GT projekt, lite tyskstuk och trimning.

Har du stora planer på G? Vi vill se och vi vill prata om det!
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Re: Tyskstuk?

Inlägg av Dajjmen »

Johansson skrev:Tyskstuk är väl när man sätter smala däck på breda fälgar och att fälgarna sticker utanför skärmkanten nån mm plus att man sänker bilen ganska kraftigt?

Exempel: http://iloapp.tyskstuk.de/data/_gallery ... esized.jpg
stämmer bra det.

Här är en del exempel:
http://www.zatzy.com/media/357889-nagra ... 009-a.html
Bild
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

För mig är det sleeper utförande med mkt effekt och polerad fälgkant osv. Så jag kör på det. :D
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Det börjar bli dags att fundera över oljepumpen.
Man vill ju bara sätta ihop fräscha genomgångna saker på nymotorn.*yes*

Hade en pump liggandes som har gått närmare 30.000mil
Meckade isär den idag och kollade igenom delarna.

Jag tyckte innehållet såg bra ut.
Behöver dock en industritvättning och ev lite blästning
för att se nytt ut utifrån.

Bild[/img]

Bild[/img][/url]

Funderar samtidigt om man skulle prova köpa och köra med en oljepump från 5cyl dieselmotorn. Den har annorlunda kuggar för högre flöde.
Men trycket regleras ändå av reduceringens fjädern.
Frågan är om det är bortkastade pengar?? Vad tror ni?
Så här ser den ut iallfall.
Bild[/img]

Tog lite mått på oljepumpsdrevet från original oljepumpen som vevaxeln driver.

Bild[/img]
Användarvisningsbild
Totti
GT-fanatiker
Inlägg: 898
Blev medlem: sön jul 01, 2007 11:49
Ort: Tran
Kontakt:

Inlägg av Totti »

jävklar vad du grejar! ser nice ut de där du!
80quattro -85 ***
Audi Gt -86
Audi coupe -90
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Klurar nu lite på luftfilterdelen.

Antingen ska jag köra med ett Pipercross Openair PK010C.
Jag har ett liggandes som har sett sina bättre dagar och behöver en ny filterdel.
Men stommen är i rostfritt och går att poleras upp ganska lätt/smidigt.

Eller så ska jag köra med en annan sorts luftburk som man kan skruva på en rund anslutning, bygga på lite förlängningsrör/vinkel och sätta ett openair av konisk typ eller liknande på ett svalare ställe änn orginal.

Bild[/img]

Bild[/img]

Bild[/img]
phille_hbg
GT-fanatiker
Inlägg: 264
Blev medlem: tis maj 26, 2009 12:28
Ort: Helsingborg

Inlägg av phille_hbg »

dokumentera gärna ifall du börjar pilla med rörbitar och allt du sa! funderar själv på något liknande i min så det hade varit kul att se hur du löser det hela! :)

MVH Phille
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Det är mycket trevligt att se vad som händer i ditt garage! Mycket trevliga modifikationer :D
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Sitter och läser lite i SFRo:s bygghandbok eftersom syrrans unge ska bygga en epa av en BMW.

Hittade en lite intressant info om Audi coupé 1981-
Man får öka effekten till 170hk och 185NM i vridmoment. Enda kravet är att det sitter
ventilerade skivbromsar fram. *yes*
Användarvisningsbild
gt_87
GT-fanatiker
Inlägg: 1624
Blev medlem: tis feb 28, 2006 09:25
Ort: Gotland

Inlägg av gt_87 »

lite kul. då borde jag kunna sätta i motorn från 200:an i min gt. den är exakt på 170 hästar
Scorpio86
GT-fanatiker
Inlägg: 284
Blev medlem: tor dec 20, 2007 02:08

Inlägg av Scorpio86 »

man klara HK:n med en 20V men vridet är ju på 220Nm.
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Nu har det kommit lite 5cyl Pipercross luftdoping till GTn. *yes*

Var tänkt att jag skulle byta ut filterdelen på det gamla filtret.
Men det blev ett nytt istället. Jag ska köra med detta ibörjan och sedan exprimentera med 7A filterbox med rör och konisktfilter. Men det får bli ett framtida projekt.

