Sida 1 av 3

Xenon i helljuset, bilder på delar av monteringen

Postat: fre okt 12, 2007 19:06
av Edis
Jag har bara testat på ena sidan, men det är nästan roligast att kunna visa bilder när bara ena sidan är färdig. Snacka om att det är skillnad :shock:

Liten stämningsbild :lol:
Bild

Tog bort strålkastaren för jag tänkte byta reflektorn som inte var så snygg...
Bild

Delad, men reflektorn jag hade var nog till en Cibielykta, så det såg inte likadant ut som på min Hella-lykta...
Bild

Ihop med lyktan och därefter Xenondags... Klippte hål för gummigenomföringen som ska dit
Bild

Det var liiite svårt att få dit lampan eftersom godset var lite tjockare på plattan på Xenonlampan jämfört med metallplattan på halogen-H1:orna. Här är inne kopplar man ihop originalkablaget med kablarna som skall till ballastern.
Bild

Det blev trångt, hade inte gjort något om lykthuset hade varit lite djupare, det var precis så att det gick att få på "hatten"..
Bild

Låter nu bilderna tala för sig själv! :shock:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
SATAN vilken skillnad!!! *asg*

Postat: fre okt 12, 2007 19:18
av Peter urq
Vilken skillnad det verkar vara :D Nu blev jag också sugen på att sätta dit xenon på helljuset. Orginal så är det ju knappt någon skillnad på hel och halvljus ::

Postat: fre okt 12, 2007 19:29
av Edis
Precis, helljuset är ju helt värdelöst annars. Ska bli spännade att ge sig ut imorgon kväll och provköra, har försökt undvika mörkerkörning med GT:n annars. Jag bor ute på vischan och vilt finns det gott om... Nu syns de förhoppningsvis lite bättre *yes*

Postat: fre okt 12, 2007 20:10
av gt_87
j-vlar vilken skillnad. det andra helljuset framstår som ett parkeringsljus gemfört med detta :shock:

Postat: lör okt 13, 2007 11:44
av NipO
mkt bättreljus ! :D ja, dom mötande bilisterna ser ju knappt någon skillnad på hel o halv ^^ o några klumpiga X-tra ljus vill man ju ej ha...

Funderar på att sätta en sån där ramp med 4 eller 5 små extra ljus i.

Postat: lör okt 13, 2007 11:51
av Dajjmen
brutal skillnad :D sen sätter man Xenon look i halvljuset för att få samma "vita" ljus så blir det riktigt snyggt. Men hur är det med SBP??
Får väll beställa 6000k eller 8000k :D

Postat: lör okt 13, 2007 13:40
av Edis
Det blir spännande ikväll, kan säga att man blir rätt blind när man glor in i ljusen...
Bild

Bild
Säkringen gick faktiskt till ljuset på passagerarsidan, dessa drar ju mer ström just i startögonblicket, för att sedan bara dra ca 3A (~35W). Bytte säkring och sedan har det fungerat, säkringen var väl gammal och eländig får vi hoppas.

Man får inte ha Xenon i halvljusen för SBP, däremot ska det inte vara några problem i helljusen. Jag frågade sist jag var där... Man får endast ha Xenon i halvljusen om man har automatisk "nivåreglering" av reflektorerna.

Postat: lör okt 13, 2007 18:10
av styggan
Jäääklar va ljust!!!!! :D

Postat: lör okt 13, 2007 19:26
av Edis
Testade bara lite snabbt hemma på gården och det är såååå mycket bättre helljus nu! Helt otrolig skillnad! :D

Postat: lör okt 13, 2007 19:33
av Wallin
rätt bra lyse :wink:

Postat: sön okt 14, 2007 14:04
av Gizmo
ja då vet jag att det blir bättre ljuse i alla fall.. jag beställde i torsdags så dem kommer väl i början av veckan får jag hoppas..
Så får vi se hur det blir när jag har monterad dem..

