Rätt lufttryck

Här snackar vi ET, bultmönster och mönsterdjup.
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Rätt lufttryck

Inlägg av Clay »

Kort fråga: Kan man gå på instruktionsboken när det gäller lufttrycket i däcken? Enligt någon så stämmer det inte för äldre bilar med de nya däck som finns idag. Vilket tryck är det som gäller? Jag har en GT Coupe -88.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Jag själv kör med 2 kg fram och 1,8 bak. Tycker det låter rimligt iallafall, och känns bra också :)
Användarvisningsbild
black_driver
GT-diggare
Inlägg: 75
Blev medlem: tis okt 12, 2004 16:13
Ort: H
Kontakt:

Inlägg av black_driver »

jag kör med 2bar fram och 2,3 bak...... men ska man busa på asfalt så har ja 1,7 fram och 2,8 bak....
Användarvisningsbild
Clay
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: lör mar 11, 2006 15:17
Ort: Norrk

Inlägg av Clay »

Ok, det är ju såklart en väldig skillnad beroende på vilken typ av däck man har. Jag har 15" 205/50. Tror det står 2,0 fram och 1,8 bak men har hört att det blir annorlunda med dagens däck som är av ett annat gummi.

Men ska det inte vara större tryck fram än bak eftersom bilen är tyngre fram?

/ Kim
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Jag själv har 185/60 14" och däcktrycket står längre upp.

Jo ju tyngre bil/last desto mer luft i däcken. Det bästa är nog att fråga någon på en gummi verkstad angående däcktryck.
Eller om man har kört ett tag med däcket ser man var däcket slits mest. För mycket lufttryck slits däcket mer på mitten och för lite slits däcket på båda kanterna av sidorna, om nu hjulvinklarna är rätt.
Skriv svar