Quattro eller inte?

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Johan

Quattro eller inte?

Inlägg av Johan »

Hej, Johan heter jag och har planer att införskaffa en Gt Quattro 86a. Nu skulle jag gärna vilja ha lite tipps vilka svagheter man ska kolla lite extra på. En annan sak jag undrar är om bilen är välldigt trött med 137hk och fyrljulsdrift.
Tack på förhand.
Mvh Johan
bigdaddy
GT-intresserad

GT Quattro?

Inlägg av bigdaddy »

Tjenahejsan

Svagheterna är ju förstås Quattro-systemet i sin helhet, eller rättare sagt så kan bristande underhåll göra det till en svaghet...se till att hitta en fräsch kärra som nån pysslat om, bär i minnet att dom börjar bli till åren och inte gillar att misskötas;-)....provkör och lyssna efter missljud, klonk och liknande, dessutom måste man komma ihåg att dom har individuell bakhjulsupphängning, i praktiken en framvagn fast bak vilket ju kan leda till bekymmer då du ju har styrleder som måste justeras osv...kolla även vid provkörningen att diffarna går i och ur samt att ABS'n kopplas ur och i som den ska...kan bli hiskeligt dyrt annars...bromsarna bak, som på alla gamla Ådis med femma kan kärva, kostar extra mycket eftersom det inte är samma ok som till vanliga GT'n....rostrostrost, speciellt i skärmkanter, runt rutorna fram och bak samt under bakre stötfångaren....kamrem och vattenpump bör vara bytt, kostar en vacker slant...jag upplever inte min GT Quattro som speciellt slö men allting e ju relativt...på det hela taget en underbar bil som börjar bli lika sällsynt som urisar nu för tiden...men som sagt, leta reda på en fin kärra...och lycka till *yes*

mvh/Micke
Svartlock
GT-intresserad
Kontakt:

Re: GT Quattro?

Inlägg av Svartlock »

bigdaddy skrev:Tjenahejsan

Svagheterna är ju förstås Quattro-systemet i sin helhet, eller rättare sagt så kan bristande underhåll göra det till en svaghet...se till att hitta en fräsch kärra som nån pysslat om, bär i minnet att dom börjar bli till åren och inte gillar att misskötas;-)....provkör och lyssna efter missljud, klonk och liknande, dessutom måste man komma ihåg att dom har individuell bakhjulsupphängning, i praktiken en framvagn fast bak vilket ju kan leda till bekymmer då du ju har styrleder som måste justeras osv...kolla även vid provkörningen att diffarna går i och ur samt att ABS'n kopplas ur och i som den ska...kan bli hiskeligt dyrt annars...bromsarna bak, som på alla gamla Ådis med femma kan kärva, kostar extra mycket eftersom det inte är samma ok som till vanliga GT'n....rostrostrost, speciellt i skärmkanter, runt rutorna fram och bak samt under bakre stötfångaren....kamrem och vattenpump bör vara bytt, kostar en vacker slant...jag upplever inte min GT Quattro som speciellt slö men allting e ju relativt...på det hela taget en underbar bil som börjar bli lika sällsynt som urisar nu för tiden...men som sagt, leta reda på en fin kärra...och lycka till *yes*

mvh/Micke
Mer sällsynt än uris :P

Vad är det som blir så hiskeligt dyrt om diffarna inte går ur och i? Att man behöver smörja armen? :) Annars är lådan och bakdiffen inga problem. Jag har kört med starter på torr asfalt med diffarna i flera gånger utan problem, bara spänna linan innan så. Sen har jag kört ca 50 mil SS utan koppling med en vanlig standard 80 Q låda också, den fungerar likabra än och går i en standardbil nu.

Oljud finns det i dem alla är oftast stödlagret som inte går att köpa löst hos VAG. Ingen fara med det egentligen heller, men låter ju inte alltid så kul kanske.

Rost tycker jag du ska kolla som sagt ovan främst underkant framruta. Golv i bagage och om du orkar golvet under mattorna där man har fötterna fram. Är där taklucka så kolla att listen är bra.

Edit: Framförallt ska du kolla så handbromsen låser båda hjulen, först brukar vänster sida ge upp.
Skriv svar