skit så sprutet fick inte rätt mängd för att förse burkarna med soppa.skiten bestod av rostavlagringar från tanken.suck....ny tank+nytt filter
GT-83:A+MITSUBISHI GALANT 150++HK V6(katt bland hermelinerna)