Hur feta däck/fälgar får man på?

Här snackar vi ET, bultmönster och mönsterdjup.
Jackson
Inlägg: 3
Blev medlem: lör dec 03, 2005 22:25

Hur feta däck/fälgar får man på?

Inlägg av Jackson »

Hej hej!
Förhoppningsvis kommer jag inom en snar framtid bli ägare utav någon GT Coupé från -85 eller senare.
Det jag undrar är vilka fälgar och däck man får på utan att överskrida max tillåtna rullomkrets, man vill ju inte ändra allt för mycket på hastighetsmätare ;)

Sen vill jag även veta hur stora man får på max original utan att det tar i nånstans?
Live fast - Die young
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Hej!

Får allt hoppas att de blir ett GT-inköp snart! Vet inte om du kört någon, men en rolig bil är det!

Originaldimensionen är 185/60 R14 på GT:n. Du får räkna lite fram och tillbaka och jämföra dimensioner. Jag har gjort det och det känns som att t.ex. 205/50 R15, 205/45 R16 och 205/40 R17 är ganska bra ersättare.

De flesta tycker nog att vid 17-tummare så räcker det, 18 blir lite stort men det funkar väl självklart med rätt däck.

Om man ser till eventuellt skrapande så är det väldigt individuellt från bil till bil, beroende på fjädrar och stötdämpare. Men med 205 bredd så kan man nog klara sig. Fast man får tänka på ET-värdet också! Kan väl var bra någonstans på 35-40. Är dock inte riktigt säker.

Känner att de blev lite mycket snack kanske, men det är bara att ställa följdfrågor!

Fredrik
GT coupé -85
Jackson
Inlägg: 3
Blev medlem: lör dec 03, 2005 22:25

Inlägg av Jackson »

Så 205/40 R17 skulle sitta som en smäck?
Självklart kan jag tänkas rolla ut skärmarna lite om det behövs ;)

Har aldrig kört en GT faktist, har inte ens körkort ännu då jag bara är 16 år, men tanken är att det sart blir jobb och sen införskaffande utav en GT Coupé som får ligga i dvala i garage medans diverse grejjor händer på den. Man utbildar sig inte till fordonsmekaniker för ingenting ;)

Det jag fastnade för hos Coupén är det speciella utseendet, samtidigt som den större motorn på 136 hp ska vara riktig pigg pga vikten?
Sen är ju inte GT Coupéerna i så hög priskurs heller, speciellt inte om man ser till möjligheterna jag har till reparationer.

Sen, ljudet från den raka 5an är ju oslagbart :)
Live fast - Die young
Användarvisningsbild
Cippi
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: ons jun 01, 2005 14:07
Ort: V

Inlägg av Cippi »

Jag har 205/40/17 fram på min och 215/45/17 bak och det funkar. Jag ska sätta dit 40 profil bak med till våren och sammtidigt kolla om dom får plats fram med. Jag har försökt med 215 fram men det tog i styrleden.
18" är nog svårt att få dit, då får nog inte bilen vara sänkt nåt.
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Cippi

Är din bil sänkt?
Vet du vad du har för ET på fälgarna?

Skrapar din i något bak, det känns som att din hjuldiameter bak är ganska stor.. Har själv 205/55 R15 och det skrapar i lite ibland bak i plasten som sitter bakom hjulet.


Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Cippi
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: ons jun 01, 2005 14:07
Ort: V

Inlägg av Cippi »

Min bil är sänkt, om du kollar galleriet så är den med där. Det tar i lite om man lastar den. Dom är rätt stora där bak men jag ska sätta på lägre profil till våren. Jag har satt i gummiklossar i fjädrarna på min i väntan på att jag ska få råd med hårdare fjädring. Då kan man handla ett par kassar med mat utan att det tar i.
Jag har inte koll på vad det är för et på fälgarna, jag vet inte hur man kollar det.
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Jo, ET brukar stå där det är stämplat lite andra grejer typ bredd, diameter och tillverkare o.s.v.
Du får gärna kolla upp vad du har, för det kan vara något för mig att gå efter ifall jag köper nya fälgar till våren..

