Intressekoll! Tvärstag till bakaxel

Här diskuteras allt som har med motorer och växellådor att göra. Även bromsbekymmer och annat passar in här.
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: sön sep 24, 2006 20:34
Ort: V
Kontakt:

Intressekoll! Tvärstag till bakaxel

Inlägg av codrac »

Tjenare! Jag var hos Hasse GT och snackade med honom bla angående tvärstaget som sitter mellan karossen och bakaxeln för att hålla bakaxeln i sidled.. Detta brukar vara ett problem när man sänker bilarna, då bakaxeln förflyttar sig åt vänster ju mer man sänker och till slut märkar man att bakaxeln inte alls sitter där den ska.

Jag tänkte börja tillverka detta tvärstag i rostfritt och med justeringar så att man ska kunna justera efter när man sänker bilen.. pris på detta vet jag inte riktigt än, men det kommer jag ta reda på så fort jag vet om det är någon som vill köpa detta stag. Det ända jag kan säga är att jag kommer att göra det så billigt som bara är möjligt, alltså inte för att tjäna pengar utan för att hjälpa till att hålla liv i våra kära bilar..

Så om det är någon som är intresserad så skriv ett inlägg så jag vet *yes*

MVH // Micke
-Audi 80 Quattro V6 -94 -Audi 80 Quatrro -86 -Audi 80 Quattro -85
Användarvisningsbild
GT-87
GT-tok
Inlägg: 128
Blev medlem: tor feb 03, 2005 12:27
Ort: Bor

Inlägg av GT-87 »

Kan inte med säkerhet säga att jag tänker köpa ett, men det låter väldigt bra.
Renault Clio Sport tourer.
Peugeot 107 Griffe.
Fan vad jag saknar min GT!
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Självklart låter det intressant.. Men jag må kolla hur mycket den flyttar sig först :)
Användarvisningsbild
Wicke
GT-fanatiker
Inlägg: 166
Blev medlem: tor jan 20, 2005 10:18
Ort: Kumla
Kontakt:

Inlägg av Wicke »

Kan säkert vara intressant, "if the price is right".
Användarvisningsbild
Cippi
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: ons jun 01, 2005 14:07
Ort: V

Inlägg av Cippi »

Det hade man ju ingen aning om :shock: . Det låter som nåt man skulle kunna tänka sig faktiskt.
Bra initiativ *yes*
Audi 80 Quattro '87 1,9E Gryyymt drag...
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: sön sep 24, 2006 20:34
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av codrac »

roligt att det är några som verkar intresserade.. har kollat upp lite med priser och tror att man landar runt tusenlappen mellan tummen och pekfingret.. tänkte om jag skulle tillverka först en prototyp, och sen om det blir bra börja med att tillverka kanske 10 st och ta med till träffen i sommar :D
-Audi 80 Quattro V6 -94 -Audi 80 Quatrro -86 -Audi 80 Quattro -85
Johansson
GT-intresserad
Inlägg: 37
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:14

Tvärstag

Inlägg av Johansson »

Blev det några tillverkade?
Jag skulle behöva ett som är justerbart.
Har sänkt min gt 60 mm runtom och bakaxeln är 14 mm fel i sidled åt vänster så ett justerbart stag skulle inte vart fel. Annars får jag hitta på nått hemmafix som funkar
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

tjosan!

visserligen kör jag Audi 90 (typ 81), men jag antar att staget på min bil är samma konstruktion som ni har på era GT's..?

eftersom jag har planer på att sänka min 60mm (eller mer, får se hur det blir) så kan detta ned justerbart stag vara nånting för mig med.

lägg gärna upp bilder på prototypen och gärna pris och mer info om staget så blir det troligtvis ett köp för min del också i framtiden!

hur mycket går det att justera? bussningar följer med/inte med (sitter bussningar i staget har jag för mig :: ) ? vikt på staget? mm, mm. :)

vid vilken sänkning börjar bakvagnen flytta sig såpass mycket så att man märker av det ungefär? har själv 40mm sänkning på min A90 nu men kan tyvärr inte jämföra med en orginal 90, men jag känner inte något i stil med att den går krabbgång eller liknande hittills iaf..? men nu när jag såg tråden så förstår jag att staget lär flytta bakvagnen sidledes vid sänkning. har faktiskt aldrig tänkt på det innan :oops:

MVH Phille
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

åfan, äre så illa, då vet jag varför det skrapa aset på ena sidan på min gamle gt!
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
pumba
GT-intresserad
Inlägg: 43
Blev medlem: tis sep 08, 2009 13:44
Ort: Hyssna

Inlägg av pumba »

låter jävligt intressant har du tillverkat något än funkar det?
Skriv svar