Trots att jag var lite smått sjuk var det bara att gå ut i kylan och starta en svinkall bil och åka till stan och hämta toppen.
Kan berätta lite kort om varför den renoverats och vad som hänt för dom inte vet men iallafall så var det så att jag skulle renovera toppen på min motor för att den drog olja och blårök vid motorbromsning.
Samt att motorn lät väldigt högt och illa när motorn varvades över 4000-5000 varv som antagligen berodde på att ventilstyrningarna var slut. Beställde nya ventilstyrningar och en styrning var fel så att toppen sprack, men som tur var så hade jag en reserv topp men det är dock mycket som skiljer den från andra toppen.

Här ser ni skillnaden på förbränningsrummet där högra är gamla toppen
och vänstra är nya.

Här är hålet för vacuum förstärkaren till bromsservon som saknas på min nya topp.

Kamaxeln ville in heller passa så jag fick ta kamaxeln från reservdelsmotorn samt byta rotorn till fördelaren.

Toppen ville inte falla på plats upptäckte att den stoppade i batterilådan. Blev till att kapa bort en bit av toppen.
Toppen som jag nu använder är från en gammal Audi 100 från slutet av sjuttiotalet på 115 hk.
Toppen är på plats nu det som återstår är kontroll av ventilspel, alla vaccumslangar, instälnning av tändning, och mycket mycket mer...

Längtar till provstarten nu!!!