Sida 1 av 1

monterat nya fälgar och såg att bakaxeln var något sned!

Postat: tor maj 27, 2010 21:58
av KeXis
hoppas det här ligger i rätt forumkategori nu!

Var och köpte 17" fälgar till coupen idag och glad i hågen monterade jag dit dom och tyckte de såg riktigt fint ut tills jag ställde mig bakom bilen och såg att däcket, vänster bak stack utanför skärmen betydligt mer än däcket, höger bak.

Mätte lite snabbt och konstaterade att de vänstra var ca 1 cm utanför skärmkanten medans det högra var ca 1 cm inanför :shock:

någon som har en ide vad det kan vara för fel?

så är det...

Postat: tor maj 27, 2010 22:05
av Emil90q20v
Halloj!

Kanske dax att ta sig en funderare nu...
Hur har du kört med bilen...??

Nej , skämt åsido ..
Det är precis så det ska vara , bakaxeln reagerar såhär vid sänkt bil.
Kolla upphångningen bak så fattar du , det sitter ett tvärstag som gör detta fenomen.
Hade samma på min 100 i mitten av 90talet...
Kanske har du köpt för breda fälgar/ däck ??
Vilken dimension på däck och fälgar ??
225/45-17 och et 24?? bredd på fälg 7.5x17 ??
Mvh Emil

Postat: tor maj 27, 2010 22:17
av KeXis
jao vet att de där tvärstaget kan tjorva till det om man sänker bilen för mycket. Men nu har jag orginal fjädring så jag tycker inte att det ska kunna vara snett då.
dimensionen på däcken är 205/40 17"x7" et15

Där...

Postat: tor maj 27, 2010 22:31
av Emil90q20v
Där har vi det!

ET15 !!
Har du köpt fälgar från Peugeot eller citroen??

Är inga problem med vare sig 205 eller 215 /40-17
Har själv 205/40-17 på min 90q-85..

Det är ditt låga et som ställer till det.

Et 15 är att fälgens bredd är mitten och 15mm förskjuten inåt....
Kanske skulle satsa på något med et 35 ??

Kolla vad andra ägare kör med för bredd och et , bredden spelar roll i detta sammanhang med...

Mvh Emil

Postat: fre maj 28, 2010 14:57
av KeXis
fälgarna hade suttit på en saab 9000

jo tänkte att et:n var lite låg, men tycker ändå att det är konstigt att axeln är sne även fast bilen inte är sänkt :?

Postat: ons jun 02, 2010 01:56
av phille_hbg
KeXis skrev:fälgarna hade suttit på en saab 9000

jo tänkte att et:n var lite låg, men tycker ändå att det är konstigt att axeln är sne även fast bilen inte är sänkt :?
Panhardstaget (som det tvärgående staget heter) har den förmågan att skjuta hela bakaxeln åt ett visst håll ju lägre bilen kommer. visst, du har kanske orginal fjädrar och dämpare, men är dessa i gott skick? d.v.s. bilen har kanske sjunkit en bit ner mot marken, och tillsammans med dina stora hjul (större än orginal) så märks förskjutningen mer än med orginal 14/15" hjul.
bara en tanke :)

själv så lär jag korta ner staget när jag sänker min rejält. problemet med att korta ner staget är ju att man får korta ner såpass mycket som behövs. kortar man för lite så är ju axeln fortfarande förskjuten en bit, och kortar man för mycket så är bakaxeln förskjuten åt andra hållet...

lite trixigt det där, men det är väl nånting man får mäta sig fram när den dagen kommer helt enkelt :)


MVH Phille

Postat: ons jun 02, 2010 13:27
av KeXis
kan vara så att fjädringen börjar bli lite slut!
fundera på att göra som du säger att korta av tvärstaget lite. Har ett stag över om jag bara åker och tar loss det :)

Postat: fre jun 04, 2010 00:16
av phille_hbg
KeXis skrev:kan vara så att fjädringen börjar bli lite slut!
fundera på att göra som du säger att korta av tvärstaget lite. Har ett stag över om jag bara åker och tar loss det :)
ett tips är att korta för lite först. hellre korta för lite än för mycket direkt ;)

polaren kortade ner 10 mm på staget och det blev rätt lagom (kanske aningen för lite) på någon bakvagn han hade har jag för mig. var förvisso en opel kadett c, men samma teknik :)

annars får du göra en fuling och bygga med spacer-plattor eller nåt :P


MVH Phille