Motorfläkt!

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

Motorfläkt!

Inlägg av SibbSon »

Vid vilket gradantal slås era Fläktar på? tänkte på det igår när jag körde hem min GT från hasse i kolbäck (TACK HASSE FÖR BAKAXELBYTET)..
Min gick lite varmt tycker jag, då den inte slogs på förrns en bit över 90 sträcket, min förra GT gick på strax innan 90 sträcket & kändes lite mer tryggt!? :roll:
dags & byta tempklockan kanske? ngn som har förslag? *hehe*
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Tjenare!! Min fläkt slås på ungefär vid 96 grader, ibland nästan när tempen har gått upp till 100 grader. Sen tycker jag att den går så kort stund med. Men det finns väl andra temp givare som gör att fläkten slås på vid kallare temp, tyckte jag såg nåt sånt när jag kollade i biltema en gång. För det sitter en temp/fläkt givare längst ner på kylaren mot vänstra framhjulet.



//Audimannen2
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

flera?

Inlägg av SibbSon »

svar vore grymt =)
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Vill minnas att min låg runt 90 vid landsväg och 100+ i stadstrafik...
Men de var ju ett bra tag sen nu :(

Men jag funderar på om man dels kan sätta dit en termostat som öppnar tidigare för att få vattnet att flöda tidigare.
Plus att jag funderar på om man kan ta en oljekylare från en Coupe (Tex min 90;a) för att få ner tempen lite...
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

tjena sibbson. min slår igång med en bit över 90 graders sträcket så tror det är ganska nopmalt. ha re
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

hurra!

Inlägg av SibbSon »

Bra då vet ja att det är precis som det ska va på min GT då ;) då ska ja bara rensa ur kylarsystemet istället för att byta tempklocka =)
ngn som har ngt bra tips på hur man ska blåsa rent kylar omloppet på bästa sätt & få riktigt rent? :!: :?:
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Inlägg: 272
Blev medlem: fre okt 08, 2004 20:49
Ort: S
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Det finns kylarrengöring som är frätande, man slår i vatten och kylarrengöring och kör bilen varm, sen slår man på bara vatten och kör bilen varm, spolar ur systemet med slang och fyller upp som vanligt. Har en flaska som står i garaget och väntar, men jag har inte fått tummen ur - risken finns alltid att det börjar läcka. :roll:

Min GT går skitvarmt, jag stod och kliade mig i huvudet igår och börjar fundera på om det inte kan bero på att luftningen inte fungerar som den ska efterssom min audi 80 kylare är högre än en GT kylare och övre slangen har högsta punkten över luftslangen till expansionskärlet.

Jag ska prova en spolning annars får jag köpa en ny alukylare tror jag. :cry:

/Christian
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Mina erfarenheter av kylarrensning (en tillsats man heller ner i kylarvätskan) inte fungerar något vidare bra. Men att spola rent med vatten brukar fungera. Spola åt båda hållen i systemet på alla möjliga ställen. Om man har svårt att få upp värme i bilen brukar det bli enormt stor skillnad att spola rent värmepaketet.

Men om någon provar kylarrensning berätta gärna hur det gick, och fabrikat också.
Skriv svar