GT projekt, lite tyskstuk och trimning.

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Plockade ihop lite saker idag till bottendelen som ska iväg på fixning.

Tog även och vägde svänghjulet. Det visade sig väga hela 10,445KG
Det är alldeles för mkt. för mitt trimbygge.
Har dragit iväg ett mejl nu till en som både svarvar och hålborrar svänghjul.
Får se vad han säger, hur mycket massa man kan tabort. *yes*

Har även hjälp polarn att fixa till hans insug.
Vectoriserat om Peugeot lejonet litegrann och gjort schablon dekal över ett parti polerat aluminium på insuget.
Och som grädden på moset så blev det svart krymplack.
Det var lite för kallt där det lackades. Men jag gick på med varmluftpistolen i ca: 10min efter lackningen tills hela insuget var tok varmt. *yes*

Polarns byggtid: Ca 6h om man räknar med matchportningen.


Bild[/img]

[URL=http://good-times.webshots.com/pho ... .jpg[/img][/url]

[URL=http://good-times.webshots.com/pho ... .jpg[/img][/url]
zlobo
GT-fanatiker
Inlägg: 1335
Blev medlem: mån maj 21, 2007 13:25
Ort: V�xj�
Kontakt:

Inlägg av zlobo »

hammarlack funkar bra
Slobodan Kostic,
Gl�m ej o r�sta p� denna l�nk.
1986 Audi Quattro Sport: 9.996 @ 142.738 MPH
kostic.nu
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

jävlar va bra de vart!!
Die for metal!
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

Riktigt läckert insug*yes*
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Lite nyheter på GT fronten.
Fick ett paket med bussgods idag som det "Godis" på innehålls förteckningen.

Det visade sig vara en trimmad topp god för 170-210hk beroende på setup.
Toppen är tvättad 4timmar i industritvätt och blästrad.

Det som är gjort på toppen:
Portad: större kanaler och ökad area i grytan.
Lite mer vinkel på ventilerna så dom öppnar mer på låga lyft.
Frästa och slipade ventiler
Planad, nya ventilstyrningar och ventiltätningar,

Nästa steg blir att köpa Audi 10V Turbo grenrörsfläns att byggare vidare med.
Ska borra ett par nya hål och gänga för pinnbullt oxå.


Bild[/img]

Bild[/img]

Bild[/img]
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Fick hem en rolig sak häromdagen. SPQ glasfiberhuv :D
"OBS Dammig på bilden"
Ska provmonteras och lackas ibilens färg isommar nåttag är det tänkt.
Om det inte skulle komma någon och lägga ett bra bud på huven. Så kan man ju tänkas sälja den oxå. *hehe*

Bild[/img]
Användarvisningsbild
Wallin
GT-fanatiker
Inlägg: 495
Blev medlem: ons okt 10, 2007 15:36
Ort: Vinterborg

Inlägg av Wallin »

du får en tusenlapp? :)
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Wallin skrev:du får en tusenlapp? :)
För frakt och emballage?? :D

Den blir nog kvar. Ser ut som jag får låna en bra färgspruta isommar.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Hur mycket billack ska man köpa för att det ska räcka till under/översidan huv samt 4st fälgar?
Användarvisningsbild
rallytobbe
GT-fanatiker
Inlägg: 566
Blev medlem: sön apr 03, 2005 14:47
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av rallytobbe »

blueman83 skrev:Hur mycket billack ska man köpa för att det ska räcka till under/översidan huv samt 4st fälgar?
räcker med en halv liter men ska du vara på den säkra sidan så köp 1 liter beror på om det är en 2k lack eller en bas
skulle rekomendera 1 liter oavsett går alltid åt förr elr senare + 1/2 liter klarlack:D
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Ikväll var det dags att släppa ut GTn på grönbetet. *yes*
Den har stått nu sen förra sommaren. Den ska få stå i garaget över sommaren har jag tänkt.

En polare fick hänga med på provturen. Hans mungipor var nästan konstant breda. Dels för det "goa" mullrande ljudet från Avgas och insug och dels för att den är så j*vla pigg.

Motorn fick jobba mellan 3000-6000varv under provturen.
Jag tycker Audis 5cyl jobbar som bäst då. Och håller gör dom utan problem.

