Halvskrapigt i växellådan

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Karlsson
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:17
Ort: S

Halvskrapigt i växellådan

Inlägg av Karlsson »

Tjena trevligt forum det här! drar väl till me första frågan då=P

När jag kört ett tag känns växellådan konstig. känns som små metallflisor typ när man växlar. Kan de va för lite olja i växellådan?
bigdaddy
GT-intresserad
Inlägg: 29
Blev medlem: fre okt 08, 2004 08:25
Ort: V

Skraaaap...

Inlägg av bigdaddy »

Tjenare...måste ju inte nödvändigtvis vara så illa, men faktum kvarstår ju att kärran börjar bli till åren...har du kollat oljenivån i lådan? Ska ju vara så mycket att det rinner ut lite när man lossar pluggen...

mvh/Micke
AudiJohan
GT-intresserad
Inlägg: 24
Blev medlem: fre okt 08, 2004 23:32
Ort: V

Inlägg av AudiJohan »

Jag håller också på att strula lite med min växellåda.
Lite missljud från pinjongen tydligen.

Testa att byta växellådsoljan först.
Jag blev rekommenderad en olja som heter Redline MTL-90.
Kostar runt 175kr/litern.
Jag kommer själv att byta den om några veckor för att se om det går att rädda växellådan några mil till.

Du bör nog försöka få "metallflisorna" ut ur växellådan.
Även om det kanske inte är så farligt så mår säkert lådan bättre utan dessa flisor.

Lycka till.
Karlsson
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:17
Ort: S

Inlägg av Karlsson »

AudiJohan skrev:Jag håller också på att strula lite med min växellåda.
Lite missljud från pinjongen tydligen.

Testa att byta växellådsoljan först.
Jag blev rekommenderad en olja som heter Redline MTL-90.
Kostar runt 175kr/litern.
Jag kommer själv att byta den om några veckor för att se om det går att rädda växellådan några mil till.

Du bör nog försöka få "metallflisorna" ut ur växellådan.
Även om det kanske inte är så farligt så mår säkert lådan bättre utan dessa flisor.

Lycka till.
Jo ska testa att byta oljan, svänger nog in på ok gör det själv nångång i veckan. Går nog på ditt råd om Redline MTL-90=)
AudiJohan
GT-intresserad
Inlägg: 24
Blev medlem: fre okt 08, 2004 23:32
Ort: V

Inlägg av AudiJohan »

Ja det skadar inte att testa att byta oljan.
Enligt uppgift är det syntetolja i växellådan från början och ska egentligen inte behöva bytas, men personligen så känns det som att en olja slits och tappar sin bästa egenskap ändå med tiden.

Det finns säkert andra oljor också men just Redlineoljan har flera rekomenderat till min GT.
Kolla först hur mycket olja din låda ska ha så du inte köper för mycket eller för lite olja.

Förresten.
Får du problem på vintern med att det är svårt att få 4:ans växel att ligga i läge innan du har kört en sträcka?
Innan motorn blir riktigt varm alltså.
Karlsson
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:17
Ort: S

Inlägg av Karlsson »

AudiJohan skrev:Ja det skadar inte att testa att byta oljan.
Enligt uppgift är det syntetolja i växellådan från början och ska egentligen inte behöva bytas, men personligen så känns det som att en olja slits och tappar sin bästa egenskap ändå med tiden.

Det finns säkert andra oljor också men just Redlineoljan har flera rekomenderat till min GT.
Kolla först hur mycket olja din låda ska ha så du inte köper för mycket eller för lite olja.

Förresten.
Får du problem på vintern med att det är svårt att få 4:ans växel att ligga i läge innan du har kört en sträcka?
Innan motorn blir riktigt varm alltså.
nee inget jag märkt av, däremot har jag problem att få i backen. ibland går det inte så då får man köra fram ett par cm o sen prova igen då går det oftast.
AudiJohan
GT-intresserad
Inlägg: 24
Blev medlem: fre okt 08, 2004 23:32
Ort: V

Inlägg av AudiJohan »

Oki.
Det kanske är samma problem då att det inte smörjer tillräckligt bra.
Om synkringarna är slitna borde det väl bli missljud?

Angående Redlineoljan så hävdar en polare nu att informationen inte riktigt stämmer.
Tydligen heter oljan Redline MT-90.
Det är väl säkrast att du kollar listan hos försäljaren innan du köper oljan.
Sorry om jag rörde till det. :(

http://www.redlineoil.com/products_gear ... ubcatID=18
Karlsson
GT-intresserad
Inlägg: 34
Blev medlem: fre okt 08, 2004 10:17
Ort: S

Inlägg av Karlsson »

kan det kanske vara. va lite inne på om backen inte va synkad på gt. men du hade inge problem me den? har ingen större erfarenhet av växellådor. synkringar är de nå ringar som sitter mellan kugghjulen? sen ska det finnas nått som heter pinjong vad är det??

en annan fråga att tillägga: damasken på vänstra sidan vid hjulet är blöt, alltså inte den vid växellådan, verkar vara olja. om det är det, kommer det fån växellådan då??
AudiJohan
GT-intresserad
Inlägg: 24
Blev medlem: fre okt 08, 2004 23:32
Ort: V

Inlägg av AudiJohan »

Jag är inte heller så insatt i detta så vi får hjälpa varandra och få lite tips av dom andra också. :wink:

Nej jag har inget problem med backen (peppar, peppar).
Däremot har jag fått missljud från pinjongen i växellådan.
Som jag har förstått detta så sköter den kraftöverföringen i växellådan.
Det är p.g.a. detta som jag ska byta växellådsoljan för att se om det går att förlänga livet lite till på den.

Om det är den yttre drivaxeldamasken (närmast hjulet) som du har problem med så ska den innehålla ett tjockt fett. Om den spricker så kommer fettet att drivas ur damasken och fastna på fälgens insida.
Det är då viktigt att du byter damasken innan drivknuten blir torr och skadas.
Då blir det onödigt dyrt.
Men kolla även så damasken är hel så det inte bara är fukt som du ser på den nu.
Kolla även bromsslangen och bromsröret vid hjulet så det inte är olja därifrån som du kan se på damasken.

Jag är ingen vidare mekaniker tyvärr så rätta mig gärna om jag har fel.
Skriv svar