Xenon i helljuset, bilder på delar av monteringen

Här samlar vi frågorna som har med ljus och lykta att göra.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Xenon i helljuset, bilder på delar av monteringen

Inlägg av Edis »

Jag har bara testat på ena sidan, men det är nästan roligast att kunna visa bilder när bara ena sidan är färdig. Snacka om att det är skillnad :shock:

Liten stämningsbild :lol:
Bild

Tog bort strålkastaren för jag tänkte byta reflektorn som inte var så snygg...
Bild

Delad, men reflektorn jag hade var nog till en Cibielykta, så det såg inte likadant ut som på min Hella-lykta...
Bild

Ihop med lyktan och därefter Xenondags... Klippte hål för gummigenomföringen som ska dit
Bild

Det var liiite svårt att få dit lampan eftersom godset var lite tjockare på plattan på Xenonlampan jämfört med metallplattan på halogen-H1:orna. Här är inne kopplar man ihop originalkablaget med kablarna som skall till ballastern.
Bild

Det blev trångt, hade inte gjort något om lykthuset hade varit lite djupare, det var precis så att det gick att få på "hatten"..
Bild

Låter nu bilderna tala för sig själv! :shock:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
SATAN vilken skillnad!!! *asg*
Användarvisningsbild
Peter urq
GT-fanatiker
Inlägg: 187
Blev medlem: mån sep 24, 2007 19:43
Ort: Bj

Inlägg av Peter urq »

Vilken skillnad det verkar vara :D Nu blev jag också sugen på att sätta dit xenon på helljuset. Orginal så är det ju knappt någon skillnad på hel och halvljus ::
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Precis, helljuset är ju helt värdelöst annars. Ska bli spännade att ge sig ut imorgon kväll och provköra, har försökt undvika mörkerkörning med GT:n annars. Jag bor ute på vischan och vilt finns det gott om... Nu syns de förhoppningsvis lite bättre *yes*
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

j-vlar vilken skillnad. det andra helljuset framstår som ett parkeringsljus gemfört med detta :shock:
NipO
GT-fanatiker
Inlägg: 465
Blev medlem: lör jul 28, 2007 23:36
Ort: Tran�s
Kontakt:

Inlägg av NipO »

mkt bättreljus ! :D ja, dom mötande bilisterna ser ju knappt någon skillnad på hel o halv ^^ o några klumpiga X-tra ljus vill man ju ej ha...

Funderar på att sätta en sån där ramp med 4 eller 5 små extra ljus i.
Audi GT Quattro -85
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

brutal skillnad :D sen sätter man Xenon look i halvljuset för att få samma "vita" ljus så blir det riktigt snyggt. Men hur är det med SBP??
Får väll beställa 6000k eller 8000k :D
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det blir spännande ikväll, kan säga att man blir rätt blind när man glor in i ljusen...
Bild

Bild
Säkringen gick faktiskt till ljuset på passagerarsidan, dessa drar ju mer ström just i startögonblicket, för att sedan bara dra ca 3A (~35W). Bytte säkring och sedan har det fungerat, säkringen var väl gammal och eländig får vi hoppas.

Man får inte ha Xenon i halvljusen för SBP, däremot ska det inte vara några problem i helljusen. Jag frågade sist jag var där... Man får endast ha Xenon i halvljusen om man har automatisk "nivåreglering" av reflektorerna.
Användarvisningsbild
styggan
GT-fanatiker
Inlägg: 387
Blev medlem: mån jun 25, 2007 22:58
Ort: V
Kontakt:

Inlägg av styggan »

Jäääklar va ljust!!!!! :D
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Testade bara lite snabbt hemma på gården och det är såååå mycket bättre helljus nu! Helt otrolig skillnad! :D
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

rätt bra lyse :wink:
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

ja då vet jag att det blir bättre ljuse i alla fall.. jag beställde i torsdags så dem kommer väl i början av veckan får jag hoppas..
Så får vi se hur det blir när jag har monterad dem..
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Swedis
GT-diggare
Inlägg: 55
Blev medlem: ons sep 19, 2007 09:13
Ort: V