Bild[/img]

Bild[/img]
Användarvisningsbild
Edis
Inlägg: 4324
Blev medlem: tor okt 07, 2004 08:16
Ort: Hyltebruk
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Nice! Vart köpte du det? Jag har en sådan box i min gamla GT, man kanske skulle kosta på den ett nytt filter *yes*

Edit:
Missade att du köpte ett komplett :oops:
Användarvisningsbild
Dajjmen
GT-fanatiker
Inlägg: 658
Blev medlem: sön mar 25, 2007 23:26
Ort: Helsingborg

Inlägg av Dajjmen »

Var kan man köpa en sån box? eller är det egentillverkad?

//Dajjmen
Bild
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Dalhems säljer dom här filtrena.

De kostar 1795kr
http://dalhems.se/Product.aspx?guid=54d ... 5ada3867db

Det går även att köpa själva filtermassan för 800kr om man har ramen sedan tidigare.
Satte ut min filter ram här under säljes tidigare ikväll om det är någon som är sugen på det. *yes*
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Här kommer en liten update..

Hämtade lite bottendelsgodis ihelgen.

Vad sägs om nyslipad vevaxel.
Vikt justerade kolvar och vevstakar.
Sedan är hela bottendelspaketet balanserat, koppling, svänghjul, vevaxel och allt.
Nya ramlager 0.25 och vevlager 0.50 samt axiallager.

Kolvringar som saknas nu så är det bara att plocka ihop bottendelen sedan.

Vevaxeln blev som ny, det ser lite konstigt ut eftersom det är lite frost på den.
Den låg ibilen i några timmar före. Den blev så kall så det gick knappt att hålla iden.
Tror det är runt -25gr ute nu.. :?
Bild[/img]

Godis. Viktade vevstakar och kolvar *yes*
Bild[/img]

Balanserat och nollat svänghjul och tryckplatta.
Bild[/img]
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

ojoj, rena julafton ser jag *yes*
Vad gick lagrena på?
Är det nya kolvar?
Die for metal!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

dagg skrev:ojoj, rena julafton ser jag *yes*
Vad gick lagrena på?
Är det nya kolvar?
Kolvarna är tvättade på motorrenoverings firman.

Skriver upp priserna här nedan priserna är +moms.

Slipning vevaxel 2 386
Balansering Bobweight 3 528
Vevlagersats 612
Ramlagersats 1 306
Tryckbricka 168

Summa: 8000kr +2000moms

Så lagrena gick på 2086+ moms.
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

blueman83 skrev:
dagg skrev:ojoj, rena julafton ser jag *yes*
Vad gick lagrena på?
Är det nya kolvar?
Kolvarna är tvättade på motorrenoverings firman.

Skriver upp priserna här nedan priserna är +moms.

Slipning vevaxel 2 386
Balansering Bobweight 3 528
Vevlagersats 612
Ramlagersats 1 306
Tryckbricka 168

Summa: 8000kr +2000moms

Så lagrena gick på 2086+ moms.
okej tack för det, då vet ja va ja har framför mig=)

är allt gjort på samma firma? vilken?=)
Die for metal!
Användarvisningsbild
blueman83
GT-fanatiker
Inlägg: 931
Blev medlem: fre nov 09, 2007 02:32
Kontakt:

Inlägg av blueman83 »

Det stämmer, allt är gjort av Tony på ljusdalsmotorrenovering.

Deras hemsida: http://www.motorrenovering.se/

Men jag rekomenderar att man ringer dit. E-post brukar dom inte svara på.
Tror dom har för mkt att göra.. *yes*
Användarvisningsbild
dagg
GT-fanatiker
Inlägg: 1088
Blev medlem: fre jul 20, 2007 20:57
Ort: R

Inlägg av dagg »

okej, tack så mycket!
Die for metal!
Skriv svar