Sida 1 av 2

Trimning

Postat: tor jan 06, 2005 21:40
av Karlsson
är sugen på lite fler hk i gtn, vad är mest prisvärt och mest effektfullt o vad kan det kosta??

mums hk

Postat: mån jan 17, 2005 23:38
av spax
ja du kan ju börja med att dra pluggen i insuget den som är till den lilla porten, en nackdel då är att du får pilla med tändning,bränsle och syre för att få den att gå ordentligt.
nästa grej som också ger mest är att byta eller fixa din egna topp til en planad och portad + lite mer som alltid.

vips så har du en annan motor och det kanske går på 4000, inte en aning men jag kan tänka mig nått sånt.

fins så mycket mer att göra så jag årkar inte skriva.

Re: Trimning

Postat: tis mar 22, 2005 23:14
av Svartlock
Karlsson skrev:är sugen på lite fler hk i gtn, vad är mest prisvärt och mest effektfullt o vad kan det kosta??
Finns inget prisvärt och det kostar jättemycket.

Att sugtrimma en standardbil är inte så lämpligt egentligen

Men porta toppen, svarva llm, lagom vass kamaxel (du ska kunna besikta :) )
2.5 tums avgas, slipa in ventilerna och byt styrningar, byt ringar till kolvarna och wips så har du en rimlig motor som går bra mycket bättre fungerar till vardags och har inte kostat så mycket.

Men förvänta dig inga jättehöga siffror direkt, då är turbo lämpligare.

Strypningen i insuget

Postat: mån apr 04, 2005 14:19
av Dr_pepper
Hej!

Har läst lite om strypningen som kan finnas i insuget! Nu undrar jag ungefär vart den sitter, var ute och kollade lite snabbt igår men såg inget speciellt... Läste att man skulle lossa ett slangfäste för att få bort den vart sitter det?
Kan man ta bort den när insuget är på plats?

Tackar på förhand!

Fredrik
GT coupé -85

Postat: mån apr 04, 2005 14:33
av Raven_LIII
Ska försöka fixa bilder på det tills i morgon.. Hade inte dem med mig nu...

Postat: mån apr 04, 2005 15:26
av Dr_pepper
Raven_LIII skrev:Ska försöka fixa bilder på det tills i morgon.. Hade inte dem med mig nu...
Du e grym!

Fredrik
GT coupé -85

Postat: tis apr 05, 2005 08:17
av Raven_LIII
Jupp, Nu har jag fixat första versionen av denna bild,...
Jag vill att ni som kan mer ger mig tipps och idéer om hur denna bild kan förbättras.
Målet är att få till en så bra bild att den platsar i Tipps avdelningen... :D

Det jag är mest nyfiken på är om jag har glömt något, Eller om någon har en bombsäkert sätt att få bort vacumröret... Utan att förstöra det...

Detta är endast version ETT, Den är inte färdig men den borde kunna hjälpa lite...

http://www20.brinkster.com/warwolves/Sp ... huset.html

Hittade lite stavfel o grejjer på bilden, Ber om ursäkt för dessa...

Postat: tis apr 05, 2005 08:27
av Dr_pepper
Jag får tacka för bilden, mycket utförlig!

Men tyvärr så förstår jag nu att min kon redan är borttagen... jag som hade hoppats på en smärre förändring!
Jaja, så kan det vara.
Får eventuellt börja leta efter trimkam igen. :)

Fredrik
GT coupé -85

Postat: tis apr 05, 2005 08:41
av Raven_LIII
Ok, Nu ska jag inte säga att det här ger nån större förändring för ärligt talat så vet jag inte.. Men jag ramlade över ett inlägg för länge sedan på ett eller annat forum där de sa att om man tar och bygger ihop en HY och en KX på någe sätt så skulle de ge lite effekt... Detta tar jag bara ur minnet som är gammalt men de kan ju vara ännu en sak att jaga... :)

Undrar om de inte va Hy block med Kx topp...

Se om du hittar ut någe av de :)

Postat: tis apr 05, 2005 16:21
av Svartlock
Raven_LIII skrev:Ok, Nu ska jag inte säga att det här ger nån större förändring för ärligt talat så vet jag inte.. Men jag ramlade över ett inlägg för länge sedan på ett eller annat forum där de sa att om man tar och bygger ihop en HY och en KX på någe sätt så skulle de ge lite effekt... Detta tar jag bara ur minnet som är gammalt men de kan ju vara ännu en sak att jaga... :)

Undrar om de inte va Hy block med Kx topp...

Se om du hittar ut någe av de :)

Jag använder HY topp och KX block. Varför vet jag inte har ju inte byggt motorn själv.

det där med spjällhuset är fritt fram oxå, jag har portade spjällhus, går att ta upp rätt så mycket faktiskt, och se till så att båda spjällen öppnar tillräckligt och INTE för mycket, det är rätt vanligt att det stora spjället går för långt vid full gas och då kommer det ivägen igen ju.

Går oxå att svarva upp luftmängdsmätaren, där tallriken sitter. Bra grundämne är att ta från en 200.

Postat: tis apr 05, 2005 16:30
av Svartlock
Hittade en bild på ett av mina spjäll

http://www.vombsmotorsport.com/temp/spj ... portat.JPG

Portade till höger...

Där syns även strypningen på standardspjället.

Postat: tis apr 05, 2005 18:03
av Dr_pepper
Får tacka för alla bra tips hittils, det är bara att fortsätta samla info här i forumet! Mycket intressant läsning.

Det får en att fundera och planera lite.. :)

Fredrik
GT coupé -85

Postat: tis apr 05, 2005 19:45
av <:gt 2.2l:>lillen
mitt spjäll hus är också dragen plugen i men gör det nån ting om man portar upp stora spjället,,,, omdet är nån som vet finns det större spjäll och få tag i???

Postat: tis apr 05, 2005 20:37
av Svartlock
<:gt 2.2l:>lillen skrev:mitt spjäll hus är också dragen plugen i men gör det nån ting om man portar upp stora spjället,,,, omdet är nån som vet finns det större spjäll och få tag i???
Allt som gör att det flödar lättare hjälper ju. Spjäll finns det i alla storlekar men inte standard som passar där bolt on, vad jag vet.
Kan vara att det är större insug på audi 100 än på KL motorn men jag kommer inte riktigt ihåg

Postat: ons apr 06, 2005 07:43
av Raven_LIII
Det här vart ju en intressant tråd.. *yes*

Så de kanske var HY topp och KX block man skulle ha...
Ska se om jag hinner hitta nån info om detta senare idag..

Postat: ons apr 06, 2005 14:25
av <:gt 2.2l:>lillen
det bästa röret är ju från 200 turbo.. bättre flöde, starkare på varven mm det va vell ett såmt mna skulle ha isåfall

Postat: ons apr 06, 2005 15:01
av Raven_LIII
Vilket rör pratar du om nu??

Postat: tor apr 07, 2005 06:03
av <:gt 2.2l:>lillen
insugningens röret

Postat: tor apr 07, 2005 07:58
av Raven_LIII
Ok... Insugningsröret?? Vilket är det?? Har du bild??
Ber om ursäkt om det är en dum fråga.. Men jag kopplar inte Insugningsröret..

Postat: tor apr 07, 2005 20:26
av <:gt 2.2l:>lillen
okey.. detta kallas ovetande men ska hjälpa dig på traven.. det går en slang mellal luftburken/insprutet till insugnings röret.. det är de rör som är kromat/utav aluminium.. hoppas att du fattar