Inlägg av Swedis »

Inte förrän nu har jag personligen fått svart på vitt vilken skillnad det blir! Tack Edis, det lär nog bli ett par sådana sen för mig med! *yes*
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Skulle vara kul om någon kunde göra en mer detaljerad beskrivning om detta. Alltså allt ifrån kabeldragningen till placering av elektroniken m.m.
Gärna med bilder så även jag hänger med. :wink:

Gruppbeställning av xenonkittet kanske?
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jojjan skrev:Skulle vara kul om någon kunde göra en mer detaljerad beskrivning om detta. Alltså allt ifrån kabeldragningen till placering av elektroniken m.m.
Gärna med bilder så även jag hänger med. :wink:

Gruppbeställning av xenonkittet kanske?
Det behövs inte mer info än ovanstående egentligen, det är hur simpelt som helst! Man utnyttjar ju kablarna till originallamporna och placerar ballastrarna på något vettigt ställe där det finns plats. Inga bekymmer att hitta plats i en GT, värre på en modernare bil :lol:
quattrojonas
GT-diggare
Inlägg: 75
Blev medlem: ons feb 20, 2008 18:50

Inlägg av quattrojonas »

Jag är lätt på grupp beställningen ! :D
Vartifrån beställde du dom ifrån edis ?

Mvh // Jonas
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Ett billigt ställe e http://www.xenonbutiken.se/ Jag köpte mitt Bi-xenon halv/hel ljus där. O där finns bara hel ljuse med. både 35 watt o 50 watt.
Typ: 35w Xenon Kit kostar 1295. jag e riktit nöjd med mitt Bi-X ljuse.
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag beställde från Kina via www.ebay.com
Finns dock hur många säljare som helst där, så man får leta lite efter de med goda referenser. Jag beställde 3 kit och det gick på 2460kr inkl. moms, frakt och tull.

Beställde dock en sats till syrran från www.vvme.com i Kina och det kitet fick jag hem för 593spänn, snabb leverans, tog knappt en vecka *yes*
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

hur många k tycker ni man skall ha då?
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
Gizmo
GT-fanatiker
Inlägg: 1034
Blev medlem: lör jul 08, 2006 21:52
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Gizmo »

Vilken färgtemperatur ska jag välja? Högre färgtemperatur innebär förlust på ljusstyrka. Ökad färgtemperatur ger ett blåare ljus för att vid 12000K övergå till violett. Nya bilar idag som är utrustade med xenonljus har i regel 4300K, som ger ett utpräglat vitt ljus med mycket hög ljusstyrka. Även om du väljer 12000K kommer du att få ett mycket starkare ljus än med en traditionell halogenlampa. Vad är du ute efter? Om det är optimal ljusstyrka du vill ha ska du välja 4300K. För mer stylingeffekt välj en högre färgtemperatur.

Valet e ju dit.
Jag tog 10000 K eftersom jag vill har ett blåare ljus. Men när jag ska ha till helljuset så ska jag ha 4300.
Audi - Four rings to rule them all.. http://www.garaget.org/?car=5922
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

Gizmo skrev:Vilken färgtemperatur ska jag välja? Högre färgtemperatur innebär förlust på ljusstyrka. Ökad färgtemperatur ger ett blåare ljus för att vid 12000K övergå till violett. Nya bilar idag som är utrustade med xenonljus har i regel 4300K, som ger ett utpräglat vitt ljus med mycket hög ljusstyrka. Även om du väljer 12000K kommer du att få ett mycket starkare ljus än med en traditionell halogenlampa. Vad är du ute efter? Om det är optimal ljusstyrka du vill ha ska du välja 4300K. För mer stylingeffekt välj en högre färgtemperatur.

Valet e ju dit.
Jag tog 10000 K eftersom jag vill har ett blåare ljus. Men när jag ska ha till helljuset så ska jag ha 4300.
ja undrar vad som sitter i min a3:a vill ha nästan samma temp på ljuset.. tycker det ger ett behagligt sken. kanske 7-8k är lagom
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Skriv svar