Hur får man bort baklysena?

Här samlar vi frågorna som har med ljus och lykta att göra.
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Hur får man bort baklysena?

Inlägg av Erre »

Försökte få bort baklysena nyss, men det gick inte så bra.. Har lossat de 4 8mm muttrarna på insidan, är det nåt mer man måste lossa?
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
ettan9
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 08, 2010 06:41

Inlägg av ettan9 »

Oftast sitter hela anordningen med någon typ av silikonmassa för att täta ut mot karossen.
Jag använde en lite plast"kofot" som man oftast använder till att ta bort inredningsdetaljer utan att skada dem, sen bör man vara jäkligt försiktig då glasen har en tendens att vara ganska sköra.

Sedan sitter ju kabelanslutningen i botten av varje lykta men antar att du har sett det. :P
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Tack för svaret! Då är det våld som gäller då *yes* Får hoppas jag hittar nåt lämpligt verktyg...
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
ettan9
GT-intresserad
Inlägg: 27
Blev medlem: tor jul 08, 2010 06:41

Inlägg av ettan9 »

Hm kanske inte riktigt fick fram vad jag menade, tryck lagom och försök lirka ut dem. Tar lite tid men helt klart mycket bättre än att paja dem, speciellt om det är svarta glas
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

Hmmm, lirka kan nog bli knepigt.. Jag har försökt att bända med kniv, slå inifrån med gummiklubba, och dra i kanterna med fingrarna, men glasen rör sig inte en millimeter :: Man kan inte lösa upp silikonet med nån kemikalie eller nåt?..
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

du kan knacka lätt på pinnbultarna som muttrarna sitter fast med. dom kan ligga mot plåten och hålla kvar lysena också. men knacka LÄTT
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

knacka inte på pinbultarna för dom låsnar,,,

taen ståltråd o trych den igenom tätmassan sen är det bara o dra den fram o tillbaka o skära dig igenom massan.
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Erre
GT-tok
Inlägg: 125
Blev medlem: lör mar 13, 2010 20:26
Ort: Sk�ne

Inlägg av Erre »

zlobo skrev:knacka inte på pinbultarna för dom låsnar,,,

taen ståltråd o trych den igenom tätmassan sen är det bara o dra den fram o tillbaka o skära dig igenom massan.
Tack för det tipset, med hjälp av en gitarrsträng lyckades jag få bort det lyset som satt med originallisten iaf :D
Tiden g�r, alla andra tar bilen..
Skriv svar