Helljus vad är det för fattning?

Här samlar vi frågorna som har med ljus och lykta att göra.
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Helljus vad är det för fattning?

Inlägg av Dajjmen »

Tjabba. Tänkte beställa ett Xenon kitt till bilen och tänkte höra vad det är för fattning. Vad jag har förstått ska det vara H1, Eller??

Tänkte köpa Bi Xenon så jag kan sätta i helljuset och i dimljuset.

Mvh Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Flyttade tråden till "Lampor & Lyktor".

Ja, det är H1, se här :D
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1746
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Edis skrev:Flyttade tråden till "Lampor & Lyktor".

Ja, det är H1, se här :D
http://bilsnack.com/gt/viewtopic.php?t=1746
Okej perfa, Men kan min köpa bi Xenon och köpa som jag tänkt så att man bara har tex dimljuset på eller helljuset, elelr måste dom såfall vara igång samtidigt?

//Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Dajjmen skrev:Okej perfa, Men kan min köpa bi Xenon och köpa som jag tänkt så att man bara har tex dimljuset på eller helljuset, elelr måste dom såfall vara igång samtidigt?

//Dajjmen
Bi-Xenon? Det kan du ha till halvljusen som är H4 om jag inte minns fel. Finns dock inga lösningar för detta som jag gillar, men det blir grymt mycket bättre med Xenon i helljusreflektorn så det borde räcka långt för dig.

Dimljus?
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Edis skrev:
Dajjmen skrev:Okej perfa, Men kan min köpa bi Xenon och köpa som jag tänkt så att man bara har tex dimljuset på eller helljuset, elelr måste dom såfall vara igång samtidigt?

//Dajjmen
Bi-Xenon? Det kan du ha till halvljusen som är H4 om jag inte minns fel. Finns dock inga lösningar för detta som jag gillar, men det blir grymt mycket bättre med Xenon i helljusreflektorn så det borde räcka långt för dig.

Dimljus?
Okej, då får det bli det, har alltid stört mig på det dåliga ljuset på helljusen så nu får det bli ändring på det :D Bra att du har gjort en liten guide med.

//Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jo, helljusen är hur kassa som helst.

Egentligen borde man bygga om matningen till lyktorna, fattar inte hur de kunde bygga de kretsarna utan relä. Helt galet att låta all ström gå via helljusspaken och ljusreglaget! Har varit orsaken till en och annan kabelbrand och bekymmer med ljusen... Samt onödigt spänningsfall, vilket definitivt ger dåligt ljus...
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Edis skrev:Jo, helljusen är hur kassa som helst.

Egentligen borde man bygga om matningen till lyktorna, fattar inte hur de kunde bygga de kretsarna utan relä. Helt galet att låta all ström gå via helljusspaken och ljusreglaget! Har varit orsaken till en och annan kabelbrand och bekymmer med ljusen... Samt onödigt spänningsfall, vilket definitivt ger dåligt ljus...
mm, det borde ju gå att bygga om, om man tog sig tid att gå igenom allt.

Mvh Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det är nog simpelt, egentligen bara att använda strömmen som går till lyktorna och låta de styra relän istället. Reläna matar man direkt från batteriet (avsäkrat naturligtvis). Blir som när man kopplar in extraljus *yes*
Skriv svar