Efter ha ringt runt och det billigaste standardsystemet jag kunde hitta kostade typ 2400 spänn, så föll valet på ett simonssystem direkt från Ray-fabriken (de som tillverkar simons).

2275 :- slutade notan på inkl frakt och jag kan säga att kvalitén känns helt okej! Rören är svart pulverlackade med rostfritt slutrör. Passformen var helt klart godkänd! Lätt att montera dessutom.
På
http://gts.mine.nu/GT-avgas
kan ni se lite fler bilder. Ursäkta att bilen är så smutsig, men har haft fullt upp det senaste och inte hunnit tvätta!

Där ser ni också hur jag har fixat en ny avgasfläns på det främre röret (downpipen), då min gamla var helt sönderrostad. Köpte en tredelad ersättningsfläns till volvo, på biltema. Artikelnr: 98009, kostnad 90 kr. Dock är röret på GT:n lite för klent, så fick lägga lite svetstråd i mellan. Fungerar klockrent.
Ljudnivån då?
Första intrycket var helt okej faktiskt. Ganska bra dämpat faktiskt. Det jag inte gillade dock är det flämtade ljudet vid slutröret. Låter inte speciellt exklusivt på tomgång. På ferritasystemen så sitter det dämpning i slutrören för att få ett dovare och läckrare sound, något som jag saknar på simonssystemet. Menmen. Ett rostritt ferrita kostar ju iaf det dubbla också :P
Under körning: Ljudnivån upplever jag nästan som lägre än originalsystemet. Inga oönskade resonanser (vad jag upptäckt hittills) som det kan vara på vissa system. Detdär flämtade ljudet låter faktiskt ganska sportigt i högre varvtal (typ 3000-4000).
Dessutom upplever jag att motorn reagerar snabbare på gas, dvs den har blivit rappare. Dessutom känns det som att det skjutsar iväg bättre på varvtal över 3000 och fortsätter dra ordentligt längre upp i registret.
I det stora hela är jag toknöjd!
Dock så tackar mig bilen med att börja läcka från kylaren. Någon som har en liggandes? Jag köper isf!