
GT projekt, lite tyskstuk och trimning.
Ska bli spännande att se resultatet, akta dig för den gröna presenningen bara. Var på veteranmarknad och handlade skinn av en som hade sådant som tak, köpte ett stort svart skinn, men när jag kom ut i ljuset visade det sig att det var grönt
Fick tillbaka pengarna, så det var inga bekymmer, men det kan bli lite konstiga färgfenomen med grönt tak


Fick tillbaka pengarna, så det var inga bekymmer, men det kan bli lite konstiga färgfenomen med grönt tak

En uppdate,
Fälgarna är lackade, klarlack kvar att lägga på utsidorna.
Var lite för våghalsig och tänkte klarlacka över det polerade för att få en skyddande lager för oxid osv.. Men det var ett dåligt beslut.
Det blev knottrigt och en massa skiftningar.
Så jag fick tabort klarlacken och polera upp det igen.
Men såg det som ett test..
Nu ska alla fälgar maskeras om och sedan klarlackas på utsidan.
Lite förhandsbilder.
Blivande utställningsfälgar??
[/img]
[/img]
[/img]
[/img]
Fälgarna är lackade, klarlack kvar att lägga på utsidorna.
Var lite för våghalsig och tänkte klarlacka över det polerade för att få en skyddande lager för oxid osv.. Men det var ett dåligt beslut.
Det blev knottrigt och en massa skiftningar.
Så jag fick tabort klarlacken och polera upp det igen.

Men såg det som ett test..
Nu ska alla fälgar maskeras om och sedan klarlackas på utsidan.
Lite förhandsbilder.

Blivande utställningsfälgar??




Nu har fälgarna fått legat så färgen är genomhärdad plus att dom har fått däck på sig.
Nu är det nya hjulbultar och skaffa centrumkåpor kvar att fixa.
Ingen som har några universal centrumkåpor som är 60mm i diameter?
Dekalerna till centrumåporna ska jag tllverka själv.
[/img]
Lackerade kamremskåpor.
[/img]

Nu är det nya hjulbultar och skaffa centrumkåpor kvar att fixa.
Ingen som har några universal centrumkåpor som är 60mm i diameter?
Dekalerna till centrumåporna ska jag tllverka själv.

Lackerade kamremskåpor.


-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
trevligt!blueman83 skrev:Fälgarna är 15", 7" breda med 205/50-15 däck på.
Den är sänkt med 40/40 fjädrar ifrån GT Cupline köpt på ebay.

jag tänkte själv slänga på ett par fälgar som är i dom dimensionerna fast med en aning mindre däck. min är sänkt 40/40 också, men är rädd att det blir för högt med dom däcken jag tänkte köra med.
men det ser jäkligt bra ut på din bil!

MVH Phille
Ja, det ska bli kul då motorn är färdigbyggd.. Återstår ganska mycket men det är ju som sagt långtidsprojekt.. Den ska byggas en gång sen ska den hålla är det tänkt..
Både att köra och kika på..
Tanken är att när nya motorn är inkörd så ska GTn sättas ien bromsbänk så man får svart på vit hur mkt effekt den ligger på... Det kommer bli spännande...
Hoppas den kommer hamna på 170-190hk..
Jag valde att inte lätta svänghjulet. Ska satsa på mycket vridmoment och tar ut effekten genom toppen.. Finns ju endel att göra där förutom Portning och planing.
Det jag grubblar på nu till bottendelsbygget ivinter är om man ska ha coatade vevlager eller vanliga lager.
Frågan är om racelager behövs till en icke turbobil och vad händer genom åren om coatingen börjar flagna av lagren?? hmmm
Både att köra och kika på..

Tanken är att när nya motorn är inkörd så ska GTn sättas ien bromsbänk så man får svart på vit hur mkt effekt den ligger på... Det kommer bli spännande...
Hoppas den kommer hamna på 170-190hk..
Jag valde att inte lätta svänghjulet. Ska satsa på mycket vridmoment och tar ut effekten genom toppen.. Finns ju endel att göra där förutom Portning och planing.

Det jag grubblar på nu till bottendelsbygget ivinter är om man ska ha coatade vevlager eller vanliga lager.
Frågan är om racelager behövs till en icke turbobil och vad händer genom åren om coatingen börjar flagna av lagren?? hmmm
Idag kom det ett paket från Tyskland..
Ska man ha någon chans att komma upp i 200hk klubben så måste man ha grejjer som kan leverera rally prestanda oxå..
Köpte mig ett flödestetstat och utprovat extraktorgrenrör.
Det ska ge upp till 25hk.
Fick även med special avgaspackningar med rostfria brickor på, fläns med packning, rörböj och en Cd skiva med information på. Har dock inte testat skivan änn..
Låter bilden tala för sig själv..
[/img]
Inuti collektorn så finns en stjärnformad kona som styr avgaserna.
[/img]
Perfekt passform.. Avgaserna får gå en rakväg den första biten ut ur toppen..
[/img]
För er som undrar så håller jag på att polerar om insuget,, Blev inte riktigt nöjd med förra resultatet. Topplocket är inte rallytoppen.. Sitter en test topp monterad nu..
[/img]
FULLT FLÖDE!!
[/img]
Trim vs. Original..
[/img]
Original..
[/img]
Trim. Så här ska det byggas på..
[/img]

Ska man ha någon chans att komma upp i 200hk klubben så måste man ha grejjer som kan leverera rally prestanda oxå..

