Erfarenheter av lågprisdäck?

Här snackar vi ET, bultmönster och mönsterdjup.
Wicked
GT-intresserad
Inlägg: 47
Blev medlem: tis jul 25, 2006 17:27
Ort: S

Erfarenheter av lågprisdäck?

Inlägg av Wicked »

Ska köpa nya gummin till pärlan och har väl inte alltför tjock plånbok, så jag vill veta vad ni vet om märken som Nankang, Kenda, Goodride etc.

Inga "min brorsas sysslings halvsläkting sa nåt att Linglongdäcken funkade bra. Tror jag." -svar tack, det ska vara egna upplevelser eller direkt från källan så man får lite mer konkreta svar=)

Det är 215/40/17" som gäller.
/R Gustavsson
Albin
GT-fanatiker
Inlägg: 503
Blev medlem: fre nov 02, 2007 17:52
Ort: Bor

Re: Erfarenheter av lågprisdäck?

Inlägg av Albin »

Om du är rädd om dig själv och bilen så lägg ner lite mer pengar på riktiga däck..
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

jag köpte nyligen nankang till 80'n, har inte hunnit kört allt för många mil, men jag har inte uppleft något negativt än så länge,..

köpte 205/60/13" om de nu har någon betydelse
Die for metal!
Användarvisningsbild
Megiltura
GT-fanatiker
Inlägg: 285
Blev medlem: tis mar 13, 2007 10:00
Ort: Kungsbacka
Kontakt:

Inlägg av Megiltura »

Kolla på dackonline.se de har rätt bra pris på däck har dock hört både ris och ros om kvaliten.
www.Garage11.se bilder och mycket mer.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Man får oftast vad man betalar för, så är det, men om man själv vet att man kör på sämre däck så behöver man ju inte köra som en blådåre...

Jag kör med Michelin på bruksbilen, men på GT:s som mest går i fint väder och sakta och lugnt kör jag på några billiga däck. De heter Tyfoon och kostade 800kr/st (205/45 16") och de verkar fungera bra, som jag använder dem.
Albin
GT-fanatiker
Inlägg: 503
Blev medlem: fre nov 02, 2007 17:52
Ort: Bor

Inlägg av Albin »

dom däcken var inte så billiga edis.... :shock:
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410
Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna

Inlägg av AudiArt »

800kr är ju billigt..
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Precis, 800kr är ju väldigt billigt... :roll:
Wicked
GT-intresserad
Inlägg: 47
Blev medlem: tis jul 25, 2006 17:27
Ort: S

Inlägg av Wicked »

Megiltura skrev:Kolla på dackonline.se de har rätt bra pris på däck har dock hört både ris och ros om kvaliten.
jo det är ju därifrån jag tänker beställa...
/R Gustavsson
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410
Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna

Inlägg av AudiArt »

Edis skrev:Precis, 800kr är ju väldigt billigt... :roll:
Det är väll typ mitten priser.. Mina bakdäck är ju skit och dom kostade 750kr... Men farsans jäkla racing däck kostade 1550kr st och dom är det ett sju helvetes grepp i :P
Albin
GT-fanatiker
Inlägg: 503
Blev medlem: fre nov 02, 2007 17:52
Ort: Bor

Inlägg av Albin »

Jag menade att de vart dyrt... de kan jag köpa nokia för. 800kr lägg till 100kr så får jag BF God-drich för och dom är grymt bra fäste i... kommer aldrig släppa BF sen epa tiden... kommer snart upp med ett test som ag skall köra med "billiga däck" mot "dyra däck"... skall bara vänta tills de blir bättre väglag och lite soligt..
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410
Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna

Inlägg av AudiArt »

Albin skrev:Jag menade att de vart dyrt... de kan jag köpa nokia för. 800kr lägg till 100kr så får jag BF God-drich för och dom är grymt bra fäste i... kommer aldrig släppa BF sen epa tiden... kommer snart upp med ett test som ag skall köra med "billiga däck" mot "dyra däck"... skall bara vänta tills de blir bättre väglag och lite soligt..
Om jag säger så här... På 242an min så testade jag två däck.

