Monterat: Simons sportsystem

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Sammy
GT-intresserad

Monterat: Simons sportsystem

Inlägg av Sammy »

Sådärja. Efter att avgassystemet har gått av ett antal ggr de senaste två månaderna så var nöden stor efter ett nytt avgassystem.
Efter ha ringt runt och det billigaste standardsystemet jag kunde hitta kostade typ 2400 spänn, så föll valet på ett simonssystem direkt från Ray-fabriken (de som tillverkar simons).

Bild

2275 :- slutade notan på inkl frakt och jag kan säga att kvalitén känns helt okej! Rören är svart pulverlackade med rostfritt slutrör. Passformen var helt klart godkänd! Lätt att montera dessutom.

http://gts.mine.nu/GT-avgas
kan ni se lite fler bilder. Ursäkta att bilen är så smutsig, men har haft fullt upp det senaste och inte hunnit tvätta! :)
Där ser ni också hur jag har fixat en ny avgasfläns på det främre röret (downpipen), då min gamla var helt sönderrostad. Köpte en tredelad ersättningsfläns till volvo, på biltema. Artikelnr: 98009, kostnad 90 kr. Dock är röret på GT:n lite för klent, så fick lägga lite svetstråd i mellan. Fungerar klockrent.

Ljudnivån då?
Första intrycket var helt okej faktiskt. Ganska bra dämpat faktiskt. Det jag inte gillade dock är det flämtade ljudet vid slutröret. Låter inte speciellt exklusivt på tomgång. På ferritasystemen så sitter det dämpning i slutrören för att få ett dovare och läckrare sound, något som jag saknar på simonssystemet. Menmen. Ett rostritt ferrita kostar ju iaf det dubbla också :P
Under körning: Ljudnivån upplever jag nästan som lägre än originalsystemet. Inga oönskade resonanser (vad jag upptäckt hittills) som det kan vara på vissa system. Detdär flämtade ljudet låter faktiskt ganska sportigt i högre varvtal (typ 3000-4000).

Dessutom upplever jag att motorn reagerar snabbare på gas, dvs den har blivit rappare. Dessutom känns det som att det skjutsar iväg bättre på varvtal över 3000 och fortsätter dra ordentligt längre upp i registret.

I det stora hela är jag toknöjd!

Dock så tackar mig bilen med att börja läcka från kylaren. Någon som har en liggandes? Jag köper isf!
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker

Inlägg av Raven_LIII »

Det här va riktigt bra :) Riktigt bra, Mer sånnt.. *yes*
Ungefär som en recension av det man köpt..
Du har svarat på en hel del av de funderingar jag haft angående Simons nu..
Tack tack.. :)

Bra att du vart nöjd *yes*

Jag tänkte på en sak bara, De där "mesiga" ljudet på tomgång kanske går att fixa med ett annat slutrör :) (Bara en fundering)

MVH//Fredrik
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Mycket snyggt. Håller med bra gjort nästan som en recension, mer sånt.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Kanon! Bra "artikel"! Kul med sådant!!! :D

Priset är helt OK måste jag säga.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Denna tråd måste klistras eller få en egen avdelning tycker jag.
Användarvisningsbild
Edis
Kontakt:

Inlägg av Edis »

NSX skrev:Denna tråd måste klistras eller få en egen avdelning tycker jag.
Klistrat inget sådant här, det finns många trådar som borde klistras isåfall. Skapar man en egen avdelning hittar man det inte alls. Bättre att det ligger på rätt plats i rätt del. Sååååå många trådar finns det inte här ännu :lol:
Skriv svar