Köpte mig ett flödestetstat och utprovat extraktorgrenrör.
Det ska ge upp till 25hk.
Fick även med special avgaspackningar med rostfria brickor på, fläns med packning, rörböj och en Cd skiva med information på. Har dock inte testat skivan änn..
Låter bilden tala för sig själv..

Inuti collektorn så finns en stjärnformad kona som styr avgaserna.

Perfekt passform.. Avgaserna får gå en rakväg den första biten ut ur toppen..

För er som undrar så håller jag på att polerar om insuget,, Blev inte riktigt nöjd med förra resultatet. Topplocket är inte rallytoppen.. Sitter en test topp monterad nu..

FULLT FLÖDE!!

Trim vs. Original..


Original..

Trim. Så här ska det byggas på..

-
- GT-fanatiker
- Inlägg: 264
- Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
- Ort: Helsingborg
jäkla snyggt grenrör! jag hoppas att det ger lika mycket för prestandan som det gör för ögat! 
vilka tyskar är det som bygger såna grenrör? var i registret verkar grenröret bäst? högre varven eller?
och vad är det för insug du kör med? ser ut som orginal, men till vilka motorer sitter dom på?
du får gärna skicka PM till mig med infon ifall du vill hålla det hemligt eller liknande :P
jag har försökt att putsa motordelar innan, men tröttnar väldigt snabbt på det. jag förstår inte hur du orkar..? :P bara tanken på att det blir skitigt igen får mig att avstå ifrån putsandet på saker och ting :P
kämpa på!
MVH Phille

vilka tyskar är det som bygger såna grenrör? var i registret verkar grenröret bäst? högre varven eller?
och vad är det för insug du kör med? ser ut som orginal, men till vilka motorer sitter dom på?
du får gärna skicka PM till mig med infon ifall du vill hålla det hemligt eller liknande :P
jag har försökt att putsa motordelar innan, men tröttnar väldigt snabbt på det. jag förstår inte hur du orkar..? :P bara tanken på att det blir skitigt igen får mig att avstå ifrån putsandet på saker och ting :P
kämpa på!

MVH Phille
Edis: Det var det jag tänkte på när jag köpte det. Kommer inte ens inärheten av samma uträkning om man ska bygga själv. Det ligger mycket tanke bakom konstruktionen.. Sen känns bult-on tryggt oxå.. Fast lite moddning kommer man aldrig förbi.
Dagg: Jag köpte det på tyska ebay.. Det fanns 4st till salu, nu finns det en kvar.!!
Se länk: http://cgi.ebay.de/Audi-80-90-Passat-32 ... %26ps%3D54
Phille_hbg: Visst är det snyggt,, helt klart.
Mer effekt kommer det definitivt att ge.
Jag vet att TeZet bygger, effektkurvan på grenröret vet jag dock inte.
Skulle tro att det blir en typ ketchup effekt på de högre varven??
Det återstår att se.
Insuget är orignal som håller på att poleras.
Tror det är lika insug på KL och HY motorerna.. Det är en KL motor jag bygger på.
Vet inte om det finns någon speciell bra lösning på insug med mekaniskt insprutning. Hade varit lättare med modernare sprut, men samtidigt skönt att slippa en massa el prylar.

Dagg: Jag köpte det på tyska ebay.. Det fanns 4st till salu, nu finns det en kvar.!!
Se länk: http://cgi.ebay.de/Audi-80-90-Passat-32 ... %26ps%3D54
Phille_hbg: Visst är det snyggt,, helt klart.
Mer effekt kommer det definitivt att ge.
Jag vet att TeZet bygger, effektkurvan på grenröret vet jag dock inte.
Skulle tro att det blir en typ ketchup effekt på de högre varven??

Det återstår att se.
Insuget är orignal som håller på att poleras.
Tror det är lika insug på KL och HY motorerna.. Det är en KL motor jag bygger på.
Vet inte om det finns någon speciell bra lösning på insug med mekaniskt insprutning. Hade varit lättare med modernare sprut, men samtidigt skönt att slippa en massa el prylar.
Tyskstuk?
Tyskstuk är väl när man sätter smala däck på breda fälgar och att fälgarna sticker utanför skärmkanten nån mm plus att man sänker bilen ganska kraftigt?
Exempel: http://iloapp.tyskstuk.de/data/_gallery ... esized.jpg
Exempel: http://iloapp.tyskstuk.de/data/_gallery ... esized.jpg