Hur du får din bakljusramp i toppskick

Här samlar vi frågorna som har med ljus och lykta att göra.
Användarvisningsbild
pashans
GT-intresserad
Inlägg: 33
Blev medlem: tis maj 26, 2009 08:13

Dimbakljus?

Inlägg av pashans »

Nu har jag slipat bort den svarta färgen och fått fram texten, den är fortfarande matt men "COUPE" syns med lite god vilja. vad som däremot verkar saknas är dimbakljus. Jag skruvade bort rampen och märkte då att det inte gick några kablar in dit där lamphållaren borde finnas.
Är det en Dummyramp jag har eller vad? Det framträder nämligen inget rött fält till vänster om texten. Dessutom lyckades jag vrida av de två skruvarna längst till vänster:-( M.v.h Hans.
Fegis
GT-fanatiker
Inlägg: 647
Blev medlem: sön aug 24, 2008 16:49
Ort: Tidaholm

Re: Dimbakljus?

Inlägg av Fegis »

pashans skrev:Nu har jag slipat bort den svarta färgen och fått fram texten, den är fortfarande matt men "COUPE" syns med lite god vilja. vad som däremot verkar saknas är dimbakljus. Jag skruvade bort rampen och märkte då att det inte gick några kablar in dit där lamphållaren borde finnas.
Är det en Dummyramp jag har eller vad? Det framträder nämligen inget rött fält till vänster om texten. Dessutom lyckades jag vrida av de två skruvarna längst till vänster:-( M.v.h Hans.
Min svarta ramp har heller inget dimljus, vilket var lite tråkigt då min röda ramp hade det, men har du inga kablar som går dit ska du heller inte ha ngt dimljus där =)
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Det går inte att ta bort "glaset" från den övriga plasten på rampen va? Den är fastlimmad va?
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

det ska gå att göra. har inte gjort det själv. men va någon på forumet som har gjort det. men tog typ några timmar att göra det.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Hagmans klarlack funkar bra på bakljusrampen va?
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

japp. 5 lager ca sedan mattar du ner klarlacken med 1200 papper sedan polerar du med polermaskin
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

gt_87 skrev:japp. 5 lager ca sedan mattar du ner klarlacken med 1200 papper sedan polerar du med polermaskin
Tack.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Ingen som har testat svart bakljusfärg? Det borde gå att få svärta, glans och djup med den färgen! :D
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

jo borde funka att köra det som en grund. sedan klarlacka och matta ner klarlacken sedan polera
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Edis skrev:Ingen som har testat svart bakljusfärg? Det borde gå att få svärta, glans och djup med den färgen! :D
Kolla min ramprenovering på garaget.org så förstår du hur illa det kan bli med toning på rampen. :wink:
http://www.garaget.org/Johan_N
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jojjan skrev:Kolla min ramprenovering på garaget.org så förstår du hur illa det kan bli med toning på rampen. :wink:
http://www.garaget.org/Johan_N
Det ser ut som att man har klantat sig eller använt något starkt medel på rampen, jag har tonat bakljus och det blir snuskigt bra om man gör rätt.
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Då vill vi se en demonstration på hur man gör. Med en massa bilder naturligtvis. :wink:
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jojjan skrev:Då vill vi se en demonstration på hur man gör. Med en massa bilder naturligtvis. :wink:
Jag har ju inga dåliga ramper att testa på :wink:

Nävars, jag har en dålig på min 85:a, men att få ordning på den står inte så högt i min priolista. Tänkte bara om någon som ändå håller att renovera och har lite dålig svärta i sin ramp. Det är ju lätt att ta bort färgen, det finns ju borttagningsmedel att köpa också ifall man ångrar sig.

Jag tonade min bakljus på Audi 100:an och det såg ruggigt bra ut.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

jag har ett bakljus som är kass sprickor o så. så misslyckas man är det bara att kasta bort. kan se om man kan testa lite nu i veckan eller till helgen.
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

det jag gjorde på på mina baklampor var att använda polermaskin och polera som tusen med autosol. Och det blev riktigt bra, ser fortfarande riktigt bra ut efter ett år. Men dom var ganska bra skicka redan innan.

Har en ramp som är riktigt solblekt som jag ska arbeta på och se hur bra man kan få upp glansen. Du ska jag slipa med vattensandpapper sen polera med maskin med autosol igen. Kommer lägga upp bilder på det sen.

//Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

det står i början av tråden hur jag gjort. har testst med autosol en gång men blev flammigt
Skriv svar