Dimljus fram

Här samlar vi frågorna som har med ljus och lykta att göra.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Dimljus fram

Inlägg av Edis »

Tråden överflyttad från det gamla forumet

Fråga:
Ska det vara dimljus fram original på en -87a. har ingen knapp för det i instrumentpanelen men har ett dimmlus och en sk dummylampa monterat. har blivt lite fundersam över detta eftersom instrumentpanelen sitter löst. misstänker att den är utbytt för att få ner miltalet.
Matte - 2004-07-02 10:12:51

Svar:
Jag har dimljus på min 87:a och då är det en knapp på instrumentpanelen precis under ljusreglaget, vad menar du med dummylampa? Är det någon sorts täcklock eller? Någon som vet om det går att få tag i dimljuslampor billigare än de 1000:-/st som VAG tar? Mina reflektorer är bara skit även om glasen är hela... :(
Christian - 2004-07-02 11:51:27

Svar:
min den knappen sitter fast och har ingen symbol. däremot finns dimljusbakljuset under. Ja det är ett täcklock av plast som liknar en lampa. Biltema kanske har billiga lampor som passar nogolunda har ej kikat på det. Någon som vet nått om dom äldre modellerna då? hade dom dimljus fram?
Matte - 2004-07-02 15:43:42

Svar:
juste christian...hörde rykten om att du bodde i södertälje. du råkar inte ha en vit gt med dubbla antenner bak??
Matte - 2004-07-02 15:44:33

Svar:
Södertälje var korrekt, men jag har en stengrå metallic med enkel antenn. Dubbla antenner är väl bara för gangsters? :) Dock så har jag nästan aldrig kört den, bara något hundratal mil precis efter köpet. Nu är den i molekyler i ett garage i Gnesta. Men snart så, snart, jag börjar min semester idag...
Har faktiskt hittat ett biltema "biggie" extraljus på vägen hem från tåget, så jag tänkte prova om reflektorn går att stoppa i ett orginal hellaljus vid lämpligt tillfälle, verkar vara samma storlek som i biltemas dimljus å dom kostar mindre per par än Ringholm vill ha i moms på ett VAG dimljus...
Christian - 2004-07-02 16:56:11

Svar:
hmm en grå har jag nog sett här i stan med...vid badhuset för ett bra tag sen. det finns ju ett par stycken gt här i stan=). gangsters vetefan=P det skulle va rätt maffigt att ha=). najjs med semester då får du se till att plocka ihop kärran då. varför e den i molekyler?. jo VAG e ju svindyra på allt. Det ända man kan tänkas köpa där e oljefilter=P annars blir det mekonomen eller biltema.
Matte - 2004-07-02 17:11:11

Svar:
Dimljus fram fanns som tillval, den såkallade "dummylyktan" sitter där dimljusen ska sitta på dom som inte har dimljus fram, Inget annat! Det sitter ju blinkers brevid dom.
Inne i bilen ska det sitta två dimljusknappar under ljusreglaget, en för bak och en för fram om bilen är utrustad med dimljus fram. Iofs om det är någon som eftermonterat dimljus fram så kan han ju ha "gömt" den någon annanstans.
Hoppas detta lösta några frågetecken.
Anders B - 2004-07-02 20:28:33

Svar:
Då kanske det kan stämma då. Man tycker att det hade vart smartast att montera dimljusknappar för både fram och bak på alla instrumentpaneler...
Matte - 2004-07-04 12:42:34

Svar:
biltema har fjärrljus i rätt storlek för ca.150 kr
Danne - 2004-07-04 16:58:56

Svar:
Fjärrljus - då blir det extraljus istället för dimljus, eller? Har du provat om de passar rakt av? Har för mig att jag tittade på storlekarna och extraljuset såg ut att kunna funka men dimljuset hade lite fel storlek, och därför började jag fundera på att transplantera reflektorer istället och det känns lite bökigt.
En dimljusknapp går säkert att hitta i bildelsbasen ifån en GT eller 90...
Christian - 2004-07-04 21:35:32

Svar:
På min som inte har dimljus monterat från fabrik så finns följande:
Allt kablage är draget orginal, det som fattas är knapparna på instrumentpanelen för dimljus fram/bak.
Lossar du ramen som knapparna sitter i så är kablaget draget ända fram och kontakterna sitter i dom "fasta" (blinda) kontakterna, så det som behövs är att skaffa knapparna från skroten, samma knappar som på 80/90.
Kontakterna hittar man nog för 25 kr/st, betalade jag för mina...
Sätta i säkring på plats nr 1.
Fram så fattas sista delen i kabelstammen, det sitter en rund grå-blå kontakt (hona) i kabelstammen vid belysningen.
Bak så är allt kablage draget fram till "lycktan", demontera ljusrampen och med lite fix o trix och skrotande av lämplig reflektor o lamphållare så har du dimljus bak...
Själv så har jag efter kontakt med en hund... inga dummy ljus kvar, utan har ersatt dom tillfälligt med plåtar, inget snyggt men... håller på att tittar efter vad som kan passa, har inte bestämt min än om jag ska satsa på dim ljus eller extra ljus... har dock hittat i Hella´s sortiment hela lampor som passar i utmärkt i utrymmet, ska leta lite vidare, själv så lutar det åt att det blir extraljus..
Om jag inte köper orginal dimljus, men de kostar ju c:a 1000 kr, på skrotarna så är ju möjligheten liten att hitta några som är ok.. dels pga ålder och att folk har en förmåga att förstöra fronten.....
Anders - 2004-07-05 12:40:21
dalmasens
GT-diggare
Inlägg: 56
Blev medlem: tis feb 22, 2005 11:05
Ort: L
Kontakt:

hmmm

Inlägg av dalmasens »

Dubbla Antenner = Gangster.
hmm håller inte med har fan dubbla på min hehe.
iofs så körs bilen som den är stulen så.
Skriv svar