Växlingslampa (Gearshift Light)

Här samlar vi frågorna som har med ljus och lykta att göra.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Lite små skumt att dom inte funkar.
Har funkat på alla mina Audisar.
På min 100 1,8 -85 ca 45 000 mil där var den urkopplad och kabeln låg på växxellådan, kopplade in den och den funkade kanon.
På min Audi 80 1,6 -81 funkade den också ca 30 000 mil på mätaren.
Skulle vara intressant att veta vad det är som är på era växlingslampor.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

ja du i mitt fall är det nog att det finns inte någon sån vaccumklocka har kollat lite men har aldrig hittat nån. är nån klåppare som haft min bil innan jag köpte den för dom flesta vaccum slangar är plomberade med skruvar o så. skulle behöft ett kopplings schema över vart alla ska gå.
Användarvisningsbild
SibbSon
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: tor sep 29, 2005 12:18
Ort: Sthlm

samma..

Inlägg av SibbSon »

problem hära...inte haft ngn V-klocka på ngn av mina..bara typ 3 st slangar me skruvar istoppade..får kolla me VAG =)
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

låter som min då.
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Här har du ett schema gt_87. Gissar på att du har en -87
http://www.vagcat.com/epc/cat/au/ACO/1987/8/49/127979/
Om detta stämmer mot din motor är jag osäker på.
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

tack jo stämmer bra det att det är en 87:a*ler* jo som man ser på schemat så ser man att ena slangen till spjällhuset finns ej bild nr 8. motorn i min är 2,2. motorkod hy. vet ej om det är samma som du har schema över
Användarvisningsbild
Dr_pepper
GT-fanatiker
Inlägg: 162
Blev medlem: mån mar 07, 2005 13:33

Inlägg av Dr_pepper »

Elkablarna som skall kopplas till klockan, vart kommer de ifrån? Tänkte kolla om ja har några sådana kablar, i så fall kanske man kunde skaffat en klocka!
:(
Saab og900 Aero -88 www.garaget.org/?car=32951
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Jag tror kablarna kommer från kabelstammen som sitter fast buntade vid sidan av batterilådan. Kan ta en närmare titt imorgon.

GT_87 kom just att tänka på angående vacuum schemat brukar det finnas en lapp fast tejpad under huven, men det kan vara som i mitt fall att den är bortsliten.
Audimannen2
GT-fanatiker
Inlägg: 564
Blev medlem: ons dec 28, 2005 13:08
Ort: Uppsala/Alunda

Inlägg av Audimannen2 »

Jag hade en 83:a för ett tag sen, där funkade växlingslampan. Nu har jag en 85:a och där finns det en pil på panelen men den lyser ej, kanske kan bero på att jag inte har något relä.

Jag har tre små slangar som går från min vaccum klocka, tror det är röd, svart och vit. Röd och svart går till spjällhuset, sen den vita går till nån slang som sitter på insuget. Hade problem med att min gick oroligt vid kall motor, ända tills jag upptäckte vaccum schemat under huven, så jag kopplade som det stod där så nu går den mycket bättre.
Användarvisningsbild
Krisse
GT-diggare
Inlägg: 72
Blev medlem: sön maj 08, 2005 18:19
Ort: Kramfors

Inlägg av Krisse »

Är det nån som vet vilken typ av relä som ska sitta där?
Användarvisningsbild
Raven_LIII
GT-fanatiker
Inlägg: 409
Blev medlem: tis okt 12, 2004 12:57
Ort: Ljusdal i G

Inlägg av Raven_LIII »

Jag har ett vacuumschema till min GT 85 inscannat... Har du möjlighet o lägga upp den här någonstans Edis? :) Slipper jag skicka den på mail till alla...
(fast de kanske e olagligt...)
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

oki nsx ska kolla upp det om det finns någon sådan lapp
Användarvisningsbild
NSX
GT-fanatiker
Inlägg: 318
Blev medlem: fre okt 07, 2005 08:17
Ort: Skellefte

Inlägg av NSX »

Dr_pepper som jag sa brevid batterilådan finns det en massa kablar. Om man följer den som går till växellådan en stor brun kontakt som går att dra isär fäst på väcellådan. Från den slangen den kommer enbart två kabelslangar en som går till vacuum klockan för växlingsindiaktorn (ca 15 cm) och den andra som sagt till växellådan.
Det vart rörigt och svårt att beskriva känns det som. Men hittar du kabeln till växellådan hittar du kabeln till vacuum klockan, om den finns kvar.
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Här kommer bilden:
Bild
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

hade ingen sån bild på min huv men i audi 90 85:an jag fick hem igår fanns det sån bild.
Sammy
GT-intresserad
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 17, 2006 09:40
Ort: G

Lampan

Inlägg av Sammy »

Tänkte jag drar lite i denna gamla tråden igen :-)

Jag fick nämligen ett ryck idag och plockade ner mätarhuset för att undersöka denna mystiska lampa.
Men det verkar som om att senare årsmodeller (som någon sagt tidigare) inte har denna lampa då det satt en svart (ej genomskinlig) plastbit för lampan. Min GT är en 88, dvs väldigt sen.

Men jag har en känsla att den nästan skulle lyst konstant såhär i sommartider då man kör nervevat och lyssnar till 5:ans ryt :-) Så det kanske är bra att den inte fanns :-P
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Jag gillar min lilla gula pil. För när den börjar lysa så lägger jag i en högre växel och gasar på mer. :wink:
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Jojjan skrev:Jag gillar min lilla gula pil. För när den börjar lysa så lägger jag i en högre växel och gasar på mer. :wink:
japp jag brukar också lyda min pil :P
Bild
Sammy
GT-intresserad
Inlägg: 48
Blev medlem: mån apr 17, 2006 09:40
Ort: G

Inlägg av Sammy »

Jojjan skrev:Jag gillar min lilla gula pil. För när den börjar lysa så lägger jag i en högre växel och gasar på mer. :wink:
Låter som detta är en fartsyndarpil! :-P
Jojjan
GT-fanatiker
Inlägg: 921
Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:00

Inlägg av Jojjan »

Låter som detta är en fartsyndarpil! :-P
Nja pilen indikerar att man kör oekonomiskt. Man ska växla upp en växel om den lyser. :wink:
Skriv svar