Äntligen!!!
Äntligen!!!
Äntligen har jag fått ordning på min tomgång på gt:n. Har kollat det mesta, men jag kan ge alla ett råd som har problem med ojämn tomgång. Kolla så att inte EGR ventilen hängt sig, det hade den gjort på min, det kollar du lätt genom att dra ur slangen, gjorde det på min och det den gick klockrent, EGR ventilen sitter på grenröret framför luftmassemätaren. 

OK
Men den hade hängt sig i öppet läge så jag tror ändå att felet ligger, där, sen är det så att så länge avgasvärden är ok, så går bilen igenom bes, hade en gt 85:a som Egr ventilen var urkopplad på, och det var inga problem sa dom på bilprovningen, vad kan det va för annat problem, då, varför går bilen riktigt när den är urkopplad. Har tagit ett komprov idag med, och det skillde inte mer max ett kilo, en cyl var alltså 11 kg. Var rädd att det kunde va en ventil som bränt lite grann
EGR-ventilen öppnar och stänger med hjälp av vacuum och när du kopplade loss slangen så ställde sig EGR-ventilen i stängt läge. Det gäller alltså att hitta vad som orsakar det höga "suget".
SBP provkör alltid EGR-ventilen så de ser att varvtalet ändrar sig och eftersom det har med avgasreningen att göra så är jag "lite" frågande hur de kan släppa igenom en bil med bortkopplad slang.
SBP provkör alltid EGR-ventilen så de ser att varvtalet ändrar sig och eftersom det har med avgasreningen att göra så är jag "lite" frågande hur de kan släppa igenom en bil med bortkopplad slang.

- black_driver
- GT-diggare
- Kontakt:
har läst lite grann om era synpunkter..... men när jag bytte motor på min gt så svetsade jag ijjen röret till EGR:en vid grenröret, och plockade bort ventilen på insuget. gängade upp hålet efter ventilen å satte i en bult. slangen följde jag till vakumfördelaren och pluggade den där...därefter ställde jag CO med maskin på jobbet.. det var inga problem på sbp för ett år sen.... 

På en Audi 80 -78 jag hade fick jag ombesiktning på en trasig EGR-ventil... Den tredje jag fick tag i på skroten fungerade... En som jag fick fungerade och glad åkte jag in och gjorde ombesiktning, men det visade sig att membranet läckte ytterst lite och resultatet av det blev en ombesiktning TILL... Kul när man har 6 mil till SBP 
Avgasvärdena var helt OK på bilen i övrigt...
Konstigt att de inte är konsekventa på SBP... Sjukt att det ska bero på vem man får som besiktningsman och vilket humör personen är på

Avgasvärdena var helt OK på bilen i övrigt...
Konstigt att de inte är konsekventa på SBP... Sjukt att det ska bero på vem man får som besiktningsman och vilket humör personen är på

Samma här
tomgången på min min bil har krånglat ända sen i våras då jag bes bilen, så egr ventilen måste varit kass redan då. skönt att veta vad som är fel iaf, pratade med en Audi expert som jag känner och han sa att röret som går efter egr ventilen brukar slamma igen det är därför som bilen går illa. Han rådde iaf mig till att plugga slangen. Och besiktiga, för det var tydligen mkt jobb att göra rent röret, man måste plocka bort insug, för att komma åt det hela vägen. Hoppas den går igenom nästa år, för bilen går klockrent nu när jag kopplat ur egr ventilen. 

jag....
va inne på V.A.G. med förra GT'n ja hade & prata me dem för att min va trasig, han sa att de inte va några problem & att han tyckte ja skulle proppa igen den iställlet, för den slutade dem kolla för 4 år sen tydligen, så ja gjorde som han sa, ja kapade av den & satte "Lock" över 

hehehe
ja kan lova dig att om din egr är fel på så låter din motor som om den håller på skära..mekaniskt skrammel typ..
men kan jue va läckage oxxå, under toppen typ går det en slang av metall längs undersidan av toppen! sitter med en mutter på varsin sida i tum storlek..
men kan jue va läckage oxxå, under toppen typ går det en slang av metall längs undersidan av toppen! sitter med en mutter på varsin sida i tum storlek..