Vet du om din skrapar i på samma sätt som min eller om den skrapar i skärmkanten?

Fredrik
GT coupé -85
Användarvisningsbild
Cippi
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: ons jun 01, 2005 14:07
Ort: V

Inlägg av Cippi »

Det tar i plasten mest tror jag. Ska kolla fälgarna men jag har inte dom hemma nu.
Användarvisningsbild
Cippi
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: ons jun 01, 2005 14:07
Ort: V

Inlägg av Cippi »

Har kollat på fälgarna idag men jag hittade ingenstans där det stod nåt om ET. Tyvärr. :cry:
Audi 80 Quattro '87 1,9E Gryyymt drag...
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Nordic Audi har en pryl som man kan räkna ut rullomkretser med...
http://www.nordicaudi.com/
--> FAQ / Fälg och däck / Beräkna storlek på fälgar och däck

*hehe*
Wicked
GT-intresserad
Inlägg: 47
Blev medlem: tis jul 25, 2006 17:27
Ort: S

Inlägg av Wicked »

Jag hade 9*16" Borbet A på min GT fast då var den quattrobreddad och det var i bredaste laget bak ändå...
/R Gustavsson
QuattroGmbH
GT-diggare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor feb 09, 2006 11:23
Ort: Ume

Inlägg av QuattroGmbH »

265, får det plats måntro? :lol:
Har nämligen köpt ett par borbet a fälgar 9"x16" med 265 däck runt om, tror ni det går på? har givetvis spacers. :wink:
Användarvisningsbild
Cippi
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: ons jun 01, 2005 14:07
Ort: V

Inlägg av Cippi »

265 låter fett som fan, får du dit det så blir det snyggt *yes*
Audi 80 Quattro '87 1,9E Gryyymt drag...
XC 70 '98
Avverkade: Vit GT '88, Svart GT '86.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Hehe, med 265:or skulle jag nästan gissa på att du får ha spacers som gör att fälgarna hamnar utanför hjulhusen helt och hållet :?

Fälgarna får inte bygga speciellt mycket utåt. Jag tycker mina 205/45 16" på mina 7" breda fälgar kan ligga på gränsen om man lastar tungt. Kommer inte ihåg ET:t, men jag har för mig att det är ET45 på dessa...
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Det kommer garanterat gå imot, om du inte höjer upp den och stummar upp fjädringen förstås. Jag har testar 195/55-15 och 205/40-17 vet inte ET. 15" gick imot men 17" blev bättre fast med folk där bak är det imot ibland.

Bruzze
Senast redigerad av 1 bruzze, redigerad totalt 0 gånger.
QuattroGmbH
GT-diggare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor feb 09, 2006 11:23
Ort: Ume

Inlägg av QuattroGmbH »

Okej, sitter coilovers på bilen så höjning och sänkning är inget problem. Sen är den i princip stum runt om., äh, folk i baksätet är väl inget att ha, räcker med två dårar i framsätena. :wink: Har en vän som kör en Audi 80 quattro(typ 81) som har 245 runt om, visst det skrapar i lite nu och då, men han tror jag ska kunna klämma in 265. Annars blir det fram med rondellen^^ :lol:
Användarvisningsbild
codrac
GT-fanatiker
Inlägg: 201
Blev medlem: sön sep 24, 2006 20:34
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av codrac »

frågan är väl vem som har sånt problem med greppet så man måste ha så breda hjul, låter som om det handlar om 700 hk ::
-Audi 80 Quattro V6 -94 -Audi 80 Quatrro -86 -Audi 80 Quattro -85
motornisse55
GT-intresserad
Inlägg: 31
Blev medlem: tor aug 30, 2007 20:37

Inlägg av motornisse55 »

Jag köpte däck till bilen för ett tag sen men de blev för stora. Ifram tog de i styrleden, och ibak tog de i skärmkanten så de fanns inte mycket att fjädra på. Så istället för 225/50/16 så får de bli 205/45/16.

Ett bra tips: Handla på dackonline.se . Där är de billigt!!
Skriv svar