Polarns kommentar var: Det är så kul med dig. För när du åker i A6an så kör du alltid lugnt, men så fort du sätter dig i GTn så är du som förändrad.
*hehe* Och det finns en sanning idet han säger. A6an på drygt 1.5ton med 5cyl AAR motorn är det ingen idé att stressa. Den går bäst mellan 100-140km/h
Jag kallar den för landsvägs loket.

Målet närmast med GTn är att göra iordning dom breda fondmetal fälgarna och sedan fixa till sportquattro huven. Och ev. ge grillen ny svart färg.
Sen är jag klar med utséende delen utvändigt. Motorbygget har stått stilla ett tag. Får se när det fortsätter.


Bild[/img]


Var även hemma hos en polare och provmonterade ett ombyggt motorstativ som ska användas som kaross snurra. Till ett rally objekt som han ska börja med nästa år.
Ombyggnaden av motorstativet är bara i första fas. Det ska breddas, monteras hydr, domkraft osv oxå.

Bild[/img]
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Polarn tröttnade på att hålla på och mecka och trimma sin Nissan 200SX så han säljer den idelar.


Jag köpte avgastempgivare av honom.
Perfekt till grenrörsbygget ihöst. måste finnas något lämpligt ställe i interiören där man kan bygga in mätaren lite snyggt?

Ska vectorisera en fläns som passar till främreavgasröret som grenröret går ihop med och sedan köpa granrörsfläns sen är det bara sätta igång och pyssla ihop ett grenrör. *yes*

Bild[/img]
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Polerade en till fälg idag.. Det har kommit andra saker imellan isommar som var tvungen att gå före GT projektet.

Polarn som tog kortet idag skrev så här:
"Polerad fälg och störd polerare. Efter 4h av slipande och polering har man rätten att "balla ur". *hehe*

Bild[/img]
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

nice fälg *yes*

Fan de var ingen dum idé med motorstativ som bilvändare, men de är 2 st antar jag.
har ni byggt nå mer på det?
Die for metal!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

dagg skrev:nice fälg *yes*

Fan de var ingen dum idé med motorstativ som bilvändare, men de är 2 st antar jag.
har ni byggt nå mer på det?
Tackar.. Tyvärr så har det inte blivit något mer bygge på bilvändaren.
Det stämmer.. 2st ihopkopplade motorstativ.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Ramlade in till färgaffären idag och beställde 1liter färg, 1liter klarlack och en specialgrund för aluminum.
Planen är att lacka fälgarna ihelgen.

Lackning av SPQ huven kommer att dröjja 1-2veckor.

Åkte in till V.A.G och beställde lite huvlås, dom 2 ytttre och den mittre.

Men nu har jag några frågetecken som jag gärna skulle vilja ha svar på av er som har SPQ huv på era bilar.

Det som jag har hakat upp mig på är hur man ska bygga den mittersta huvlåsningen.?:roll:

Lägger upp bilder på både SPQ huven och en original huv.


[URL=http://good-times.webshots.com/pho ... .jpg[/img][/url]

[URL=http://good-times.webshots.com/pho ... .jpg[/img][/url]

[URL=http://good-times.webshots.com/pho ... .jpg[/img][/url]

[URL=http://good-times.webshots.com/pho ... .jpg[/img][/url]

[URL=http://good-times.webshots.com/pho ... .jpg[/img][/url]
Användarvisningsbild
sleeper
GT-fanatiker
Inlägg: 291
Blev medlem: tor dec 13, 2007 19:16
Ort: Eskilstuna

Inlägg av sleeper »

vild gissning, tror att de kör utan.
Skadu montera gångjärn på den oxå?
Bilarna: http://www.garaget.org/quattro
Audi coupe quattro -87
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

De kör nog utan, ska man få till ett fäste där fram måste man gjuta in plåt eller liknande i huven. Min spq-huv har både gångjärnsfäste och alla tre frontfästena, har inte sett det på många spq-huvar.

Snyggaste huvlåsen jag har sett hittills annars är de Zlobo har på sin, de ser väldigt seriösa ut!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Jag kommer att använda original gångjärnen.

Får klura lite på det där med mitten låset...
Vill gärna ha så lika original som möjligt.

Det går säkert som sagt att slipa upp ett spår i huven och sticka in ett järn med mitten haken på och plasta in det..
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Idag grundades fälgarna med CA primer. Det gick åt ca: 5dl.
Imorgon ska dom lackas. *yes*

Bild[/img]

Påbörjad sprutning. Hela fälgytan är nu täckt förutom den polerade ytan förståss.
Bild[/img]
Skriv svar