Nu tror jag mig ha listat ut varför min bil gått varm, det har den inte alls!

Har idag bytt tempgivare (vit tvåpolig, 370:- hos VAG), termostat (känd fungerande som låg och skrotade i garaget) och slutligen båda slangarna ifrån expansionskärlet (som var lite "dinkiga") samt kylaren (till en bättre begangnad aluminium/plast ifrån Hasse).

Mätaren visar fortfarande strax under 100 grader vid normal körning och pendlar runt 100 strecket på tomgång då hon kör elfräkten sporadisk i korta perioder. Dessutom går utmärkt att öppna expansionkärlslocket med ett litet pys samt hålla handen på nedre kylarslangen och kylaren - över 100 grader!

Någon som vet ifall man kan kalibrera om tempmätaren eller ska man sätta dit ett reservhus (har ett par som ligger). Om man byter vad säger besiktningen och försäkringsbolaget om körsträckan?

Mvh
/Christian
PS. Provade extraljusen nu ikväll - skoj!
