Vilket bultmönster?

Här snackar vi ET, bultmönster och mönsterdjup.
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Vilket bultmönster?

Inlägg av Simpa »

Jag har ett set 4 bult´s fälgar med däck, som inte passar på min Gt från 86. När jag mätte och jämförde med mina 4/108 så är det lite för långt mellan bulthålen (mätte diagonalt, rakt över). Kan jag då vara säker på att de är 4/114,3?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Wicked
GT-intresserad
Inlägg: 47
Blev medlem: tis jul 25, 2006 17:27
Ort: S

Inlägg av Wicked »

Fråga angående bilderna Edis, På den fembultade fälgen ser det ut som man ska mäta från kanten av ena hålet och från mitten av det andra, stämmer det verkligen?

Jag har alltid lärt mig att mäta från centrum till centrum på bulthålen.
/R Gustavsson
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Hur menar du? Centrum på hjulet till centrum på bultarna? Det fungerar ju också om man dubblar måttet. Jag föredrar att mäta på det viset iallafall.

Det blir ju lite speciellt med fembult, så det går ju inte att mäta mellan centrum på de bultarna.
oldtimer
GT-intresserad
Inlägg: 13
Blev medlem: lör mar 24, 2012 19:08

Inlägg av oldtimer »

Hej,
Klurar på detta m bultcirkel och centrumhål.
På min 82'a så är det 4x100 har jag förstått. Men, passar "alla" fälgar med 4x100 på min bil? Eller måste jag ändå ha VAG/VW/Audi fälgar med 4x100?

4x100 verkar ju vara väldigt vanligt så frågan är om centrumhålet alltid är samma diameter på 4x100-fälgar?

Behöver 4 st bättre beg plåtisar med godkända sommardäck för att besiktiga till sommaren. Så småningom blir det att få tag på original lm-fälgar.

För att göra en lång fråga kort;
Kan jag sätta på vilka plåtfälgar som helst (13'' eller 14'') så länge det är 4x100 bultcirkel? Behöver jag bry mig om centrumhålets storlek?

Tack på förhand!

Vi hörs!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Centrumhålet ska vara 57.1mm

ET måttet ca: 38-40mm
Skriv svar