Postat: sön okt 14, 2007 19:50
av Swedis
Inte förrän nu har jag personligen fått svart på vitt vilken skillnad det blir! Tack Edis, det lär nog bli ett par sådana sen för mig med! *yes*

Postat: tor okt 18, 2007 19:55
av Jojjan
Skulle vara kul om någon kunde göra en mer detaljerad beskrivning om detta. Alltså allt ifrån kabeldragningen till placering av elektroniken m.m.
Gärna med bilder så även jag hänger med. :wink:

Gruppbeställning av xenonkittet kanske?

Postat: tor okt 18, 2007 20:03
av Edis
Jojjan skrev:Skulle vara kul om någon kunde göra en mer detaljerad beskrivning om detta. Alltså allt ifrån kabeldragningen till placering av elektroniken m.m.
Gärna med bilder så även jag hänger med. :wink:

Gruppbeställning av xenonkittet kanske?
Det behövs inte mer info än ovanstående egentligen, det är hur simpelt som helst! Man utnyttjar ju kablarna till originallamporna och placerar ballastrarna på något vettigt ställe där det finns plats. Inga bekymmer att hitta plats i en GT, värre på en modernare bil :lol:

Postat: tor feb 21, 2008 21:42
av quattrojonas
Jag är lätt på grupp beställningen ! :D
Vartifrån beställde du dom ifrån edis ?

Mvh // Jonas

Postat: tor feb 21, 2008 22:53
av Gizmo
Ett billigt ställe e http://www.xenonbutiken.se/ Jag köpte mitt Bi-xenon halv/hel ljus där. O där finns bara hel ljuse med. både 35 watt o 50 watt.
Typ: 35w Xenon Kit kostar 1295. jag e riktit nöjd med mitt Bi-X ljuse.

Postat: tor feb 21, 2008 22:58
av Edis
Jag beställde från Kina via www.ebay.com
Finns dock hur många säljare som helst där, så man får leta lite efter de med goda referenser. Jag beställde 3 kit och det gick på 2460kr inkl. moms, frakt och tull.

Beställde dock en sats till syrran från www.vvme.com i Kina och det kitet fick jag hem för 593spänn, snabb leverans, tog knappt en vecka *yes*

Postat: fre feb 22, 2008 15:13
av zlobo
hur många k tycker ni man skall ha då?

Postat: fre feb 22, 2008 15:20
av Gizmo
Vilken färgtemperatur ska jag välja? Högre färgtemperatur innebär förlust på ljusstyrka. Ökad färgtemperatur ger ett blåare ljus för att vid 12000K övergå till violett. Nya bilar idag som är utrustade med xenonljus har i regel 4300K, som ger ett utpräglat vitt ljus med mycket hög ljusstyrka. Även om du väljer 12000K kommer du att få ett mycket starkare ljus än med en traditionell halogenlampa. Vad är du ute efter? Om det är optimal ljusstyrka du vill ha ska du välja 4300K. För mer stylingeffekt välj en högre färgtemperatur.

Valet e ju dit.
Jag tog 10000 K eftersom jag vill har ett blåare ljus. Men när jag ska ha till helljuset så ska jag ha 4300.

Postat: fre feb 22, 2008 17:05
av zlobo
Gizmo skrev:Vilken färgtemperatur ska jag välja? Högre färgtemperatur innebär förlust på ljusstyrka. Ökad färgtemperatur ger ett blåare ljus för att vid 12000K övergå till violett. Nya bilar idag som är utrustade med xenonljus har i regel 4300K, som ger ett utpräglat vitt ljus med mycket hög ljusstyrka. Även om du väljer 12000K kommer du att få ett mycket starkare ljus än med en traditionell halogenlampa. Vad är du ute efter? Om det är optimal ljusstyrka du vill ha ska du välja 4300K. För mer stylingeffekt välj en högre färgtemperatur.

Valet e ju dit.
Jag tog 10000 K eftersom jag vill har ett blåare ljus. Men när jag ska ha till helljuset så ska jag ha 4300.
ja undrar vad som sitter i min a3:a vill ha nästan samma temp på ljuset.. tycker det ger ett behagligt sken. kanske 7-8k är lagom