Nakang Super Touring GT2000-- Behöver värmas duktigt för att ha bra grepp + att dom har ett helt annat klister an nedanstående däck.

M/T ET street-- Kort värming= bra grepp. Och där har vi rätt klister och rätt gummi typ för ändå målet. Dom slits inte så snabbt. Och nu till the killer.. Dom sliter inte på drivlinan på det sättet som "vanliga" däck gör ;)

Nakang= 1060kr/st
ET street= 1560kr/st

Jag lägger hellre 500kr till på att få rätt däck. Än att renovera min kära bakaxel några gånger.

Återkommer med morsas polo imorgon (ska byta däck)
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nu är jag HELT övertygad om att Wicke är ute efter vanliga däck att köra vettigt med, inte race:a och bränna gummi... :roll:

Tänk på att man bör ha en bra kontakt på en gummiverkstad för att få däcken från Däckonline monterade. De har ju sina ombud, men det är ju inte alltid att det finns någon i närheten. Däckarna brukar inte gilla om man kommer in med däck man har köpt från någon annan, vilket jag förstår. Det är inte helt riskfritt att montera däck på fina fälgar...
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Däcken jag hade på mina 16tums fälgar kostade ca: 550kr/styck
Jag tror på dom om man kör normalt. Kan däremot bli lite mera vägljud av de billigare däcken.

Däcken monterade eleverna på fordonsprogrammet igymnasiet.
Känner en fordonslärare där. *yes*
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410
Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna

Inlägg av AudiArt »

Min kära lilla polo fick nya sulor i veckan

Bridgestone Blizzak är dom gammla tror dom kostade 860kr/st eller något.

Köpte Milchelin PS2 och vilket jäkla skillnad 998kr/st...
Tysta, Bra grepp, Bra våt grepp, och dom rullar fan me bättre...

Jag röstar för att man kostar på sulorna lite *yes*
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Jag håller med de som anser att man inte bör snåla när det gäller kvalitén på just däcken.

Ett tips är att försöka hitta däckfirmor som direktimporterar däcken själva.
Jag brukar köra med Michelin på min GT eftersom jag tycker att de är väldigt bra.
Jag lägger med en länk till det företag där jag köper däcken och som jag vet direktimporterade däcken (Michelin) sist jag köpte därifrån.

Du (Wicke) kan ju ta kontakt med dom och jämföra lite priser om du vill.
http://www.hagadack.se
Användarvisningsbild
coupesudden
GT-fanatiker
Inlägg: 255
Blev medlem: fre jan 18, 2008 18:44
Ort: sunne

Inlägg av coupesudden »

hmm..själv jobbar jag på däckfirma och jag tycker det är kul att testa lågprisdäck =))

min teori är så att hur ofta kör jag över 200km/h med min GT .... har inte hänt än ... 170 då .... nää ... så jag klarar mig fint på lågpris !!

Men det finns billiga däck och billiga däck .. alla är inte dåliga men merparten av kina/taiwan däcken är av lite sviktande kvalite .

så man får vad man betalar för


// mvh janne sundin
Albin
GT-fanatiker
Inlägg: 503
Blev medlem: fre nov 02, 2007 17:52
Ort: Bor

Inlägg av Albin »

AudiArt har de bästa förlaget...
AudiArt
GT-fanatiker
Inlägg: 410
Blev medlem: tis okt 17, 2006 18:13
Ort: Solna

Inlägg av AudiArt »

Albin skrev:AudiArt har de bästa förlaget...
what?

ta denna disskution över pm tack. Vi håller oss till tråden..
Den tjänar Edis och trådskaparen på.

Tack på förhand
Användarvisningsbild
Gt Mackan
GT-diggare
Inlägg: 95
Blev medlem: tor maj 11, 2006 22:23
Ort: Ulricehamn

Inlägg av Gt Mackan »

Jag har några kompisar som åker lite trimmad 850 och de åker på kenda och nöjda med dem, men som sagt, smaken är som röven, klöven. :)
Skriv svar