Motortemperatur.

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Motortemperatur.

Inlägg av Christian_J »

Hejsan!

Nu tror jag mig ha listat ut varför min bil gått varm, det har den inte alls! :D

Har idag bytt tempgivare (vit tvåpolig, 370:- hos VAG), termostat (känd fungerande som låg och skrotade i garaget) och slutligen båda slangarna ifrån expansionskärlet (som var lite "dinkiga") samt kylaren (till en bättre begangnad aluminium/plast ifrån Hasse). :shock:

Mätaren visar fortfarande strax under 100 grader vid normal körning och pendlar runt 100 strecket på tomgång då hon kör elfräkten sporadisk i korta perioder. Dessutom går utmärkt att öppna expansionkärlslocket med ett litet pys samt hålla handen på nedre kylarslangen och kylaren - över 100 grader! ::

Någon som vet ifall man kan kalibrera om tempmätaren eller ska man sätta dit ett reservhus (har ett par som ligger). Om man byter vad säger besiktningen och försäkringsbolaget om körsträckan? :roll:

Mvh

/Christian

PS. Provade extraljusen nu ikväll - skoj! :evil: DS.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Dom bryr sig nog inte om hur mätarställningen står. Det är ju bara säga att den andra gick sönder om någon frågar.
Har aldrig varit med om att någon brytt sig.

Tror inte tempmätaren går att kalibrera på något enkelt sätt.

Är det samma dimension på kylaren? Min bil uppför sig typ på samma sätt när den står stilla, är nog ganksa normalt vad jag vet. Men när jag kör ligger den alltid på 90 grader.

Kanske missat men har du provbytt termostaten?

Edit: såg att du hade bytt termostaten. Bör inte heller bero på kylaren om inte fläkten går igång mellan 95 och 100 grader.

Vad var givaren till för? För mätaren eller när elfläkten går igång?
Användarvisningsbild
Christian_J
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av Christian_J »

Givaren var för tempmätaren. Termokontakten till kylfläkten bytte jag i preventivt syfte när jag monterade ihop bilen, har haft fler Audis och dom brukar ge upp. Den "nya" kylaren jag satte dit är samma sort som det ska vara orginal, den som däremot satt där innan var ifrån en Audi 80 och lite högre och tjockare samt gjord i mässing/koppar.

mvh

/Christian
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker

Inlägg av NSX »

Hmm skumt skulle nog gissa på att någon ny givare kan vara defekt..
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare

tja

Inlägg av Gt Mackan »

Byt termostat till en 82 gradare, om du får tag i nån har samma problem med min gt men den går bara upp till 92 grader, men fläkten går väldigt mkt när man stängt av bilen, typ 2- 3 ggr efter man stängt av motorn i olika intervaller, hörde med vag och dom sa att det är normalt men om man stör sig på det skall man sätta in en termostat som är på 82 grader, problemet är bara att jag inte hittat några. Får åka till vag och se om det går och beställa där, men den kostar typ 400 kr, dyrt tycker jag .

Mvh: markus
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Kontakt:

Inlägg av codrac »

men det är ju inte så konstigt att tempen kan variera lite när man kör bilen för då kyler du ju med fartvinden,, på min bil ligger tempen på typ 75 grader konstant när jag kör med den, men står jag stilla på tomgång så går tempen upp till 90-95 grader då fläkten hoppar igång.
-Audi 80 Quattro V6 -94 -Audi 80 Quatrro -86 -Audi 80 Quattro -85
Skriv svar