Sida 1 av 1
Motor byte
Postat: ons nov 17, 2004 13:41
av Spikey
Några tips när jag ska byta motor.
Funderar på att slänga i en Audi 200 Turbo motor.
Nån som vet nått specielt jag ska tänka på...
//Alexander
Postat: fre nov 19, 2004 06:16
av Christian_J
Det är trångt, har inte sett något byte där man lyckats använda 200:ans insug. En smart grej är att uppgradera till elektronisk bränsleinsprutning, så slipper man k-jet grejorna. Dessutom så dämpar luftvågen effekten högst betänkligt, har hört siffran +30hk nämnas för den vanliga 2.2 sugmotorn vid byte till förgasare...
Spridarfästen har VAG, samma som 20v, bara att gänga i toppen, här hittar man en bra fuelrail till 10v
http://www.034efi.com/, och här
http://www.vems-group.org/wiki/index.php hittar man OpenSource insprutningssystem med bredbandslambda knacksensorer och en massa annat fluff.
En polare håller på med en liknande procedur till sin 100 TQ, håller dock på att spårat ur lite grann...
http://www.garmic.nu/
mvh
/Christian
Postat: sön nov 21, 2004 15:59
av spax
om man vill ha turbo motor då,
är det svårt att få den igenom besiktning
Trubo och besiktning.
Postat: mån nov 22, 2004 09:50
av Christian_J
Titta på zatzy.com detta ämne har disskuterats framlänges och baklänges där... Men för att samanfatta: Turbokonvertera - nej, aldrig. Byta till komplett avgasrenad turbomotor - vissa undantag finns.
/Christian
Postat: ons jan 26, 2005 15:18
av spax
jo det är jag helt inne på med, men kan du posta en länk till en sådan disskution eller liknande för jag hittar inget det bara krånglar
Postat: ons jan 26, 2005 19:19
av Christian_J
Länk till Zatzy i detta ärende. Här återfinns vad som gäller för bilar mellan 1976 och 1988 som är det som gäller för en Audi GT.
http://www.zatzy.com/showthread.php?t=133795
/Christian