Bagagebelysning

Här samlar vi frågorna som har med ljus och lykta att göra.
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Bagagebelysning

Inlägg av Simpa »

Nånstans i jordkabeln (till bagageutrymmets lampa) hade den gått sönder. Så jag drog en ny och jordade i chassi. Nu lyser den konstant. Vadan detta?
QuattroGmbH
GT-diggare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor feb 09, 2006 11:23
Ort: Ume

Inlägg av QuattroGmbH »

Den lampan jordar ju genom kontakten har jag för mig, eller? ::
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Vilken kontakt? I lamphållaren? det är ju en jord och en plus, jorden måste ju komma nånstans ifrån, som gör att den bara lyser när jag öppnar luckan.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

På undersidan av lyckan brevid dörrlåsgångjärnet sitter det normalt en knapp som känner av om luckan är stängd eller öppen (min har gått av). För mig är det en pluskabel.
Senast redigerad av 1 NSX, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

ok, det är där den sitter. ska kolla efter den. Då borde ju jorden kvitta vart den kommer ifrån? Snarare ngt fel på min kontakt då..
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Jorden sitter nog i närheten av lamphållaren. Vet inte om din nya GT har pluskabel på strömbrytare. Jag tänkte ta strömbrytaren från en Audi 100 men det gick inte.

Ganska enkelt att se om det är plus eller minus på strömbrytaren för då är det oftast bara en kabel till den.
QuattroGmbH
GT-diggare
Inlägg: 55
Blev medlem: tor feb 09, 2006 11:23
Ort: Ume

Inlägg av QuattroGmbH »

På min så jordas den genom "knappen", sitter en skruv där som går ner i karrossen.. ::
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Tja Det brukar normalt vara så med innebelysning att dom har konstantström. Plus går till lampan. Från lampan går en kabel till brytaren i luckan. När luckan öppnas så jordas den kabeln genom brytaren och du har en strömkrets. Plus till lampan, jord från karossen via kontakten till lampans andra pol. Om du jordar den andra kabeln så kopplar du förbi brytaren och lampan lyser hela tiden.

Till kupebelysningen så går plus till lampan och sen grå kablar till alla brytare i alla dörrar och dom jordas i karossen när du öppnar dörren. Annars skulle man vara tvungen att dra en plus till varje brytare och sen en tändtråd till lampan. d.v.s. två kablar. I det andra fallet en kabel vilket är billigare och smidigare!

Bruzze
Användarvisningsbild
Simpa
GT-fanatiker
Inlägg: 421
Blev medlem: mån feb 19, 2007 21:03
Ort: Solna

Inlägg av Simpa »

Precis! Tack för klargörandet, borde man kunnat konstatera själv om man va lite vaken... *på väg ut för att rota efter kablar*
Användarvisningsbild
bruzze
GT-fanatiker
Inlägg: 1528
Blev medlem: mån mar 12, 2007 13:53
Ort: Link

Inlägg av bruzze »

Lycka till!

"Friskt kopplat hälften brunnet!"

Bruzze
Skriv svar