Sida 1 av 1
Kamrem
Postat: mån jul 10, 2006 14:01
av Jimpa_31
Tjena.. tankte hora hur man lossar en kammrem pa en gt 82a ...
Sa vitt jag ser sa sitter det inge spanntjosan .. ar det bara tvinga av och pa som galler da lr ?
MvH Jimmy
Postat: mån jul 10, 2006 18:18
av NSX
Kamremmen spänns via vattenpumpen på vissa motorer.
Postat: mån jul 10, 2006 22:01
av Jimpa_31
ok ... Da forstar jag ... tack for svaret...
MvH Jimmy
kamrem
Postat: ons jul 12, 2006 22:54
av Gizmo
Jag bara drog av min.. Sen tvinga på den igen.. O min e en 86:a
Postat: tor jul 13, 2006 21:44
av Jimpa_31
Ok eftersom jag hade lite problem med att fa av vatenpumpen idag .. tog jag av den med lite "Vald" Sen upptackte jag nasta problem ... BAkom kamdrev mmm sa sitter det jue en plat .. Som haller skyddet fast ... for att kunna fa loss den maste jag forst fa bort drevet som sitter pa kammen ... Dock har jag lite problem med att fa bort det da det hlr vill snurra runt an a lossna

,,, Nagon som har en fiffig losning att lasa sjalva kammen utan att forstora allt annat omkring den ?

(Ska lyfta toppen sa darfor jag maste ha bort platen)
Och en nannan fraga maste den platen vara dar ??? Den e mest ivagen och det ser mycke finare ut utan platskyddet

Postat: fre jul 14, 2006 05:28
av NSX
Jimpa_31 skrev:Ok eftersom jag hade lite problem med att fa av vatenpumpen idag .. tog jag av den med lite "Vald" Sen upptackte jag nasta problem ... BAkom kamdrev mmm sa sitter det jue en plat .. Som haller skyddet fast ... for att kunna fa loss den maste jag forst fa bort drevet som sitter pa kammen ... Dock har jag lite problem med att fa bort det da det hlr vill snurra runt an a lossna

,,, Nagon som har en fiffig losning att lasa sjalva kammen utan att forstora allt annat omkring den ?

(Ska lyfta toppen sa darfor jag maste ha bort platen)
Och en nannan fraga maste den platen vara dar ??? Den e mest ivagen och det ser mycke finare ut utan platskyddet

Använd en muttermaskin om du har tillgång till det. Annars gäller det att försöka låsa kamdrevet på något genom att exempelvis hänga dit kamremmen eller ta en kraftig skruvmejsel någonstans kamdrevens hål.
Plåten du pratar om är till för att skydda kamremen mot att en sten eller något annat kommer emellan kamremmen och drev och orsakar kanske motorhaveri, vet inte om ventilerna kan ta i kolvarna på Audi 5-cyl.
Postat: fre jul 14, 2006 06:57
av Gizmo
Jag hade en stor jävla tång som jag höll drevet med o sen drog av muttern med en muttermaskin..
De e ingen fara om kammen skulle hoppa.. det gjorde min o det var inte ett eller två hack utan ett halvt varv eller ngt.. Kolvarna tar inte i ventilerna.. Min klara sig bra i alla fall.. Så kör du utan om du vill det..
Tror inte chansen e så stor att där skulle komma ngt imellan..
Postat: fre jul 14, 2006 08:00
av Raven_LIII
Man kan sätta en skruvmejsel (Försiktigt men bestämt) i ett hål alldeles bakom motorn mot växellådan, Där man kikar för att ställa in motorn, Kransen sim sitter där funkar ganska bra att låsa mot så man kan dra av muttern fram...
Postat: sön jul 30, 2006 01:35
av Jimpa_31
Tog en tjock smal pl[tbit och laste den mellan kamdrevet och ena insex bulten som haller platen... sen tog jag den starsta shiftnyckeln jag kunde hitta (40 cm lr nage) ... den hade inte en chans

...
Snart kommer nog toppen flyga ur den oxo

./.. ska bli kul a se hur ens kolvar och ventiler ser ut

.,, BTW hur ser markningarna ut pa kammen .. DVS orgina och trim ec ec ,.,, ,